بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر
غیراستاندارد

سیف بن عمر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''سیف بن عمر التمیمی''' از مورخان اوایل اسلام است. تقریباً از زندگی او به جز اینکه در [[کوفه]] می‌زیسته و از طایفهٔ عُصَیِّد و بخش عمر از [[بنی تمیم|قبیلهٔ تمیم]] بود چیز دیگری در دسترس نیست.<ref name="Sayf"/>
'''سیف بن عمر التمیمی''' از مورخان اوایل اسلام است. تقریباً از زندگی او به جز اینکه در [[کوفه]] می‌زیسته و از طایفهٔ عُصَیِّد و بخش عمر از [[بنی تمیم|قبیلهٔ تمیم]] بود چیز دیگری در دسترس نیست.<ref name="Sayf">{{پک|Donner|۱۹۸۶|ف={{unicode|Sayf b. ʿUmar}}|زبان=en}}</ref>


اهمیت او به دلیل کتابش «کتاب الفتوح الکبیر و الردّة» است که منبع اصلی [[محمد جریر طبری]] برای تاریخ [[جنگ‌های رده]] است.<ref name="Sayf"/> او همچنین منبع اصلی طبری در شرح فعالیت‌های [[عبدالله بن سبا]] بر ضد [[عثمان]] است.<ref name = "Abdollah">{{پک|Hodgson|۱۹۸۶|ف=ʿAbd Allāh b. Sabaʾ|ج=۱|ص=۵۱|زبان=en}}</ref>
== زندگی ==
سیف در سال 90 قمری به دنیا آمد و در مدینه بزرگ شد و تحصیلات اولیه خود را فرا گرفت و از علمای بزرگ آموخت، مانند: اخبار و حدیث را از القاسم بن محمد (نوه ابوبکر) فرا گرفت. وقتی قاسم در سال 107 هجری درگذشت، سیف از شاگردش سهل بن یوسف انصاری بسیار فرا گرفت و این کار را برای او آسان کرد. عبد الله بن سعید انصاری نوه ثابت بن الجثه و موسی بن عقبه و  هشام بن عروه از دیگر اساتید او هستند.


صحت اخبار او همیشه مورد تردید حدیث‌شناسان بوده‌است: برخی او را [[زندیق]] خوانده‌اند و برخی گفته‌اند که او جعلیات را به راویان معتبر منسوب می‌کرد. مورخان جدید هم این تردیدها را تأیید کرده‌اند و تناقضات ناممکن تاریخ او را با تاریخ‌های [[ابن اسحاق]] و [[واقدی]] تأیید کرده‌اند. <ref name = "Sayf">{{پک|Donner|۱۹۸۶|ف={{unicode|Sayf b. ʿUmar}}|زبان=en}}</ref>
== اهمیت و جایگاه ==
اهمیت او به دلیل کتابش «کتاب الفتوح الکبیر و الردّة» است که منبع اصلی [[محمد جریر طبری]] برای تاریخ [[جنگ‌های رده]] است.<ref name="Sayf" /> او همچنین منبع اصلی طبری در شرح فعالیت‌های [[عبدالله بن سبا]] بر ضد [[عثمان]] است.<ref name="Abdollah">{{پک|Hodgson|۱۹۸۶|ف=ʿAbd Allāh b. Sabaʾ|ج=۱|ص=۵۱|زبان=en}}</ref>


سیف و ابومخنف شبیه هم بودند اگر همان خبر را از اساتید مشترک خود نقل می کردند،یکسان نقل میکردند ولی  اگر از افراد قبیله خود نقل قول میکنند، قول آنها متفاوت میشود.
صحت اخبار او همیشه مورد تردید حدیث‌شناسان بوده‌است: برخی او را [[زندیق]] خوانده‌اند و برخی گفته‌اند که او جعلیات را به راویان معتبر منسوب می‌کرد. مورخان جدید هم این تردیدها را تأیید کرده‌اند و تناقضات ناممکن تاریخ او را با تاریخ‌های [[ابن اسحاق]] و [[واقدی]] تأیید کرده‌اند. <ref name="Sayf" />


سیف  از قبیله بنی تمیم و ابومخنف  از بنی ازد بود. [[جواد علی]] مورخ عراقی می‌گوید: «سیف متعصب به قبیله‌اش بود و مقامش را بالا می‌برد و بر آن می‌افزاید و در همه حوادث قهرمان می‌کرد، مثل اکثر مورخان زمان خود، که به قبایل خود میافزودند. به  آنها تکیه نکنید .. نمی‌خواهم او را به خاطر این شور افسارگسیخته سرزنش کنم، زیرا دوران او دوران قبایل بود و نظام سیاسی موجود، یک نظام قبیله‌ای بود.»<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=جواد علی|نشانی=https://ar.wikisource.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D8%AF_856/%D8%B3%D9%8A%D9%81_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%85%D8%B1|عنوان=مجلة الرسالة/العدد 856/سيف بن عمر}}</ref>
سیف  از قبیله بنی تمیم و ابومخنف  از بنی ازد بود. [[جواد علی]] مورخ عراقی می‌گوید: «سیف متعصب به قبیله‌اش بود و مقامش را بالا می‌برد و بر آن می‌افزاید و در همه حوادث قهرمان می‌کرد، مثل اکثر مورخان زمان خود، که به قبایل خود میافزودند. به  آنها تکیه نکنید .. نمی‌خواهم او را به خاطر این شور افسارگسیخته سرزنش کنم، زیرا دوران او دوران قبایل بود و نظام سیاسی موجود، یک نظام قبیله‌ای بود.»<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=جواد علی|نشانی=https://ar.wikisource.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D8%AF_856/%D8%B3%D9%8A%D9%81_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%85%D8%B1|عنوان=مجلة الرسالة/العدد 856/سيف بن عمر}}</ref>


