شیخ مفید: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز (←‏منابع: جزئی)
جز (←‏لید: پیونددهی)
خط ۱: خط ۱:
«مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان» ملقب به '''شیخ مفید''' (۳۳۶ یا ۳۳۸ در عکبرای عراق - ۴۱۳)،{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۴۶–۱۴۷}} کنیه او به دلیل شغل معلمی پدرش در عکبرا «ابن المعلم» بوده است.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۴۷}} شیخ مفید نزد توده مردم و علمای شیعه جایگاه بالایی داشته و حتی جنبه تقدس برای قائلند و بسیاری از نویسندگان از قرن ششم به بعد نوشته‌اند که مفید نامه‌هایی را از امام دوازدهم دریافت داشته و لقب «مفید» را نیز آن امام به او اعطاء نموده است.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۵۱}}
«مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان» ملقب به '''شیخ مفید''' (۳۳۶ یا ۳۳۸ در عکبرای عراق - ۴۱۳)،{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۴۶–۱۴۷}} کنیه او به دلیل شغل معلمی پدرش در عکبرا «ابن المعلم» بوده است.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۴۷}} شیخ مفید نزد توده مردم و علمای شیعه جایگاه بالایی داشته و حتی جنبه تقدس برایش قائلند و بسیاری از نویسندگان از قرن ششم به بعد نوشته‌اند که مفید نامه‌هایی را از [[امام دوازدهم]] دریافت داشته و لقب «مفید» را نیز آن امام به او اعطاء نموده است.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۵۱}}


شیخ مفید اولین نفری است که برای شیعیان پس از غیبت کبری سنگری علمی ایجاد کرد و مهم‌ترین عالم شیعی از زمان آغاز غیبت کبری در ۲۶۰ هجری تا زمان خود بوده است. شیعیان تنها پس از عدم دسترسی به امامان و از ۳۲۰ هجری به بعد کمر همت برای ایجاد آثار فقهی و کلامی بمیان بسته‌اند و تا زمان مفید کمتر سابقه داشته که عالمی ۲۰۰ اثر ارزنده از خود بجای بگذارد.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۵۳}}
شیخ مفید اولین نفری است که برای شیعیان پس از [[غیبت کبری]] سنگری علمی ایجاد کرد و مهم‌ترین عالم شیعی از زمان آغاز غیبت کبری در ۲۶۰ هجری تا زمان خود بوده است. شیعیان تنها پس از عدم دسترسی به امامان و از ۳۲۰ هجری به بعد کمر همت برای ایجاد آثار [[فقهی]] و [[کلامی]] بمیان بسته‌اند و تا زمان مفید کمتر سابقه داشته که عالمی ۲۰۰ اثر ارزنده از خود بجای بگذارد.{{پنک|مهدوی دامغانی|۱۳۵۲|صص=۱۵۳}}


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۱۸

«مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان» ملقب به شیخ مفید (۳۳۶ یا ۳۳۸ در عکبرای عراق - ۴۱۳)،[۱] کنیه او به دلیل شغل معلمی پدرش در عکبرا «ابن المعلم» بوده است.[۲] شیخ مفید نزد توده مردم و علمای شیعه جایگاه بالایی داشته و حتی جنبه تقدس برایش قائلند و بسیاری از نویسندگان از قرن ششم به بعد نوشته‌اند که مفید نامه‌هایی را از امام دوازدهم دریافت داشته و لقب «مفید» را نیز آن امام به او اعطاء نموده است.[۳]

شیخ مفید اولین نفری است که برای شیعیان پس از غیبت کبری سنگری علمی ایجاد کرد و مهم‌ترین عالم شیعی از زمان آغاز غیبت کبری در ۲۶۰ هجری تا زمان خود بوده است. شیعیان تنها پس از عدم دسترسی به امامان و از ۳۲۰ هجری به بعد کمر همت برای ایجاد آثار فقهی و کلامی بمیان بسته‌اند و تا زمان مفید کمتر سابقه داشته که عالمی ۲۰۰ اثر ارزنده از خود بجای بگذارد.[۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • مهدوی دامغانی، محمود (۱۳۵۲). «شیخ مفید (۳۳۶–۴۱۳ قمری)». مطالعات اسلامی (۸).