بدون تصویر

میمیه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات فرقه‌های اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهمترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}} '''میمیه'''، از فرقه‌های غلاة شیعی هستند که به الوهیت محمد و علی بن ابی‌طالب باور دارند و محمد را د...» ایجاد کرد)
 
 
(۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات فرقه‌های اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهمترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}}
{{جعبه اطلاعات فرقه‌های اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهم‌ترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه یا علبائیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}}


'''میمیه'''، از فرقه‌های [[غلاة]] [[شیعی]] هستند که به [[الوهیت]] [[محمد]] و [[علی بن ابی‌طالب]] باور دارند و محمد را در این مقام بر علی برتر می‌دانند۔ این فرقه، در گروی فرقه‌های [[سلمانیه]] شکل گرفته‌اند۔
'''میمیه'''، از فرقه‌های [[غلاة]] [[شیعی]] هستند که به [[الوهیت]] [[محمد]] و [[علی بن ابی‌طالب]] باور دارند و محمد را در این مقام بر علی برتر می‌دانند. این فرقه، در گروی فرقه‌های [[سلمانیه]] شکل گرفته‌اند. هرچند به عقیده برخی، منشعب از فرقه علبائیه است۔


== مشخصات فرقه ==
== مشخصات فرقه ==
میمیه، یکی از فرقه‌های شیعی در دسته‌بندی غلاة است۔<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref> به گزارش [[محمدجواد مشکور|مشکور]]، فرقه‌های مختلفی در گروی شخصیت [[سلمان فارسی]] شکل گرفته‌اند که به سلمانیه شهرت یافتند۔ سلمانیه، عقاید مختلفی داشتند۔ [[سینیه]]، میمیه و [[عینیه]]، سه فرقه‌ای بودند که در تثلیث سلمان، محمد و علی به یکی از آنان ارجحیت می‌دادند۔ سینیه، سلمان را تا مقام الوهیت بالا می‌بردند و میمیه، به ارجحیت محمد بر دیگران باور داشتند۔ عینیه نیز علی را در الوهیت بر همگان ارجح می‌دانستند۔ [[مغیرة بن سعید]] را از میمیه برشمرده‌اند۔<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۲۳۳}}</ref>
میمیه، یکی از فرقه‌های شیعی در دسته‌بندی غلاة است.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref> به گزارش [[محمدجواد مشکور|مشکور]]، فرقه‌های مختلفی در گروی شخصیت [[سلمان فارسی]] شکل گرفته‌اند که به سلمانیه شهرت یافتند. سلمانیه، عقاید مختلفی داشتند. [[سینیه]]، میمیه و [[عینیه]]، سه فرقه‌ای بودند که در تثلیث سلمان، محمد و علی به یکی از آنان ارجحیت می‌دادند. سینیه، سلمان را تا مقام الوهیت بالا می‌بردند و میمیه، به ارجحیت محمد بر دیگران باور داشتند. عینیه نیز علی را در الوهیت بر همگان ارجح می‌دانستند. [[مغیرة بن سعید]] را از میمیه برشمرده‌اند.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۲۳۳}}</ref> محمد شهرستانی، این فرقه را از انشعابات فرقه علبائیه می‌داند۔<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=علبائیه}}</ref>


از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابی‌طالب است۔ این گروه در مقابل فرقه عینیه قرار دارند و برخلاف آنان، محمد را در الوهیت، بر علی بن ابی‌طالب مقدم می‌دانند۔<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=میمیه}}</ref><ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref>
از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابی‌طالب است. این گروه در مقابل فرقه عینیه قرار دارند و برخلاف آنان، محمد را در الوهیت، بر علی بن ابی‌طالب مقدم می‌دانند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=میمیه}}</ref><ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}


