عینیه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهمترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}} '''عینیه'''، از فرقههای غلاة شیعی هستند که به الوهیت محمد و علی بن ابیطالب باور دارند و علی را...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهمترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}} | {{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=سلمانیه|مهمترین عقائد=الوهیت محمد و علی|منشعب شده از=شیعه سلمانیه یا علبائیه|دین اصلی=اسلام|عنوان=میمیه}} | ||
'''عینیه'''، از فرقههای [[غلاة]] [[شیعی]] هستند که به [[الوهیت]] [[محمد]] و [[علی بن ابیطالب]] باور دارند و علی را در این مقام بر محمد برتر میدانند. این فرقه، در گروی فرقههای [[سلمانیه]] شکل گرفتهاند. | '''عینیه'''، از فرقههای [[غلاة]] [[شیعی]] هستند که به [[الوهیت]] [[محمد]] و [[علی بن ابیطالب]] باور دارند و علی را در این مقام بر محمد برتر میدانند. این فرقه، در گروی فرقههای [[سلمانیه]] شکل گرفتهاند. هرچند برخی آن را منشعب شده از [[علبائیه]] میدانند. | ||
==مشخصات فرقه== | ==مشخصات فرقه== | ||
عینیه، یکی از فرقههای شیعی در دستهبندی غلاة است.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۳۴۱}}</ref> این گروه را همان علباویه یا علبائیه نیز | عینیه، یکی از فرقههای شیعی در دستهبندی غلاة است.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۳۴۱}}</ref> این گروه را همان علباویه یا علبائیه نیز دانستهاند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=عینیه}}</ref> به گزارش [[محمدجواد مشکور|مشکور]]، فرقههای مختلفی در گروی شخصیت [[سلمان فارسی]] شکل گرفتهاند که به سلمانیه شهرت یافتند. سلمانیه، عقاید مختلفی داشتند. [[سینیه]]، میمیه و [[عینیه]]، سه فرقهای بودند که در تثلیث سلمان، محمد و علی به یکی از آنان ارجحیت میدادند. سینیه، سلمان را تا مقام الوهیت بالا میبردند و میمیه، به ارجحیت محمد بر دیگران باور داشتند. عینیه نیز علی را در الوهیت بر همگان ارجح میدانستند. سبعیه و کیسانیه از فرقههای مرتبط با عینیه گزارش شدهاند.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۲۳۳}}</ref> محمد شهرستانی، این فرقه را از انشعابات فرقه علبائیه میداند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=عینیه}}</ref> | ||
از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابیطالب است. این گروه در مقابل فرقه میمیه قرار دارند و برخلاف آنان، علی را در الوهیت، بر محمد مقدم میدانند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=میمیه}}</ref><ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref> | از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابیطالب است. این گروه در مقابل فرقه میمیه قرار دارند و برخلاف آنان، علی را در الوهیت، بر محمد مقدم میدانند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=میمیه}}</ref><ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۴۳۴}}</ref> |
نسخهٔ ۵ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۵۶
میمیه | |
---|---|
مهمترین عقائد | الوهیت محمد و علی |
منشعب شده از | شیعه سلمانیه یا علبائیه |
دین اصلی | اسلام |
عینیه، از فرقههای غلاة شیعی هستند که به الوهیت محمد و علی بن ابیطالب باور دارند و علی را در این مقام بر محمد برتر میدانند. این فرقه، در گروی فرقههای سلمانیه شکل گرفتهاند. هرچند برخی آن را منشعب شده از علبائیه میدانند.
مشخصات فرقه
عینیه، یکی از فرقههای شیعی در دستهبندی غلاة است.[۱] این گروه را همان علباویه یا علبائیه نیز دانستهاند.[۲] به گزارش مشکور، فرقههای مختلفی در گروی شخصیت سلمان فارسی شکل گرفتهاند که به سلمانیه شهرت یافتند. سلمانیه، عقاید مختلفی داشتند. سینیه، میمیه و عینیه، سه فرقهای بودند که در تثلیث سلمان، محمد و علی به یکی از آنان ارجحیت میدادند. سینیه، سلمان را تا مقام الوهیت بالا میبردند و میمیه، به ارجحیت محمد بر دیگران باور داشتند. عینیه نیز علی را در الوهیت بر همگان ارجح میدانستند. سبعیه و کیسانیه از فرقههای مرتبط با عینیه گزارش شدهاند.[۳] محمد شهرستانی، این فرقه را از انشعابات فرقه علبائیه میداند.[۴]
از جمله عقاید این فرقه، الوهیت بخشیدن به محمد، پیامبر اسلام و علی بن ابیطالب است. این گروه در مقابل فرقه میمیه قرار دارند و برخلاف آنان، علی را در الوهیت، بر محمد مقدم میدانند.[۵][۶]
پانویس
ارجاعات
منابع
- خمینی، حسن (۱۳۹۶). «میمیه». فرهنگ جامع فرق اسلامی. تهران: اطلاعات. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۲۳-۹۲۳-۶.
- خمینی، حسن (۱۳۹۶). «عینیه». فرهنگ جامع فرق اسلامی. تهران: اطلاعات. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۲۳-۹۲۳-۶.
- مشکور، محمدجواد (۱۳۷۲). حسینی، محمدجواد، ویراستار. فرهنگ فرق اسلامی. به کوشش مدیرشانهچی، کاظم. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.