اعجاز قرآن: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز (پیونددهی)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{اسلام}}
{{اسلام}}
'''اعجاز قرآن''' یا [[معجزه]] بودن [[قرآن کریم]] که مورد اجماع همه [[مذاهب اسلامی]] است، دارای ابعاد مختلفی است که در چند و چون و ابعاد اعجاز آن اختلافاتی است. می‌توان ابعاد اعجاز قرآن را در هشت وجه خلاصه نمود:{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|صص=۹۶–۱۰۵}}
'''اعجاز قرآن''' یا [[معجزه]] بودن [[قرآن]] که مورد اجماع همه [[مذاهب اسلامی]] است، دارای ابعاد مختلفی است که در چند و چون و ابعاد اعجاز آن اختلافاتی است. می‌توان ابعاد اعجاز قرآن را در هشت وجه خلاصه نمود:{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|صص=۹۶–۱۰۵}}


{{آغاز چندستونه}}
{{آغاز چندستونه}}
خط ۱۴: خط ۱۴:


== تعریف ==
== تعریف ==
اعجاز یعنی به عجز درآوردن و عاجز به معنی ضعیف است. متکلمان دو تعریف برای معجزه آورده‌اند. یک تعریف خاص [[انبیاء]] است و به معنای کار خارق العاده‌ای است که نبی برای اثبات راستگویی خود انجام می‌دهد، اما در بیشتر تعاریف آن را مقید به انبیاء نکرده و هرگونه کار خارق‌العاده‌ای که برای اثبات ادعای الهی صورت می‌پذیر را نیز شامل می‌شود.{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|ص=۹۵}}
اعجاز یعنی به عجز درآوردن و عاجز به معنی ضعیف است. متکلمان دو تعریف برای معجزه آورده‌اند. یک تعریف خاص [[انبیاء]] است و به معنای کار خارق‌العاده‌ای است که نبی برای اثبات راستگویی خود انجام می‌دهد، اما در بیشتر تعاریف آن را مقید به انبیاء نکرده و هرگونه کار خارق‌العاده‌ای که برای اثبات ادعای الهی صورت می‌پذیرد را نیز شامل می‌شود.{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|ص=۹۵}}


== آثار ==
== آثار ==
در ارتباط با اعجاز قرآن تحقیقات و تألیفات مستقلی صورت گرفته که «ابو عبیده معمر بن مثنی» (متولد ۲۰۹ هـ.ق.) جزو اولینشان بوده و اولین اثری که بدست ما رسیده رساله «''بیان اعجاز القرآن''» از «ابوسیلمان محمد بن محمد بن ابراهیم بستی» (متولد ۳۸۸ هـ.ق.) است. آثار دیگری نیز در این راستا نوشته شده‌اند که شامل این مواردند:{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|ص=۹۶}}
در ارتباط با اعجاز قرآن تحقیقات و تألیفات مستقلی صورت گرفته که «[[ابو عبیده معمر بن مثنی]]» (متولد ۲۰۹ هـ.ق.) جزو اولینشان بوده و اولین اثری که بدست ما رسیده رساله ''[[بیان اعجاز القرآن]]'' از [[ابوسیلمان محمد بن محمد بن ابراهیم بستی]] (متولد ۳۸۸ هـ.ق.) است. آثار دیگری نیز در این راستا نوشته شده‌اند که شامل این مواردند:{{پنک|بهدار|۱۳۸۴|ص=۹۶}}
# «''الموضح عن جهة اعجاز القرآن''» از سید مرتضی (متولد ۴۳۶ هـ.ق.)
# ''[[الموضح عن جهة اعجاز القرآن]]'' از [[سید مرتضی]] (متولد ۴۳۶ هـ.ق.)
# «''دلائل الاعجاز''» عبدالقاهر جرجانی (متولد ۴۷۱ هـ.ق.)
# ''[[دلائل الاعجاز]]'' [[عبدالقاهر جرجانی]] (متولد ۴۷۱ هـ.ق.)
# «''الطراز فی أسرار البلاغة و حقائق الاعجاز''» از یحیی بن حمزه علوی زیدی (متولد ۷۴۹ هـ.ق.)
# ''[[الطراز فی أسرار البلاغة و حقائق الاعجاز]]'' از [[یحیی بن حمزه علوی زیدی]] (متولد ۷۴۹ هـ.ق.)
# «''المعجزة الخالدة''» تألیف هبة الله شهرستانی
# ''[[المعجزة الخالدة]]'' تألیف [[هبة‌الله شهرستانی]]
# «''اعجاز القرآن''» نوشته مصطفی صادق الرافعی
# ''[[اعجاز القرآن]]'' نوشته [[مصطفی صادق الرافعی]]