=== منبع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=خمینی|نام=حسن|مقاله=میمیه|دانشنامه=فرهنگ جامع فرق اسلامی|عنوان جلد=فرهنگ جامع فرق اسلامی|سال=۱۳۹۶|ناشر=اطلاعات|مکان=تهران|شابک=978-964-423-923-6}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=خمینی|نام=حسن|مقاله=علبائیه|دانشنامه=فرهنگ جامع فرق اسلامی|عنوان جلد=فرهنگ جامع فرق اسلامی|سال=۱۳۹۶|ناشر=اطلاعات|مکان=تهران|شابک=978-964-423-923-6}}
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مشکور|نام=محمدجواد|عنوان=فرهنگ فرق اسلامی|سال=۱۳۷۲|مکان=مشهد|ناشر=بنیاد پژوهش‌های اسلامی|کوشش=مدیرشانه‌چی، کاظم|ویراستار=حسینی، محمدجواد|پیوند=https://noorlib.ir/book/view/1272/فرهنگ-فرق-اسلامی?pageNumber=4&viewType=pdf}}
 
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=خمینی|نام=حسن|مقاله=میمیه|دانشنامه=فرهنگ جامع فرق اسلامی|عنوان جلد=فرهنگ جامع فرق اسلامی|سال=۱۳۹۶|ناشر=اطلاعات|مکان=تهران|شابک=978-964-423-923-6}}
[[رده:فرقه‌های اسلامی منقرض شده]]
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مشکور|نام=محمدجواد|عنوان=فرهنگ فرق اسلامی|سال=۱۳۷۲|مکان=مشهد|ناشر=بنیاد پژوهش‌های اسلامی|کوشش=مدیرشانه‌چی، کاظم|ویراستار=حسینی، محمدجواد|پیوند=https://noorlib.ir/book/view/1272/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C?pageNumber=4&viewType=pdf}}
[[رده:فرقه‌های غلات]]
[[رده:مذاهب زیرشاخه تشیع]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۴۴

میمیه
مهم‌ترین عقائدالوهیت محمد و علی
منشعب شده ازشیعه سلمانیه یا علبائیه
دین اصلیاسلام


میمیه، از فرقه‌های غلاة شیعی هستند که به الوهیت محمد و علی بن ابی‌طالب باور دارند و محمد را در این مقام بر علی برتر می‌دانند. این فرقه، در گروی فرقه‌های سلمانیه شکل گرفته‌اند. هرچند به عقیده برخی، منشعب از فرقه علبائیه است۔

مشخصات فرقه

میمیه، یکی از فرقه‌های شیعی در دسته‌بندی غلاة است.[۱] به گزارش مشکور، فرقه‌های مختلفی در گروی شخصیت سلمان فارسی شکل گرفته‌اند که به سلمانیه شهرت یافتند. سلمانیه، عقاید مختلفی داشتند. سینیه، میمیه و عینیه، سه فرقه‌ای بودند که در تثلیث سلمان، محمد و علی به یکی از آنان ارجحیت می‌دادند. سینیه، سلمان را تا مقام الوهیت بالا می‌بردند و میمیه، به ارجحیت محمد بر دیگران باور داشتند. عینیه نیز علی را در الوهیت بر همگان ارجح می‌دانستند. مغیرة بن سعید را از میمیه برشمرده‌اند.[۲] محمد شهرستانی، این فرقه را از انشعابات فرقه علبائیه می‌داند۔[۳]

از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابی‌طالب است. این گروه در مقابل فرقه عینیه قرار دارند و برخلاف آنان، محمد را در الوهیت، بر علی بن ابی‌طالب مقدم می‌دانند.[۴][۵]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خمینی، حسن (۱۳۹۶). «میمیه». فرهنگ جامع فرق اسلامی. تهران: اطلاعات. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۲۳-۹۲۳-۶.
  • خمینی، حسن (۱۳۹۶). «علبائیه». فرهنگ جامع فرق اسلامی. تهران: اطلاعات. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۲۳-۹۲۳-۶.
  • مشکور، محمدجواد (۱۳۷۲). حسینی، محمدجواد، ویراستار. فرهنگ فرق اسلامی. به کوشش مدیرشانه‌چی، کاظم. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.