امور عامه: تفاوت میان نسخهها
(ابرابزار) |
(+ رده:اصطلاحات فلسفی (هاتکت)) |
||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:اصطلاحات فلسفی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۲۴
اُمور عامّه به مباحث فلسفی مرتبط با مفاهیم کلی و مطلق مانند وحدت و علیت اطلاق میشود که به موجود از آن جهت که موجود است میپردازند و شامل همه انواع موجودات میشود.
معنای اصطلاحی
اُمور عامّه یکی از اصطلاحات فلسفی است که به مسائلی اشاره دارد که اختصاص به نوع خاصی از موجودات ندارند. این مسائل شامل مفاهیمی همچون وحدت، شیئیت، کلیت، جزئیت، ماهیت، علیت و سایر مفاهیم کلی میشوند. در این حوزه، از وجود و موجود بهصورت مطلق بحث میشود که همه انواع موجودات را در بر میگیرد، از جمله وجود واجب، ممکن، عقول، نفوس، فلکیات و عنصریات. این بحث در برابر الهیات به معنای اخص قرار دارد که به موضوعاتی مانند ذات، علم، قدرت و صفات الهی میپردازد. اُمور عامّه همچنین به معانی و مفاهیمی کلی اطلاق میشود که هم شامل موجودات مجرد از ماده و هم موجودات وابسته به ماده هستند. این مفاهیم از جنبهای بررسی میشوند که موجودات، اعم از طبیعی یا ریاضی، بهعنوان موجوداتی عام و کلی تعریف میگردند. به عبارت دیگر، امور عامّه صفاتی را شامل میشود که بر موجود از آن جهت که موجود است عارض میشوند، بدون آنکه این عوارض وابسته به نوع خاصی از موجود (طبیعی یا ریاضی) باشند.[۱]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «امور عامه». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.