محمد صلاح‌الدین: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۶: خط ۱۶:
* {{cite book|ref={{harvid|Marcus|1989}}|last=Marcus|first=Scott Lloyd|year=1989|title= Arab Music Theory in the Modern Period|publisher=University of California, Los Angeles|location=Los Angeles, CA}}
* {{cite book|ref={{harvid|Marcus|1989}}|last=Marcus|first=Scott Lloyd|year=1989|title= Arab Music Theory in the Modern Period|publisher=University of California, Los Angeles|location=Los Angeles, CA}}
{{پایان چپ‌چین}}
{{پایان چپ‌چین}}
[[رده:موسیقی‌دانان اهل مصر]]
[[رده:موسیقی‌دانان اهل مصر]]
{{portal bar|زندگی‌نامه|موسیقی}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۴ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۶

محمد صلاح الدین (۱۹۱۷–۱۹۶۵) موسیقی‌دان مصری بود که نقش مهمی در تحولات تئوری معاصر موسیقی عربی ایفا کرد.[en ۱]

زندگی‌نامه

صلاح الدین خود در اروپا آموزش موسیقی دیده بود. او پس از بازگشت به مصر سرپرست بخش موسیقی وزارت آموزش و پرورش مصر شد و همزمان در مؤسسات مختلفی در مصر به تدریس موسیقی پرداخت. او روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی و نظام‌مند کردن تئوری موسیقی مقامی ابداع کرد.[en ۲] همچنین ابداع روشی برای نت‌نویسی مقام‌ها تنها با استفاده از چهار علامت سر کلید به او نسبت داده می‌شود.[en ۳]

آثار

از صلاح الدین آثار متعددی به جای مانده که یکی از سرشناس‌ترین آن‌ها «مفتاح الالحان العربیة» (کلیدی به ملودی‌های عربی) است که در سال ۱۹۴۶ در قاهره چاپ شد و بعداً تجدید چاپ نیز شد. از این کتاب به عنوان جامع‌ترین اثر مرتبط به تئوری مقامی معاصر نام برده می‌شود.[en ۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • Marcus, Scott Lloyd (1989). Arab Music Theory in the Modern Period. Los Angeles, CA: University of California, Los Angeles.{{cite book}}: نگهداری CS1: پیش‌فرض تکرار ref (link)