== ارجاعات ==
== پانویس ==
 
=== ارجاعات ===
{{منابع}}
{{منابع}}


== منابع ==
=== منابع ===
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کلام اسلامی | عنوان = اعجاز قرآن | نام = محمدرضا | نام خانوادگی = بهدار | سال = 1384 | شماره = 55}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کلام اسلامی | عنوان = اعجاز قرآن | نام = محمدرضا | نام خانوادگی = بهدار | سال = 1384 | شماره = 55}}
خط ۳۷: خط ۳۹:
[[رده:قرآن]]
[[رده:قرآن]]
[[رده:معجزات اسلامی]]
[[رده:معجزات اسلامی]]
[[رده:معجزه]]

نسخهٔ ‏۴ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۲۹

اعجاز قرآن یا معجزه بودن قرآن که مورد اجماع همه مذاهب اسلامی است، دارای ابعاد مختلفی است که در چند و چون و ابعاد اعجاز آن اختلافاتی است. می‌توان ابعاد اعجاز قرآن را در هشت وجه خلاصه نمود:[۱]

  1. اعجاز عام در تمامی ابعاد
  2. اعجاز بیانی
  3. عدم اختلاف و تناقض در آیات
  4. اخبار غیبی
  5. اعجاز علمی
  6. اعجاز تشریعی
  7. برتری معارف قرآن
  8. امی بودن آورنده قرآن

تعریف

اعجاز یعنی به عجز درآوردن و عاجز به معنی ضعیف است. متکلمان دو تعریف برای معجزه آورده‌اند. یک تعریف خاص انبیاء است و به معنای کار خارق‌العاده‌ای است که نبی برای اثبات راستگویی خود انجام می‌دهد، اما در بیشتر تعاریف آن را مقید به انبیاء نکرده و هرگونه کار خارق‌العاده‌ای که برای اثبات ادعای الهی صورت می‌پذیرد را نیز شامل می‌شود.[۲]

آثار

در ارتباط با اعجاز قرآن تحقیقات و تألیفات مستقلی صورت گرفته که «ابو عبیده معمر بن مثنی» (متولد ۲۰۹ هـ.ق.) جزو اولینشان بوده و اولین اثری که بدست ما رسیده رساله بیان اعجاز القرآن از ابوسیلمان محمد بن محمد بن ابراهیم بستی (متولد ۳۸۸ هـ.ق.) است. آثار دیگری نیز در این راستا نوشته شده‌اند که شامل این مواردند:[۳]

  1. الموضح عن جهة اعجاز القرآن از سید مرتضی (متولد ۴۳۶ هـ.ق.)
  2. دلائل الاعجاز عبدالقاهر جرجانی (متولد ۴۷۱ هـ.ق.)
  3. الطراز فی أسرار البلاغة و حقائق الاعجاز از یحیی بن حمزه علوی زیدی (متولد ۷۴۹ هـ.ق.)
  4. المعجزة الخالدة تألیف هبة‌الله شهرستانی
  5. اعجاز القرآن نوشته مصطفی صادق الرافعی

پانویس

ارجاعات

  1. بهدار ۱۳۸۴، صص. ۹۶–۱۰۵.
  2. بهدار ۱۳۸۴، ص. ۹۵.
  3. بهدار ۱۳۸۴، ص. ۹۶.

منابع

  • بهدار، محمدرضا (۱۳۸۴). «اعجاز قرآن». کلام اسلامی (۵۵).