تهافت التهافت: تفاوت میان نسخهها
(ابرابزار) |
(− رده:آثار ابن رشد، + رده:آثار ابنرشد (هاتکت)) |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۶۴: | خط ۶۴: | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی= برخواه |نام= انسیه |پیوند= https://rch.ac.ir/article/Details?id=10667|دانشنامه=دانشنامه جهان اسلام|عنوان=تهافت التهافت|سال=۱۳۹۳|جلد=۸}} | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی= برخواه |نام= انسیه |پیوند= https://rch.ac.ir/article/Details?id=10667|دانشنامه=دانشنامه جهان اسلام|عنوان=تهافت التهافت|سال=۱۳۹۳|جلد=۸}} | ||
* {{یادکرد کتاب | نام خانوادگی = کوربن| نام = هانری| پیوند نویسنده = هانری کوربن| عنوان = [[تاریخ فلسفه اسلامی (اثر هانری کوربن)|تاریخ فلسفه اسلامی]] | ترجمه = [[جواد طباطبایی]]| سال = ۱۳۸۸| ناشر = کویر| شابک =}} | * {{یادکرد کتاب | نام خانوادگی = کوربن| نام = هانری| پیوند نویسنده = هانری کوربن| عنوان = [[تاریخ فلسفه اسلامی (اثر هانری کوربن)|تاریخ فلسفه اسلامی]] | ترجمه = [[جواد طباطبایی]]| سال = ۱۳۸۸| ناشر = کویر| شابک =}} | ||
[[رده:آثار | [[رده:آثار ابنرشد]] | ||
[[رده:کتابهای فلسفه اسلامی]] | |||
[[رده:فلسفه اسلامی]] | |||
[[رده:کتابهای عربی سده ۱۲ (میلادی)]] | [[رده:کتابهای عربی سده ۱۲ (میلادی)]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۲۵
کشور | اندلس |
---|---|
زبان | عربی |
تعداد جلد | ۱ |
موضوع(ها) | فلسفه |
گونه(های) ادبی | علمی |
تَهافُتَ التَهافُت اثری از ابن رشد، فیلسوف مسلمان اندلسی است، که در آن نویسنده از استفاده از فلسفهٔ ارسطویی در قالب اندیشهٔ اسلامی، دفاع میکند. این کتاب به سبک دیالوگوار علیه سخنان غزالی در تهافتالفلاسفه که فلسفه نوافلاطونی را نقد میکرد، نوشته شده است.
زمینه
حملهٔ غزالی به فیلسوفان، در جهان اسلام و مخصوصاً مشرق اسلامی تأثیر عمیقی داشت. معالوصف در سرزمینهای غربی اسلامی، فلسفه با حضور افرادی نظیر ابن طفیل، ابن باجه و ابن رشد رونق یافت. دیدگاه ابن باجه با غزالی اختلاف داشت و ابن طفیل نیز در کتاب حی بن یقظان طعنههایی به غزالی زد، اما به نقد گستردهٔ آراء او نپرداخت.[۱]
پذیرش انتقادی
پیتر آدامسون، فیلسوف، میگوید کتابهایی که در جهان غرب دربارهٔ تاریخ فلسفه به نگارش درآمدهاند، غالباً ادعا میکنند که فلسفه در جهان اسلام پس از کشمکش میان غزالی و ابن رشد به پایان رسید. اما آدامسون شخصاً این قضیه را رد میکند؛ او معتقد است اگرچه بعد از این دوره فرهنگهای فلسفی تغییراتی پیدا کرد اما «فلسفه در جهان اسلام» همچنان ادامه یافت. او در این مورد خصوصاً از ملاصدرای شیرازی یاد میکند.[۲]
پانویس
ارجاعات
منابع
- آدامسون، پیتر (۱۳۹۸). فلسفه در جهان اسلام. ترجمهٔ زرین مناجاتی و حنیف امین بیدختی. انتشارات شوند. شابک ۹۷۸-۶۲۲-۶۳۵۹-۱۸-۴ – به واسطهٔ طاقچه.
- برخواه، انسیه (۱۳۹۳). «تهافت التهافت». دانشنامه جهان اسلام. ج. ۸.
- کوربن، هانری (۱۳۸۸). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمهٔ جواد طباطبایی. کویر.