شیخ مفید: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (←منابع: =*) |
جز (←منابع: جزئی) |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
=== منابع === | === منابع === | ||
* {{یادکرد ژورنال|ژورنال=مطالعات اسلامی|نام=محمود|نام خانوادگی=مهدوی دامغانی|سال=1352|شماره=8|عنوان=شیخ مفید ( | * {{یادکرد ژورنال|ژورنال=مطالعات اسلامی|نام=محمود|نام خانوادگی=مهدوی دامغانی|سال=1352|شماره=8|عنوان=شیخ مفید (۳۳۶–۴۱۳ قمری)}} | ||
{{مراجع تقلید شیعه}} | {{مراجع تقلید شیعه}} |
نسخهٔ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۱۵
«مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان» ملقب به شیخ مفید (۳۳۶ یا ۳۳۸ در عکبرای عراق - ۴۱۳)،[۱] کنیه او به دلیل شغل معلمی پدرش در عکبرا «ابن المعلم» بوده است.[۲] شیخ مفید نزد توده مردم و علمای شیعه جایگاه بالایی داشته و حتی جنبه تقدس برای قائلند و بسیاری از نویسندگان از قرن ششم به بعد نوشتهاند که مفید نامههایی را از امام دوازدهم دریافت داشته و لقب «مفید» را نیز آن امام به او اعطاء نموده است.[۳]
شیخ مفید اولین نفری است که برای شیعیان پس از غیبت کبری سنگری علمی ایجاد کرد و مهمترین عالم شیعی از زمان آغاز غیبت کبری در ۲۶۰ هجری تا زمان خود بوده است. شیعیان تنها پس از عدم دسترسی به امامان و از ۳۲۰ هجری به بعد کمر همت برای ایجاد آثار فقهی و کلامی بمیان بستهاند و تا زمان مفید کمتر سابقه داشته که عالمی ۲۰۰ اثر ارزنده از خود بجای بگذارد.[۴]
پانویس
ارجاعات
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۴۶–۱۴۷.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۴۷.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۵۱.
- ↑ مهدوی دامغانی ۱۳۵۲، صص. ۱۵۳.
منابع
- مهدوی دامغانی، محمود (۱۳۵۲). «شیخ مفید (۳۳۶–۴۱۳ قمری)». مطالعات اسلامی (۸).