بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

زراره: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''زرارة بن اعین''' یکی از رجال حدیث شیعه بود که توسط برخی از علمای [[علم رجال|رجال]] [[شیعه]]، از جمله هجده نفر [[اصحاب اجماع]]، که در وثاقت آنان هیچ تردیدی وجود نداشته و برای ان ادعای اجماع شده، یاد شده است. او در میان ۶ نفر دسته اول از اصحاب اجماع قرار دارد که از افراد در دو دسته دیگر اصحاب اجماع، وثاقت بیشتری داشته و به جهت تبحر در فقه، شناخته شده بوده‌اند. او از شاگران [[محمد باقر]]، امام پنجم [[شیعه دوازده‌امامی|شیعیان امامیه]] بود.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اصحاب اجماع}}</ref>
'''زرارة بن اعین''' یکی از رجال حدیث شیعه بود که توسط برخی از علمای [[علم رجال|رجال]] [[شیعه]]، از جمله هجده نفر [[اصحاب اجماع]]، که در وثاقت آنان هیچ تردیدی وجود نداشته و برای ان ادعای اجماع شده، یاد شده است. او در میان ۶ نفر دسته اول از اصحاب اجماع قرار دارد که از افراد در دو دسته دیگر اصحاب اجماع، وثاقت بیشتری داشته و به جهت تبحر در فقه، شناخته شده بوده‌اند. او از شاگران [[محمد باقر]]، امام پنجم [[شیعه دوازده‌امامی|شیعیان امامیه]] بود.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اصحاب اجماع}}</ref>
== زندگی ==
زراره به همراه حمران، و [[حمزه بن محمد بن عبدالله طیار]]، از شاگردان [[حکم بن عطیبه]] به شمار می رفتند که به تدریج از حکم بریده به حلقه درس محمد باقر پیوستند. به نقل از [[رجال کشی|رجال کشّی]]، حمران که پیشتر از یاران [[سجاد|زین العابدین]] بود، قدم اول را برادشت. حمزه مدتی میان مدعیان مختلف [[امامت]] سرگردان بود و در نهایت به باقر پیوست. زراره مشهورترین در میان این سه بوده و نقش مهمی در تفکر شیعی داشته است. در کتب حدیثی شیعی [[شیعه دوازده‌امامی|امامیه]] و [[اسماعیلیه|اسماعیلی]] بسیار از او نقل قول شده است. زراره بعدها از یاران [[جعفر صادق]] شده اما ظاهراً صادق او را رد کرده است. به نوشته کشّی، صادق برای نجات زراره همان کار را کرد که [[خضر]] برای حفظ کشتی برای صاحبانش، از دست اندازی سلطان ستمگر کرد.<ref>{{پک|لالانی|1381|ک=نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام محمد باقر|ص=150}}</ref>
== جایگاه در تشیع ==
از جعفر صادق گزارش شده است که «اگر زراره نبود آثار نبوت و احادیث پدرم از بین می‌رفت».<ref name="جعفریان315">{{پک|جعفریان|1381|ک=حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام|ص=315}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
خط ۷: خط ۱۳:
=== منابع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصحاب اجماع|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصحاب اجماع|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام|تاریخ=1381|ناشر=انصاریان|مکان=قم|نام خانوادگی۱=جعفریان|نام۱=رسول}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام محمد باقر|تاریخ=1381|ناشر=نشر و پژوهش فرزان روز|مکان=تهران|نام خانوادگی۱=لالانی|نام۱=ارزینا آر.|ترجمه=فریدون بدره ای}}


{{اصحاب اجماع}}
{{اصحاب اجماع}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۵۴

زرارة بن اعین یکی از رجال حدیث شیعه بود که توسط برخی از علمای رجال شیعه، از جمله هجده نفر اصحاب اجماع، که در وثاقت آنان هیچ تردیدی وجود نداشته و برای ان ادعای اجماع شده، یاد شده است. او در میان ۶ نفر دسته اول از اصحاب اجماع قرار دارد که از افراد در دو دسته دیگر اصحاب اجماع، وثاقت بیشتری داشته و به جهت تبحر در فقه، شناخته شده بوده‌اند. او از شاگران محمد باقر، امام پنجم شیعیان امامیه بود.[۱]

زندگی

زراره به همراه حمران، و حمزه بن محمد بن عبدالله طیار، از شاگردان حکم بن عطیبه به شمار می رفتند که به تدریج از حکم بریده به حلقه درس محمد باقر پیوستند. به نقل از رجال کشّی، حمران که پیشتر از یاران زین العابدین بود، قدم اول را برادشت. حمزه مدتی میان مدعیان مختلف امامت سرگردان بود و در نهایت به باقر پیوست. زراره مشهورترین در میان این سه بوده و نقش مهمی در تفکر شیعی داشته است. در کتب حدیثی شیعی امامیه و اسماعیلی بسیار از او نقل قول شده است. زراره بعدها از یاران جعفر صادق شده اما ظاهراً صادق او را رد کرده است. به نوشته کشّی، صادق برای نجات زراره همان کار را کرد که خضر برای حفظ کشتی برای صاحبانش، از دست اندازی سلطان ستمگر کرد.[۲]

جایگاه در تشیع

از جعفر صادق گزارش شده است که «اگر زراره نبود آثار نبوت و احادیث پدرم از بین می‌رفت».[۳]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اصحاب اجماع». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.
  • جعفریان، رسول (۱۳۸۱). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام. قم: انصاریان.
  • لالانی، ارزینا آر. (۱۳۸۱). نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام محمد باقر. ترجمهٔ فریدون بدره ای. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.