شیخ مفید: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
(←پانویس) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
{{مراجع تقلید شیعه}} | {{مراجع تقلید شیعه}} | ||
{{علوم حدیث}} | |||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=بله|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=بله|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
خط ۲۹: | خط ۳۰: | ||
[[رده:متکلمان]] | [[رده:متکلمان]] | ||
[[رده:مراجع تقلید درگذشته]] | [[رده:مراجع تقلید درگذشته]] | ||
[[رده:مراجع تقلید شیعه در سده ۵ (قمری)]] |
نسخهٔ کنونی تا ۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۸
مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان ملقب به شیخ مفید (۳۳۶ یا ۳۳۸ در عکبرای عراق - ۴۱۳)،[۱] کنیه او به دلیل شغل معلمی پدرش در عکبرا «ابن المعلم» بوده است.[۲] شیخ مفید نزد توده مردم و علمای شیعه جایگاه بالایی داشته و حتی جنبه تقدس برایش قائلند و بسیاری از نویسندگان از قرن ششم به بعد نوشتهاند که مفید نامههایی را از امام دوازدهم دریافت داشته و لقب «مفید» را نیز آن امام به او اعطاء نموده است.[۳]
شیخ مفید اولین نفری است که برای شیعیان پس از غیبت کبری سنگری علمی ایجاد کرد و مهمترین عالم شیعی از زمان آغاز غیبت کبری در ۲۶۰ هجری تا زمان خود بوده است. شیعیان تنها پس از عدم دسترسی به امامان و از ۳۲۰ هجری به بعد کمر همت برای ایجاد آثار فقهی و کلامی بمیان بستهاند و تا زمان مفید کمتر سابقه داشته که عالمی ۲۰۰ اثر ارزنده از خود بجای بگذارد.[۴]
پانویس
ارجاعات
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۴۶–۱۴۷.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۴۷.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۵۱.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۵۳.
منابع
- مهدوی دامغانی، محمود (۱۳۵۲). «شیخ مفید (۳۳۶–۴۱۳ قمری)». مطالعات اسلامی (۸).