بدون تصویر

آیه ۱۴ سوره أعلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Shahroudi صفحهٔ آیه ۱۴ سوره اعلی را به آیه ۱۴ سوره أعلی منتقل کرد)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۴ سوره اعلی''' چهاردهمین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. به دنبال بیان سرنوشت [[کافران]] و معاندان در [[آخرت]]، در این آیه به گروه [[مومنان]] و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام [[خداوند]]» و «به‌جا آوردن [[نماز]]» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسأله تزکیه تأکید شده است.  
'''آیه ۱۴ سوره اعلی''' چهاردهمین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. به دنبال بیان سرنوشت [[کافران]] و معاندان در [[آخرت]]، در این آیه به گروه [[مؤمنان]] و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام [[خداوند]]» و «به‌جا آوردن [[نماز]]» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسئله تزکیه تأکید شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که به دنبال بیان سرنوشت کافران و معاندان در آخرت، در این آیه به گروه مومنان و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام خداوند» و «به‌جا آوردن نماز» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسأله «تزکیه» تأکید شده است. به گزارش مکارم، مفسران در [[تفسیر قرآن|تفسیر]] معنای «تزکیه» در اینجا، آن را مواردی از جمله پاک ساختن [[روح]] از [[شرک]]، پاک‌سازی دل از اخلاق زشت، پرداخت [[زکات فطره]] یا [[زکات]] و [[صدقه]] مالی گفته‌اند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۰۲-۴۰۳|ج=۲۶}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که به دنبال بیان سرنوشت کافران و معاندان در آخرت، در این آیه به گروه مؤمنان و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام خداوند» و «به‌جا آوردن نماز» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسئله «تزکیه» تأکید شده است. به گزارش مکارم، مفسران در [[تفسیر قرآن|تفسیر]] معنای «تزکیه» در اینجا، آن را مواردی از جمله پاک ساختن [[روح]] از [[شرک]]، پاک‌سازی دل از اخلاق زشت، پرداخت [[زکات فطره]] یا [[زکات]] و [[صدقه]] مالی گفته‌اند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۰۲–۴۰۳|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۳۷

آیه ۱۴ سوره أعلی
مشخصات قرآنی
نام سورهأعلی
تعداد آیات سوره۱۹
شماره آیه۱۴
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۴ سوره اعلی چهاردهمین آیه از هشتاد و هفتمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. به دنبال بیان سرنوشت کافران و معاندان در آخرت، در این آیه به گروه مؤمنان و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام خداوند» و «به‌جا آوردن نماز» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسئله تزکیه تأکید شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ آیهٔ ۱۴ از سورهٔ ۸۷ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«به‌راستی کسی‌که خود را پاکیزه داشت رستگار شد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«به راستی هر کس پاکدلی پیشه کرد، رستگار شد»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که به دنبال بیان سرنوشت کافران و معاندان در آخرت، در این آیه به گروه مؤمنان و عوامل نجات آنان اشاره می‌شود. «تزکیه»، «ذکر نام خداوند» و «به‌جا آوردن نماز» سه عامل سعادت و نجات در این آیات بیان شده که در آیه اول به مسئله «تزکیه» تأکید شده است. به گزارش مکارم، مفسران در تفسیر معنای «تزکیه» در اینجا، آن را مواردی از جمله پاک ساختن روح از شرک، پاک‌سازی دل از اخلاق زشت، پرداخت زکات فطره یا زکات و صدقه مالی گفته‌اند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره اعلی، هشتاد و هفتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره تکویر و پیش از سوره لیل نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.