مخترعه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=زیدیه|عنوان=مخترعه|منشعب شده از=شیعه زیدیه جارودیه|دین اصلی=اسلام}} '''مخترعه'''، از فرقههای منشعب شده از جارودیه زیدیه است که در تقابل با مطرفیه بود۔ نام محصف این فرقه مخدعه نام داشت و به جهت باور...» ایجاد کرد) |
(+رده:مذاهب زیرشاخه زیدیه; +رده:مذاهب اسلامی; +رده:جارودیه using HotCat، اصلاح نویسههای عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، ابرابزار، اصلاح نشانی وب) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=زیدیه|عنوان=مخترعه|منشعب شده از=شیعه زیدیه جارودیه|دین اصلی=اسلام}} | {{جعبه اطلاعات فرقههای اسلامی|زیرشاخه=زیدیه|عنوان=مخترعه|منشعب شده از=شیعه زیدیه جارودیه|دین اصلی=اسلام}} | ||
'''مخترعه'''، از فرقههای منشعب شده از [[جارودیه]] [[زیدیه]] است که در تقابل با [[مطرفیه]] | '''مخترعه'''، از فرقههای منشعب شده از [[جارودیه]] [[زیدیه]] است که در تقابل با [[مطرفیه]] بود. نام محصف این فرقه مخدعه نام داشت و به جهت باور به اختراع اعراض از جانب خداوند در اجسام، به این نام مشهور شدهاند. [[محمدجواد مشکور]] فرقه دیگری نیز با نام مخترعه یاد میکند که به نجاست عرق زن و مرد [[جنابت|جنب]] و [[حائض]] معتقد بودند. | ||
== مشخصات فرقه == | == مشخصات فرقه == | ||
در کتاب ''[[المنیة و الامل فی شرح الملل و النحل]]'' اثر [[احمد بن یحیی بن مرتضی]]، از فرقهای به نام مخترعه یاد | در کتاب ''[[المنیة و الامل فی شرح الملل و النحل]]'' اثر [[احمد بن یحیی بن مرتضی]]، از فرقهای به نام مخترعه یاد شده است که انشعابی از زیدیه جارودیه بهشمار میرود. به گزارش این منبع، جارودیه، به سه فرقه [[مطرفیه]]، [[جسینیه]] و مخترعه تقسیم شدند و تنها فرقه مخترعه باقی ماندند. نام مصحف این فرقه، مخدعه عنوان گرفته است.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=مخترعه}}</ref> | ||
محمدجواد مشکور، از فرقه دیگری به نام مخترعه یاد میکند که رهبر آنان مشخص نیست و به نجاست عرق مرد جنب و زن حائض باور | محمدجواد مشکور، از فرقه دیگری به نام مخترعه یاد میکند که رهبر آنان مشخص نیست و به نجاست عرق مرد جنب و زن حائض باور دارند. او این گزارش را از کتاب ''[[الفرق و التواریخ]]'' گزارش میکند.<ref>{{پک|1=مشکور|2=۱۳۷۲|ک=فرهنگ فرق اسلامی|ص=۳۹۸}}</ref> | ||
=== رهبر فرقه === | === رهبر فرقه === | ||
=== عقاید === | === عقاید === | ||
از عقاید فرقه مخترعه منشعب شده از جارودیه آوردهاند که به [[امامت]] [[علی بن ابیطالب]] باور | از عقاید فرقه مخترعه منشعب شده از جارودیه آوردهاند که به [[امامت]] [[علی بن ابیطالب]] باور دارند. ایشان به [[نص خفی]] در اثبات امامت علی باور دارند و [[خلفای راشدین|خلفای دیگر]] را به جهت مخالفت با این نص، خطاکار میدانند اما آنان را به [[فسق]] خطاب نمیکنند و در این مسئله توقف کردهاند. این طایفه بر این عقیدهاند که خداوند اعراض را در اجسام اختراع کرده است و به همین جهت به مخترعه شهرت یافتهاند. این گروه در این عقیده، همچون مطرفیه هستند.<ref>{{پک|1=خمینی|2=۱۳۹۶|ک=فرهنگ جامع فرق اسلامی|ف=مخترعه}}</ref> گفته میشود این عقیده از جانب [[معتزله]] بصری به زیدیه جارودیه نفوذ کرده است. فرقه مطرفیه، به جهت اختلافهای زیاد با فرقه مخترعه، در مقابل آنان قرار گرفتند. در مقابل، عقاید مطرفیه نیز از جانب مخترعه، خروج از مذهب [[هادی الی الحق]] تلقی میشد.<ref>{{پک|1=انصاری قمی|2=۱۳۸۰|ک=کتاب ماه دین|ف=یادداشتی دربارهٔ مطرفیه}}</ref> | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | === ارجاعات === | ||
