علم رجال: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات | عنوان = علم رجال و کتابشناسی علم رجال | تاریخ = 1384 | شماره = 61 | نام = ناهید | نام خانوادگی = باقری خرم دشتی}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات | عنوان = علم رجال و کتابشناسی علم رجال | تاریخ = 1384 | شماره = 61 | نام = ناهید | نام خانوادگی = باقری خرم دشتی}} | ||
{{پایان منابع}} | {{پایان منابع}} | ||
{{علوم حدیث}} | |||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:علم رجال| ]] | [[رده:علم رجال| ]] |
نسخهٔ کنونی تا ۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۹
علم رجال یا رجال الحدیث، علمی است که به بررسی اعتبار راویان حدیث میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.[۱]
تاریخچه
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.[۲]
منبعشناسی
اصول رجال رد نزد شیعیان پنج کتاب مشهور است:[۲]
پانویس
ارجاعات
- ↑ غفاری ۱۳۶۶، ص. ۳۵.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ باقری خرم دشتی ۱۳۸۴، ص. ۱۰۱.
منابع
- غفاری، علیاکبر (۱۳۶۶). «علم رجال». کیهان اندیشه (۱۴).
- باقری خرم دشتی، ناهید (۱۳۸۴). «علم رجال و کتابشناسی علم رجال». مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (۶۱).