علم رجال: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(افزودن متن)
جز (←‏منابع: افزودن عنوان)
خط ۱۵: خط ۱۵:
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علی‌اکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علی‌اکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات | تاریخ = 1384 | شماره = 61 | نام = ناهید | نام خانوادگی = باقری خرم دشتی}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات | عنوان = علم رجال و کتابشناسی علم رجال | تاریخ = 1384 | شماره = 61 | نام = ناهید | نام خانوادگی = باقری خرم دشتی}}
{{پایان منابع}}
{{پایان منابع}}



نسخهٔ ‏۱۴ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۷

علم رجال یا رجال الحدیث، بخشی از علم درایه است که به بررسی اعتبار روات حدیث (راویان حدیث) می‌پردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.[۱]

در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل می‌شد، تا این که عده‌ای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.[۲]

اصول رجال شیعه پنج کتاب است:[۲]

  1. رجال برقی
  2. رجال نجاشی
  3. رجال کَشی
  4. فهرست شیخ طوسی

ارجاعات

منابع

  • غفاری، علی‌اکبر (۱۳۶۶). «علم رجال». کیهان اندیشه (۱۴).
  • باقری خرم دشتی، ناهید (۱۳۸۴). «علم رجال و کتابشناسی علم رجال». مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (۶۱).