علم رجال: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(ایجاد مقاله) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''علم رجال'''، | '''علم رجال''' یا '''رجال الحدیث'''، علمی است که به بررسی اعتبار [[راوی حدیث|راویان حدیث]] میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.{{پنک|غفاری|۱۳۶۶|ص=۳۵}} | ||
== ارجاعات == | == تاریخچه == | ||
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید [[شیخ طوسی]] بود.{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | |||
== منبعشناسی == | |||
اصول رجال رد نزد [[شیعه|شیعیان]] پنج کتاب مشهور است:{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | |||
# [[رجال برقی|''رجال برقی'']] | |||
# [[رجال نجاشی|''رجال نجاشی'']] | |||
# [[رجال کشی|''رجال کَشی'']] | |||
# [[رجال شیخ طوسی|''رجال شیخ طوسی'']] | |||
# [[فهرست شیخ طوسی|''فهرست شیخ طوسی'']] | |||
== پانویس == | |||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علیاکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علیاکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات | عنوان = علم رجال و کتابشناسی علم رجال | تاریخ = 1384 | شماره = 61 | نام = ناهید | نام خانوادگی = باقری خرم دشتی}} | |||
{{پایان منابع}} | {{پایان منابع}} | ||
{{علوم حدیث}} | |||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:علم رجال| ]] | [[رده:علم رجال| ]] |
نسخهٔ کنونی تا ۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۹
علم رجال یا رجال الحدیث، علمی است که به بررسی اعتبار راویان حدیث میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.[۱]
تاریخچه
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.[۲]
منبعشناسی
اصول رجال رد نزد شیعیان پنج کتاب مشهور است:[۲]
پانویس
ارجاعات
- ↑ غفاری ۱۳۶۶، ص. ۳۵.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ باقری خرم دشتی ۱۳۸۴، ص. ۱۰۱.
منابع
- غفاری، علیاکبر (۱۳۶۶). «علم رجال». کیهان اندیشه (۱۴).
- باقری خرم دشتی، ناهید (۱۳۸۴). «علم رجال و کتابشناسی علم رجال». مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (۶۱).