== زندگی ==
== پانویس ==
سیف در سال 90 قمری به دنیا آمد و در مدینه بزرگ شد و تحصیلات اولیه خود را فرا گرفت و از علمای بزرگ آموخت، مانند: اخبار و حدیث را از القاسم بن محمد (نوه ابوبکر) فرا گرفت. وقتی قاسم در سال 107 هجری درگذشت، سیف از شاگردش سهل بن یوسف انصاری بسیار فرا گرفت و این کار را برای او آسان کرد. عبد الله بن سعید انصاری نوه ثابت بن الجثه و موسی بن عقبه و  هشام بن عروه از دیگر اساتید او هستند.


== پانویس ==
=== ارجاعات ===
{{پانویس}}
{{پانویس}}


== منابع ==
=== منابع ===
{{چپ‌چین}}
{{چپ‌چین}}
* {{یادکرد دانشنامه | نام خانوادگی =Donner| نام =F.M. |  مقاله ={{unicode|Sayf b. ʿUmar}} | دانشنامه =[[Encyclopaedia of Islam]] | ویرایش =۲nd|  سال =۱۹۸۶ | ناشر =E. J. Brill | مکان =Leiden |پیوند مقاله = http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-islam-2/sayf-b-umar-SIM_6682 | زبان=en}}
* {{یادکرد دانشنامه | نام خانوادگی =Donner| نام =F.M. |  مقاله ={{unicode|Sayf b. ʿUmar}} | دانشنامه =[[Encyclopaedia of Islam]] | ویرایش =۲nd|  سال =۱۹۸۶ | ناشر =E. J. Brill | مکان =Leiden |پیوند مقاله = http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-islam-2/sayf-b-umar-SIM_6682 | زبان=en}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۳۲

سیف بن عمر التمیمی از مورخان اوایل اسلام است. تقریباً از زندگی او به جز اینکه در کوفه می‌زیسته و از طایفهٔ عُصَیِّد و بخش عمر از قبیلهٔ تمیم بود چیز دیگری در دسترس نیست.[۱]

زندگی

سیف در سال 90 قمری به دنیا آمد و در مدینه بزرگ شد و تحصیلات اولیه خود را فرا گرفت و از علمای بزرگ آموخت، مانند: اخبار و حدیث را از القاسم بن محمد (نوه ابوبکر) فرا گرفت. وقتی قاسم در سال 107 هجری درگذشت، سیف از شاگردش سهل بن یوسف انصاری بسیار فرا گرفت و این کار را برای او آسان کرد. عبد الله بن سعید انصاری نوه ثابت بن الجثه و موسی بن عقبه و هشام بن عروه از دیگر اساتید او هستند.

اهمیت و جایگاه

اهمیت او به دلیل کتابش «کتاب الفتوح الکبیر و الردّة» است که منبع اصلی محمد جریر طبری برای تاریخ جنگ‌های رده است.[۱] او همچنین منبع اصلی طبری در شرح فعالیت‌های عبدالله بن سبا بر ضد عثمان است.[۲]

صحت اخبار او همیشه مورد تردید حدیث‌شناسان بوده‌است: برخی او را زندیق خوانده‌اند و برخی گفته‌اند که او جعلیات را به راویان معتبر منسوب می‌کرد. مورخان جدید هم این تردیدها را تأیید کرده‌اند و تناقضات ناممکن تاریخ او را با تاریخ‌های ابن اسحاق و واقدی تأیید کرده‌اند. [۱]

سیف از قبیله بنی تمیم و ابومخنف از بنی ازد بود. جواد علی مورخ عراقی می‌گوید: «سیف متعصب به قبیله‌اش بود و مقامش را بالا می‌برد و بر آن می‌افزاید و در همه حوادث قهرمان می‌کرد، مثل اکثر مورخان زمان خود، که به قبایل خود میافزودند. به آنها تکیه نکنید .. نمی‌خواهم او را به خاطر این شور افسارگسیخته سرزنش کنم، زیرا دوران او دوران قبایل بود و نظام سیاسی موجود، یک نظام قبیله‌ای بود.»[۳]

پانویس

ارجاعات

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Donner, “Sayf b. ʿUmar.
  2. Hodgson, “ʿAbd Allāh b. Sabaʾ”, 1:‎ 51.
  3. جواد علی. «مجلة الرسالة/العدد 856/سيف بن عمر».

منابع

  • Donner, F.M. (1986). "Sayf b. ʿUmar". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی) (۲nd ed.). Leiden: E. J. Brill.
  • Hodgson, M.G.S (1986). "ʿAbd Allāh b. Sabaʾ". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). Vol. ۱ (second ed.). Leiden: E. J. Brill. p. ۵۱. {{cite encyclopedia}}: Unknown parameter |عنوان جلد= ignored (help)