اصل: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(صفحهای تازه حاوی «'''اصل'''، اصطلاحی است که در علوم اسلامی، معنای خاص خود را دارد. اصل در اصطلاح اصولیها بر چندین معنی اطلاق میشود که مرجع همه چهار است: دلیل، قاعده، استصحاب و راجح . چنانکه گویند: اصل در این مسئله کتاب و سنت است، یا فلان مطلب بر خلاف اصل اس...» ایجاد کرد) |
(+رده:اصطلاحات اصولی، +رده:اصطلاحات حقوقی، +رده:اصطلاحات عربی (هاتکت)، ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''اصل'''، اصطلاحی است که در [[علوم اسلامی]]، معنای خاص خود را دارد. اصل در اصطلاح [[اصولیها]] بر چندین معنی اطلاق میشود که مرجع همه چهار است: دلیل، قاعده، [[استصحاب]] و راجح . | '''اصل'''، اصطلاحی است که در [[علوم اسلامی]]، معنای خاص خود را دارد. اصل در اصطلاح [[اصولیها]] بر چندین معنی اطلاق میشود که مرجع همه چهار است: دلیل، قاعده، [[استصحاب]] و راجح. چنانکه گویند: اصل در این مسئله کتاب و سنت است، یا فلان مطلب بر خلاف اصل است، یعنی قاعده، یا اصل با ظاهر تعارض دارد، یعنی استصحاب، یا اینکه اصل حقیقت است، یعنی راجح. در علم [[نسبشناسی]]، به شجرهنامه یک فرد یا اجداد او، اصل گفته میشود.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اصل}}</ref> | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
خط ۶: | خط ۶: | ||
=== منابع === | === منابع === | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصل|دانشنامه=[[ | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصل|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:اصطلاحات اصولی]] | |||
[[رده:اصطلاحات حقوقی]] | |||
[[رده:اصطلاحات عربی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۱۰
اصل، اصطلاحی است که در علوم اسلامی، معنای خاص خود را دارد. اصل در اصطلاح اصولیها بر چندین معنی اطلاق میشود که مرجع همه چهار است: دلیل، قاعده، استصحاب و راجح. چنانکه گویند: اصل در این مسئله کتاب و سنت است، یا فلان مطلب بر خلاف اصل است، یعنی قاعده، یا اصل با ظاهر تعارض دارد، یعنی استصحاب، یا اینکه اصل حقیقت است، یعنی راجح. در علم نسبشناسی، به شجرهنامه یک فرد یا اجداد او، اصل گفته میشود.[۱]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اصل». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.