بدون پیوند
بدون رده
بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

جهان‌بینی اسلام: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴: خط ۴:
از دیدگاه [[اسلام]]، [[جهان‌شناسی]] به جهانِ محسوسات محدود و منحصر نیست و گستره وسیع‌تری از جهان دیدنی را شامل می‌شود. قرآن جهان محسوس را «شهادت» می‌نامد و در برابر آن مفهوم «[[علم غیب|غیب]]» را به‌کار بسته‌است.<ref group="قرآن">آیه ۹ سوره [[رعد (سوره)|رعد]]</ref> ایمان به غیب در کنار مفاهیمی چون [[نماز]]، ایمان به [[وحی]] و ایمان به [[آخرت]] آمده‌است که نشان از اهمیت آن دارد. بر اساس تعالیم اسلام،‌ انکار غیب، مستلزم انکار [[دین]] و پذیرش [[خداناباوری|الحاد]] است. غیب به معنای اموری است که با حس قابل درک نیست، همچون [[خدا]] و وحی. به گزارش قرآن، آگاهی از غیب تنها منحصر به خداست<ref group="قرآن">آیه ۵۹ سوره [[انعام (سوره)|انعام]]</ref> و پیامبران نیز از آن اعلان بی‌اطلاعی کرده‌اند. در جهان‌شناسی اسلام،‌ موجودات دیگری نیز در جهان با نام [[فرشته|ملک]] یا فرشته وجود دارند که موجوداتی والا مقام توصیف شده‌اند و نقش میانجی را میان خداوند و عالم مشهود ایفا می‌کنند. در کنار فرشتگان از موجودات دیگری به نام [[جن]] نیز یاد شده‌است که موجوداتی نادیدنی و با بن‌مایه آتش توصیف شده‌اند. این موجودات همچون انسان از دو جنسیت زن و مرد شکل گرفته‌اند و دارای مراتب ایمان، [[مرگ]] و حشر در قیامت هستند. شیطان‌ها از جنیان عنوان شده‌اند. [[ابلیس]] به عنوان اولین از شیاطین، به عنوان یکی از فرشتگان در قرآن ترسیم شده‌است که پس از خلق آدم و حوا، از دستور خدا مبنی بر سجده بر انسان سرپیچی کرد و به همین خاطر از بهشت رانده شد و رجیم لقب گرفت.<ref group="قرآن">آیه ۳۴ سوره بقره و آیه ۷۵-۷۶ سوره [[ص (سوره)|ص]]</ref> شیطان در قرآن به عنوان دشمن قسم‌خورده انسان یاد شده‌است<ref group="قرآن">آیه ۳۶ سوره بقره</ref> که البته در گمراهی انسان‌ها تنها نقش وسوسه‌کننده را دارد و نمی‌تواند آدمی را به کاری وادارد.<ref group="قرآن">آیه ۲۲ سوره [[ابراهیم (سوره)|ابراهیم]]</ref> بر اساس تعالیم قرآنی، آفرینش آسمان و زمین از عدم نبوده‌است. پیش از خلقت آسمان و زمین ماده‌ای انباشته و متراکم وجود داشته‌است که اجزای این دو در طی مدت دو روز یا دو برهه زمانی گسترش و تکمیل شده‌است. بن مایه آسمان‌ها در قرآن دود توصیف شده‌ که سرانجام به خلقت هفت آسمان انجامیده‌است. قرآن تنها از آسمان اول سخن گفته‌است.<ref>{{پک|گذشته|۱۳۸۸|ک=دایرةالمعارف بزرگ اسلامی|ف=تعالیم‌ و نهادهای‌ اساسی‌ اسلام‌}}</ref>
از دیدگاه [[اسلام]]، [[جهان‌شناسی]] به جهانِ محسوسات محدود و منحصر نیست و گستره وسیع‌تری از جهان دیدنی را شامل می‌شود. قرآن جهان محسوس را «شهادت» می‌نامد و در برابر آن مفهوم «[[علم غیب|غیب]]» را به‌کار بسته‌است.<ref group="قرآن">آیه ۹ سوره [[رعد (سوره)|رعد]]</ref> ایمان به غیب در کنار مفاهیمی چون [[نماز]]، ایمان به [[وحی]] و ایمان به [[آخرت]] آمده‌است که نشان از اهمیت آن دارد. بر اساس تعالیم اسلام،‌ انکار غیب، مستلزم انکار [[دین]] و پذیرش [[خداناباوری|الحاد]] است. غیب به معنای اموری است که با حس قابل درک نیست، همچون [[خدا]] و وحی. به گزارش قرآن، آگاهی از غیب تنها منحصر به خداست<ref group="قرآن">آیه ۵۹ سوره [[انعام (سوره)|انعام]]</ref> و پیامبران نیز از آن اعلان بی‌اطلاعی کرده‌اند. در جهان‌شناسی اسلام،‌ موجودات دیگری نیز در جهان با نام [[فرشته|ملک]] یا فرشته وجود دارند که موجوداتی والا مقام توصیف شده‌اند و نقش میانجی را میان خداوند و عالم مشهود ایفا می‌کنند. در کنار فرشتگان از موجودات دیگری به نام [[جن]] نیز یاد شده‌است که موجوداتی نادیدنی و با بن‌مایه آتش توصیف شده‌اند. این موجودات همچون انسان از دو جنسیت زن و مرد شکل گرفته‌اند و دارای مراتب ایمان، [[مرگ]] و حشر در قیامت هستند. شیطان‌ها از جنیان عنوان شده‌اند. [[ابلیس]] به عنوان اولین از شیاطین، به عنوان یکی از فرشتگان در قرآن ترسیم شده‌است که پس از خلق آدم و حوا، از دستور خدا مبنی بر سجده بر انسان سرپیچی کرد و به همین خاطر از بهشت رانده شد و رجیم لقب گرفت.<ref group="قرآن">آیه ۳۴ سوره بقره و آیه ۷۵-۷۶ سوره [[ص (سوره)|ص]]</ref> شیطان در قرآن به عنوان دشمن قسم‌خورده انسان یاد شده‌است<ref group="قرآن">آیه ۳۶ سوره بقره</ref> که البته در گمراهی انسان‌ها تنها نقش وسوسه‌کننده را دارد و نمی‌تواند آدمی را به کاری وادارد.<ref group="قرآن">آیه ۲۲ سوره [[ابراهیم (سوره)|ابراهیم]]</ref> بر اساس تعالیم قرآنی، آفرینش آسمان و زمین از عدم نبوده‌است. پیش از خلقت آسمان و زمین ماده‌ای انباشته و متراکم وجود داشته‌است که اجزای این دو در طی مدت دو روز یا دو برهه زمانی گسترش و تکمیل شده‌است. بن مایه آسمان‌ها در قرآن دود توصیف شده‌ که سرانجام به خلقت هفت آسمان انجامیده‌است. قرآن تنها از آسمان اول سخن گفته‌است.<ref>{{پک|گذشته|۱۳۸۸|ک=دایرةالمعارف بزرگ اسلامی|ف=تعالیم‌ و نهادهای‌ اساسی‌ اسلام‌}}</ref>


