علم رجال: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (←لید: رجال شیخ طوسی*) |
جز (؟) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''علم رجال''' یا '''رجال الحدیث''' | '''علم رجال''' یا '''رجال الحدیث'''،علمی است که به بررسی اعتبار روات حدیث (راویان حدیث) میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.{{پنک|غفاری|۱۳۶۶|ص=۳۵}} | ||
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} |
نسخهٔ ۱۴ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۰۶
علم رجال یا رجال الحدیث،علمی است که به بررسی اعتبار روات حدیث (راویان حدیث) میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.[۱]
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.[۲]
اصول رجال شیعه پنج کتاب است:[۲]
- رجال برقی
- رجال نجاشی
- رجال کَشی
- رجال شیخ طوسی
- فهرست شیخ طوسی
ارجاعات
- ↑ غفاری ۱۳۶۶، ص. ۳۵.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ باقری خرم دشتی ۱۳۸۴، ص. ۱۰۱.
منابع
- غفاری، علیاکبر (۱۳۶۶). «علم رجال». کیهان اندیشه (۱۴).
- باقری خرم دشتی، ناهید (۱۳۸۴). «علم رجال و کتابشناسی علم رجال». مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (۶۱).