محمد صلاحالدین: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(ابرابزار) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
* {{cite book|ref={{harvid|Marcus|1989}}|last=Marcus|first=Scott Lloyd|year=1989|title= Arab Music Theory in the Modern Period|publisher=University of California, Los Angeles|location=Los Angeles, CA}} | * {{cite book|ref={{harvid|Marcus|1989}}|last=Marcus|first=Scott Lloyd|year=1989|title= Arab Music Theory in the Modern Period|publisher=University of California, Los Angeles|location=Los Angeles, CA}} | ||
{{پایان چپچین}} | {{پایان چپچین}} | ||
[[رده:موسیقیدانان اهل مصر]] | [[رده:موسیقیدانان اهل مصر]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۶
محمد صلاح الدین (۱۹۱۷–۱۹۶۵) موسیقیدان مصری بود که نقش مهمی در تحولات تئوری معاصر موسیقی عربی ایفا کرد.[en ۱]
زندگینامه
صلاح الدین خود در اروپا آموزش موسیقی دیده بود. او پس از بازگشت به مصر سرپرست بخش موسیقی وزارت آموزش و پرورش مصر شد و همزمان در مؤسسات مختلفی در مصر به تدریس موسیقی پرداخت. او روشهای مختلفی برای طبقهبندی و نظاممند کردن تئوری موسیقی مقامی ابداع کرد.[en ۲] همچنین ابداع روشی برای نتنویسی مقامها تنها با استفاده از چهار علامت سر کلید به او نسبت داده میشود.[en ۳]
آثار
از صلاح الدین آثار متعددی به جای مانده که یکی از سرشناسترین آنها «مفتاح الالحان العربیة» (کلیدی به ملودیهای عربی) است که در سال ۱۹۴۶ در قاهره چاپ شد و بعداً تجدید چاپ نیز شد. از این کتاب به عنوان جامعترین اثر مرتبط به تئوری مقامی معاصر نام برده میشود.[en ۴]
پانویس
ارجاعات
- ↑ Marcus, Arab music theory, 53.
- ↑ Marcus, Arab music theory, 53.
- ↑ Marcus, Arab music theory, 739.
- ↑ Marcus, Arab music theory, 53.