== یادداشت ==
== پانویس ==
 
=== قرآن ===
{{پانویس|گروه=قرآن|اندازه=کوچک|۲}}
{{پانویس|گروه=قرآن|اندازه=کوچک|۲}}


== پانویس ==
=== یادداشت‌ها ===
 
[[رده:اسلام]]
[[رده:اسلام]]
<references group="قرآن" />
<references group="قرآن" />


{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=بله|نیازمند رده=بله|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
=== ارجاعات ===
<references />{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=بله|نیازمند رده=بله|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۵۲

جهان‌بینی یا جهان‌شناسی اسلام به موضوع تعریف جهان از دیدگاه اسلام می‌پردازد.

کلیات

از دیدگاه اسلام، جهان‌شناسی به جهانِ محسوسات محدود و منحصر نیست و گستره وسیع‌تری از جهان دیدنی را شامل می‌شود. قرآن جهان محسوس را «شهادت» می‌نامد و در برابر آن مفهوم «غیب» را به‌کار بسته‌است.[قرآن ۱] ایمان به غیب در کنار مفاهیمی چون نماز، ایمان به وحی و ایمان به آخرت آمده‌است که نشان از اهمیت آن دارد. بر اساس تعالیم اسلام،‌ انکار غیب، مستلزم انکار دین و پذیرش الحاد است. غیب به معنای اموری است که با حس قابل درک نیست، همچون خدا و وحی. به گزارش قرآن، آگاهی از غیب تنها منحصر به خداست[قرآن ۲] و پیامبران نیز از آن اعلان بی‌اطلاعی کرده‌اند. در جهان‌شناسی اسلام،‌ موجودات دیگری نیز در جهان با نام ملک یا فرشته وجود دارند که موجوداتی والا مقام توصیف شده‌اند و نقش میانجی را میان خداوند و عالم مشهود ایفا می‌کنند. در کنار فرشتگان از موجودات دیگری به نام جن نیز یاد شده‌است که موجوداتی نادیدنی و با بن‌مایه آتش توصیف شده‌اند. این موجودات همچون انسان از دو جنسیت زن و مرد شکل گرفته‌اند و دارای مراتب ایمان، مرگ و حشر در قیامت هستند. شیطان‌ها از جنیان عنوان شده‌اند. ابلیس به عنوان اولین از شیاطین، به عنوان یکی از فرشتگان در قرآن ترسیم شده‌است که پس از خلق آدم و حوا، از دستور خدا مبنی بر سجده بر انسان سرپیچی کرد و به همین خاطر از بهشت رانده شد و رجیم لقب گرفت.[قرآن ۳] شیطان در قرآن به عنوان دشمن قسم‌خورده انسان یاد شده‌است[قرآن ۴] که البته در گمراهی انسان‌ها تنها نقش وسوسه‌کننده را دارد و نمی‌تواند آدمی را به کاری وادارد.[قرآن ۵] بر اساس تعالیم قرآنی، آفرینش آسمان و زمین از عدم نبوده‌است. پیش از خلقت آسمان و زمین ماده‌ای انباشته و متراکم وجود داشته‌است که اجزای این دو در طی مدت دو روز یا دو برهه زمانی گسترش و تکمیل شده‌است. بن مایه آسمان‌ها در قرآن دود توصیف شده‌ که سرانجام به خلقت هفت آسمان انجامیده‌است. قرآن تنها از آسمان اول سخن گفته‌است.[۱]

پانویس

قرآن

  1. آیه ۹ سوره رعد
  2. آیه ۵۹ سوره انعام
  3. آیه ۳۴ سوره بقره و آیه ۷۵-۷۶ سوره ص
  4. آیه ۳۶ سوره بقره
  5. آیه ۲۲ سوره ابراهیم

یادداشت‌ها


ارجاعات