مکی و مدنی: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (←ملاکهای تشخیص: پیوندزایی) |
جز (←ملاکهای تشخیص: جزئی) |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
# بخشی از قرآن که خطاب به اهل مکه بوده مکی و بخشی که خطاب به اهل مدینه بوده مدنی نامیده میشود. | # بخشی از قرآن که خطاب به اهل مکه بوده مکی و بخشی که خطاب به اهل مدینه بوده مدنی نامیده میشود. | ||
== ملاکهای تشخیص == | |||
بهطور کلی سه معیار برای تمایز مکی از مدنی وجود دارد:{{پنک|ناصحیان|۱۳۸۶|صص=۱۴۱}} | بهطور کلی سه معیار برای تمایز مکی از مدنی وجود دارد:{{پنک|ناصحیان|۱۳۸۶|صص=۱۴۱}} | ||
# ''نص و خبر'': روش [[نقل|نقلی]]، یعنی براساس [[اخبار و روایات]] [[معصومین|معصومین (ع)]]. | # ''نص و خبر'': روش [[نقل|نقلی]]، یعنی براساس [[اخبار و روایات]] [[معصومین|معصومین (ع)]]. |
نسخهٔ ۱۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۰۲
مکی و مدنی اصطلاحاتی هستند که محققین قرآن برای تمایز و شناخت سور قرآن بکار بردهاند. براساس نظر شهید صدر، شارع تعریف خاصی برای آنها ارائه ننموده است.[۱]
سه نوع تعریف برای مکی و مدنی وجود دارند:[۲]
- بخشی از قرآن که قبل از هجرت نازل شده مکی و آنچه بعد از هجرت پیامبر (ص) به مدینه نازل گردیده مدنی نامیده میشود.
- بخشی از قرآن که در مکه نازل شده مکی و بخشی که در مدینه نازل شده مدنی است.
- بخشی از قرآن که خطاب به اهل مکه بوده مکی و بخشی که خطاب به اهل مدینه بوده مدنی نامیده میشود.
ملاکهای تشخیص
بهطور کلی سه معیار برای تمایز مکی از مدنی وجود دارد:[۳]
- نص و خبر: روش نقلی، یعنی براساس اخبار و روایات معصومین (ع).
- علائم صوری و ظاهری: براساس ظاهر متن، مثلاً کوتاهی آیات نشانگر مکی و بلندی آن نشانی از مدنی بودن آن سوره است. یا مثلاً عباراتی چون «یا أیها الناس» و «کلّاً» نشانی از مکی بودن و «یا أیها الذین آمنوا» نشان از مدنی بودن سوره است. هرچند که صرف اینگونه علامت بهطور قطع نمیتوان نتیجه از مکی یا مدنی بودن آیات گرفت.
- علائم محتوایی: به عنوان مثال محتواهایی چون اصول معارف، اصول ایمان و دعوت به اسلام و قصص امم سالف از ویژگیهای غالب سور مکی و مواردی چون احکام، پایبندی به اخلاق حسنه، برخورد تند با عقاید باطل مشرکان و … از محتواهای شاخص سور مدنیست.
ارجاعات
- ↑ ناصحیان ۱۳۸۶، صص. ۱۴۰.
- ↑ ناصحیان ۱۳۸۶، صص. ۱۳۹–۱۴۰.
- ↑ ناصحیان ۱۳۸۶، صص. ۱۴۱.
منابع
- ناصحیان، علیاصغر (۱۳۸۶). «شناخت مکی و مدنی در پرتو احادیث». سفیر (۱).