آیه ۵۹ سوره آلعمران: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۵۹ سوره آلعمران''' پنجاه و نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. آیه در پاسخ به گروهی از [[مسیحیان]] نجران نازل شده است که | '''آیه ۵۹ سوره آلعمران''' پنجاه و نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. آیه در پاسخ به گروهی از [[مسیحیان]] نجران نازل شده است که دربارهٔ الوهیت [[عیسی]] با [[پیامبر اسلام]] به گفتگو پرداختند. هنگامیکه پیامبر بر بشر بودن عیسی تأکید کرد، آنها نپذیرفتند و تولدیافتن او بدون پدر را دلیل بر خدابودن عیسی بیان کردند و آیات مورد اشاره در جوابشان نازل شد. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، آیه در پاسخ به گروهی از مسیحیان نجران نازل شده است که | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، آیه در پاسخ به گروهی از مسیحیان نجران نازل شده است که دربارهٔ الوهیت عیسی با پیامبر اسلام به گفتگو پرداختند. هنگامیکه پیامبر بر بشر بودن عیسی تأکید کرد، آنها نپذیرفتند و تولدیافتن او بدون پدر را دلیل بر خدابودن عیسی بیان کردند. آیات مورد اشاره در جوابشان نازل شد ولی قبول نکردند و کار به مباهله دو گروه کشید که ماجرای مباهله در آیات بعدی به تفصیل خواهد آمد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۷۵–۵۷۶|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۲۵
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | آلعمران | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰۰ | ||||
شماره آیه | ۵۹ | ||||
شماره جزء | ۳ | ||||
شماره حزب | ۱۲ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۵۹ سوره آلعمران پنجاه و نهمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. آیه در پاسخ به گروهی از مسیحیان نجران نازل شده است که دربارهٔ الوهیت عیسی با پیامبر اسلام به گفتگو پرداختند. هنگامیکه پیامبر بر بشر بودن عیسی تأکید کرد، آنها نپذیرفتند و تولدیافتن او بدون پدر را دلیل بر خدابودن عیسی بیان کردند و آیات مورد اشاره در جوابشان نازل شد.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«همانا مثل عیسی نزد خدا مانند مثال «آدم» است که او را از خاک آفرید، سپس به او گفت: پدید آی، پس پدید آمد»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«شان [آفرینش] عیسی برای خداوند همچون شان [آفرینش] آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او گفت موجود شو و بیدرنگ موجود شد»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، آیه در پاسخ به گروهی از مسیحیان نجران نازل شده است که دربارهٔ الوهیت عیسی با پیامبر اسلام به گفتگو پرداختند. هنگامیکه پیامبر بر بشر بودن عیسی تأکید کرد، آنها نپذیرفتند و تولدیافتن او بدون پدر را دلیل بر خدابودن عیسی بیان کردند. آیات مورد اشاره در جوابشان نازل شد ولی قبول نکردند و کار به مباهله دو گروه کشید که ماجرای مباهله در آیات بعدی به تفصیل خواهد آمد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره آلعمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کردهاند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع میشود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۸: ۲۴۲.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۳: ۲۹۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۷.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۷.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۵۷۵–۵۷۶.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره آلعمران»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۳۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.