آیه ۱۰ سوره بروج: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۱۰ سوره بروج''' دهمین [[آیه]] از هشتاد و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۱۰ سوره بروج''' دهمین [[آیه]] از هشتاد و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه، [[کیفر]] و مجازات سخت شکنجهگران بیان شده که از دو نوع [[عذاب]] در اینجا نام برده شده است. «عذاب [[جهنم]]» و «عذاب حریق» که منظور از آن عذاب آتش سوزان است و اشاره دارد به این نکته که در [[قیامت]] انواع مجازاتها وجود دارد. شبیه این مضمون در [[آیه ۱۳ سوره ذاریات|آیه ۱۳]] و [[آیه ۱۴ سوره ذاریات|۱۴ سوره ذاریات]] نیز آمده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در این آیه، کیفر و مجازات سخت شکنجهگران بیان شده که از دو نوع عذاب در اینجا نام برده شده است. «عذاب جهنم» و «عذاب حریق» که منظور از آن عذاب آتش سوزان است و اشاره دارد به این نکته که در قیامت انواع مجازاتها وجود دارد. | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در این آیه، کیفر و مجازات سخت شکنجهگران بیان شده که از دو نوع عذاب در اینجا نام برده شده است. «عذاب جهنم» و «عذاب حریق» که منظور از آن عذاب آتش سوزان است و اشاره دارد به این نکته که در قیامت انواع مجازاتها وجود دارد. بعضی [[تفسیر قرآن|مفسران]] نیز معتقدند «عذاب جهنم» در برابر [[کفر]] آنها بوده و «عذاب حریق» به خاطر اعمال ظالمانه و شکنجه آنها است. شبیه این مضمون در آیه ۱۳ و ۱۴ سوره ذاریات نیز آمده است. در لغت «فتنوا» (از ماده فتن و فتنه) در اصل به معنای قرار دادن طلا در آتش است تا میزان خلوص آن معلوم شود؛ سپس «فتنه» به معنای آزمایش، عذاب و مجازات و گمراهی و [[شرک]] بهکار رفته است و در آیه مورد بحث به معنی عذاب، آزار و شکنجه آمده است. به عقیده مکارم، جمله «ثمّ لم یتوبوا» بیانگر این مطلب است که راه [[توبه]] و بازگشت حتی برای چنین شکنجهگران ستمگری باز است و این نهایت مهربانی [[الله|خداوند]] را نسبت به [[گناه|گناهکاران]] میرساند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۴۴–۳۴۵|ج=۲۶}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۴۶
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بروج | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۲ | ||||
شماره آیه | ۱۰ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۸ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۱۰ سوره بروج دهمین آیه از هشتاد و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در این آیه، کیفر و مجازات سخت شکنجهگران بیان شده که از دو نوع عذاب در اینجا نام برده شده است. «عذاب جهنم» و «عذاب حریق» که منظور از آن عذاب آتش سوزان است و اشاره دارد به این نکته که در قیامت انواع مجازاتها وجود دارد. شبیه این مضمون در آیه ۱۳ و ۱۴ سوره ذاریات نیز آمده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«بیگمان کسانیکه مردان و زنان مؤن را شکنجه دادند آنگاه توبه نکردند دوزخ دامنگیرشان خواهد شد و عذاب سوزان آتش را در پیش دارند»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«کسانی که مردان مؤمن و زنان مؤمن را آزار دادند و سپس توبه نکردند، برای آنان عذاب جهنم [مهیا] است و عذاب آتش [در پیش] دارند»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در این آیه، کیفر و مجازات سخت شکنجهگران بیان شده که از دو نوع عذاب در اینجا نام برده شده است. «عذاب جهنم» و «عذاب حریق» که منظور از آن عذاب آتش سوزان است و اشاره دارد به این نکته که در قیامت انواع مجازاتها وجود دارد. بعضی مفسران نیز معتقدند «عذاب جهنم» در برابر کفر آنها بوده و «عذاب حریق» به خاطر اعمال ظالمانه و شکنجه آنها است. شبیه این مضمون در آیه ۱۳ و ۱۴ سوره ذاریات نیز آمده است. در لغت «فتنوا» (از ماده فتن و فتنه) در اصل به معنای قرار دادن طلا در آتش است تا میزان خلوص آن معلوم شود؛ سپس «فتنه» به معنای آزمایش، عذاب و مجازات و گمراهی و شرک بهکار رفته است و در آیه مورد بحث به معنی عذاب، آزار و شکنجه آمده است. به عقیده مکارم، جمله «ثمّ لم یتوبوا» بیانگر این مطلب است که راه توبه و بازگشت حتی برای چنین شکنجهگران ستمگری باز است و این نهایت مهربانی خداوند را نسبت به گناهکاران میرساند.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بروج، هشتاد و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، بیست و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره شمس و پیش از سوره تین نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۱۱۲.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۴۱۰.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۹۰.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۹۰.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۶: ۳۴۴–۳۴۵.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بروج»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۷.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.