معاد: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (انتقال از رده:واژهها و عبارتهای قرآنی به رده:اصطلاحات قرآنی ردهانبوه) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== کیفیت معاد == | == کیفیت معاد == | ||
در اینکه معاد به صورت معاد جسمانی باشد یا معاد روحانی، بین متکلمان مسلمان و حتی غیر مسلمان اختلاف است. در میان متکلمان مسلمان، برخی باور دارند که معاد جسمانی است و در پاسخ به این پرسش که چطور بدنهای متلاشی باز میگردند و جزئی از بدن افراد میشوند در حالی که جزئی از بدن دیگران شدهاند (شبهه آکل و ماکول)، پاسخ دادهاند که اجزای اصلی در وجود هر انسان وجود دارد که آن اجزاء هرگز به بدن دیگران منتقل نمیشود. در مقابل برخی دیگر از متکلمین این ادعا و وجود اجزای اصلی (به عربی اجزاء الاصلیه) را منکر شدهاند. این افراد یا به بقای هیولای مخصوص (جوهر نفس) و یا به طور کلی به معاد روحانی باور پیدا کردهاند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرهالمعارف جامع اسلامی|ف=اجزاء اصلیه}}</ref> | در اینکه معاد به صورت معاد جسمانی باشد یا معاد روحانی، بین [[علم کلام|متکلمان]] [[مسلمان]] و حتی غیر مسلمان اختلاف است. در میان متکلمان مسلمان، برخی باور دارند که معاد جسمانی است و در پاسخ به این پرسش که چطور بدنهای متلاشی باز میگردند و جزئی از بدن افراد میشوند در حالی که جزئی از بدن دیگران شدهاند ([[شبهه آکل و ماکول]])، پاسخ دادهاند که اجزای اصلی در وجود هر انسان وجود دارد که آن اجزاء هرگز به بدن دیگران منتقل نمیشود. در مقابل برخی دیگر از متکلمین این ادعا و وجود اجزای اصلی (به عربی اجزاء الاصلیه) را منکر شدهاند. این افراد یا به بقای هیولای مخصوص (جوهر نفس) و یا به طور کلی به معاد روحانی باور پیدا کردهاند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرهالمعارف جامع اسلامی|ف=اجزاء اصلیه}}</ref> | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
[[رده:اصول دین اسلام]] | [[رده:اصول دین اسلام]] | ||
[[رده:پس از مرگ]] | [[رده:پس از مرگ]] | ||
[[رده: | [[رده:اصطلاحات قرآنی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۲۳
معاد، یکی از سه اصل دین اسلام است که به معنای «عود» و «بازگشت» بوده و منظور از آن این است که زندگی انسان پس از مرگ ادامه داشته و انسان در ادامه زندگی خود نتیجه اعمالش را خواهد دید. معاد در بسیاری از سایر ادیان الهی نیز به عنوان یک اصل شناخته میشود.[۱]
کیفیت معاد
در اینکه معاد به صورت معاد جسمانی باشد یا معاد روحانی، بین متکلمان مسلمان و حتی غیر مسلمان اختلاف است. در میان متکلمان مسلمان، برخی باور دارند که معاد جسمانی است و در پاسخ به این پرسش که چطور بدنهای متلاشی باز میگردند و جزئی از بدن افراد میشوند در حالی که جزئی از بدن دیگران شدهاند (شبهه آکل و ماکول)، پاسخ دادهاند که اجزای اصلی در وجود هر انسان وجود دارد که آن اجزاء هرگز به بدن دیگران منتقل نمیشود. در مقابل برخی دیگر از متکلمین این ادعا و وجود اجزای اصلی (به عربی اجزاء الاصلیه) را منکر شدهاند. این افراد یا به بقای هیولای مخصوص (جوهر نفس) و یا به طور کلی به معاد روحانی باور پیدا کردهاند.[۲]
پانویس
ارجاعات
منابع
- نوری، حسین (۱۳۶۵). «معاد». پاسدار اسلام (۵۹).
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اجزاء اصلیه». دایرهالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.