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | {{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | ||
=== منابع === | === منابع === | ||
* {{یادکرد ژورنال|نام خانوادگی=انصاری قمی|نام=حسن|عنوان=یادداشتی دربارهٔ مطرفیه و ردیه قاضی جعفر ابن عبدالسلام|ژورنال=کتاب ماه دین|مکان=تهران|شماره=۴۹|تاریخ=۱۳۸۰|صفحه=۱۲۲_۱۲۶|پیوند=https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/33682|دسترسی پیوند=آبونمان|توسط=[[نورمگز]]}} | |||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=خمینی|نام=حسن|مقاله=مخترعه|دانشنامه=فرهنگ جامع فرق اسلامی|عنوان جلد=فرهنگ جامع فرق اسلامی|سال=۱۳۹۶|ناشر=اطلاعات|مکان=تهران|شابک=978-964-423-923-6}} | |||
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مشکور|نام=محمدجواد|عنوان=فرهنگ فرق اسلامی|سال=۱۳۷۲|مکان=مشهد|ناشر=بنیاد پژوهشهای اسلامی|کوشش=مدیرشانهچی، کاظم|ویراستار=حسینی، محمدجواد|پیوند=https://noorlib.ir/book/view/1272/فرهنگ-فرق-اسلامی?pageNumber=4&viewType=pdf}} | |||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=خیر|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:جارودیه]] | |||
[[رده:مذاهب اسلامی]] | |||
[[رده:مذاهب زیرشاخه زیدیه]] |
نسخهٔ ۷ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۳۲
مخترعه | |
---|---|
منشعب شده از | شیعه زیدیه جارودیه |
دین اصلی | اسلام |
مخترعه، از فرقههای منشعب شده از جارودیه زیدیه است که در تقابل با مطرفیه بود. نام محصف این فرقه مخدعه نام داشت و به جهت باور به اختراع اعراض از جانب خداوند در اجسام، به این نام مشهور شدهاند. محمدجواد مشکور فرقه دیگری نیز با نام مخترعه یاد میکند که به نجاست عرق زن و مرد جنب و حائض معتقد بودند.
مشخصات فرقه
در کتاب المنیة و الامل فی شرح الملل و النحل اثر احمد بن یحیی بن مرتضی، از فرقهای به نام مخترعه یاد شده است که انشعابی از زیدیه جارودیه بهشمار میرود. به گزارش این منبع، جارودیه، به سه فرقه مطرفیه، جسینیه و مخترعه تقسیم شدند و تنها فرقه مخترعه باقی ماندند. نام مصحف این فرقه، مخدعه عنوان گرفته است.[۱]
محمدجواد مشکور، از فرقه دیگری به نام مخترعه یاد میکند که رهبر آنان مشخص نیست و به نجاست عرق مرد جنب و زن حائض باور دارند. او این گزارش را از کتاب الفرق و التواریخ گزارش میکند.[۲]
رهبر فرقه
عقاید
از عقاید فرقه مخترعه منشعب شده از جارودیه آوردهاند که به امامت علی بن ابیطالب باور دارند. ایشان به نص خفی در اثبات امامت علی باور دارند و خلفای دیگر را به جهت مخالفت با این نص، خطاکار میدانند اما آنان را به فسق خطاب نمیکنند و در این مسئله توقف کردهاند. این طایفه بر این عقیدهاند که خداوند اعراض را در اجسام اختراع کرده است و به همین جهت به مخترعه شهرت یافتهاند. این گروه در این عقیده، همچون مطرفیه هستند.[۳] گفته میشود این عقیده از جانب معتزله بصری به زیدیه جارودیه نفوذ کرده است. فرقه مطرفیه، به جهت اختلافهای زیاد با فرقه مخترعه، در مقابل آنان قرار گرفتند. در مقابل، عقاید مطرفیه نیز از جانب مخترعه، خروج از مذهب هادی الی الحق تلقی میشد.[۴]
پانویس
ارجاعات
منابع
- انصاری قمی، حسن (۱۳۸۰). «یادداشتی دربارهٔ مطرفیه و ردیه قاضی جعفر ابن عبدالسلام». کتاب ماه دین. تهران (۴۹): ۱۲۲_۱۲۶ – به واسطهٔ نورمگز.
- خمینی، حسن (۱۳۹۶). «مخترعه». فرهنگ جامع فرق اسلامی. تهران: اطلاعات. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۲۳-۹۲۳-۶.
- مشکور، محمدجواد (۱۳۷۲). حسینی، محمدجواد، ویراستار. فرهنگ فرق اسلامی. به کوشش مدیرشانهچی، کاظم. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.