اعتباری: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(صفحهای تازه حاوی «در اصطلاح علوم عقلی، '''اعتبار''' به معنای پرداختن ذهن به امری است که از یک واقعیت خارجی انتزاع میشود، مانند مالکیت یا روابط. این امور به طور واقعی و حقیقی وجود دارند، اما تنها در ذهن جای دارند و از منشأ انتزاعشان در ذهن باقی میمانند. بنابراین...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در اصطلاح علوم | در اصطلاح [[علوم عقلی]]، '''اعتبار''' به معنای پرداختن ذهن به امری است که از یک واقعیت خارجی انتزاع میشود، مانند مالکیت یا روابط. این امور بهطور واقعی و حقیقی وجود دارند، اما تنها در ذهن جای دارند و از منشأ انتزاعشان در ذهن باقی میمانند؛ بنابراین، «اعتبار» مفهومی است که در مقابل واقعیت خارجی قرار دارد و اموری که از آن انتزاع میشوند، به عنوان «اعتباریات» شناخته میشوند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اعتبار}}</ref> | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
خط ۶: | خط ۶: | ||
=== منابع === | === منابع === | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اعتبار|دانشنامه=[[ | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اعتبار|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:اصطلاحات علوم عقلی]] | |||
[[رده:اصطلاحات فلسفی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۳۹
در اصطلاح علوم عقلی، اعتبار به معنای پرداختن ذهن به امری است که از یک واقعیت خارجی انتزاع میشود، مانند مالکیت یا روابط. این امور بهطور واقعی و حقیقی وجود دارند، اما تنها در ذهن جای دارند و از منشأ انتزاعشان در ذهن باقی میمانند؛ بنابراین، «اعتبار» مفهومی است که در مقابل واقعیت خارجی قرار دارد و اموری که از آن انتزاع میشوند، به عنوان «اعتباریات» شناخته میشوند.[۱]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اعتبار». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.