اصول فقه: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (ص=) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تعریف رایج '''اصول فقه''' یا '''علم اصول''' «علم قواعد هدایتگر برای استنباط احکام | تعریف رایج '''اصول فقه''' یا '''علم اصول''' «علم قواعد هدایتگر برای استنباط [[احکام شرعی]]» است. هرچند که این تعریف مورد نقد بوده و جامع و مانع نیست. برخی از اصولیون با پذیرش چهارچوبی مفهومی آن را علم دانسته و برخی دیگر آن را صنعت بهشمار آوردهاند و برخی دیگر نیز مرددند.{{پنک|شفیعی|۱۳۹۳|ص=۱۱۵}} | ||
این علم پیشینهای کهن داشته و به سدهٔ دوم هجری بازمیگردد. ریشههای شکلگیری آن را در میان شیعیان میتوان در پارهای از آموزههای | == تاریخچه == | ||
این علم پیشینهای کهن داشته و به سدهٔ دوم هجری بازمیگردد. ریشههای شکلگیری آن را در میان [[شیعه|شیعیان]] میتوان در پارهای از آموزههای [[امامان شیعه]] جست که شاگردان و پیروان علمی خویش را به تفریع فروع با حفظ اصول القا شده از سوی ایشان دعوت میکردند.{{پنک|شفیعی|۱۳۹۳|ص=۱۱۴}} | |||
اصول نسبت به فقه دانش پسینی است، یعنی در دامن فقه پرورش یافته است و اکنون به مرحلهای از رشد رسیده است که برخی از بزرگان اصولی و فقهی معاصر اینگونه بیان نمودند که «من لا اصول له، لا فقه له».{{پنک|شفیعی|۱۳۹۳|ص=۱۱۶}} | اصول نسبت به [[فقه]] دانش پسینی است، یعنی در دامن فقه پرورش یافته است و اکنون به مرحلهای از رشد رسیده است که برخی از بزرگان اصولی و فقهی معاصر اینگونه بیان نمودند که «من لا اصول له، لا فقه له».{{پنک|شفیعی|۱۳۹۳|ص=۱۱۶}} | ||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = فقه | نام = علی | نام خانوادگی = شفیعی | عنوان = اصول فقه، رویکردها و روشها | تاریخ = 1393 | شماره = 79}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = فقه | نام = علی | نام خانوادگی = شفیعی | عنوان = اصول فقه، رویکردها و روشها | تاریخ = 1393 | شماره = 79}} |
نسخهٔ ۲ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۲۰
تعریف رایج اصول فقه یا علم اصول «علم قواعد هدایتگر برای استنباط احکام شرعی» است. هرچند که این تعریف مورد نقد بوده و جامع و مانع نیست. برخی از اصولیون با پذیرش چهارچوبی مفهومی آن را علم دانسته و برخی دیگر آن را صنعت بهشمار آوردهاند و برخی دیگر نیز مرددند.[۱]
تاریخچه
این علم پیشینهای کهن داشته و به سدهٔ دوم هجری بازمیگردد. ریشههای شکلگیری آن را در میان شیعیان میتوان در پارهای از آموزههای امامان شیعه جست که شاگردان و پیروان علمی خویش را به تفریع فروع با حفظ اصول القا شده از سوی ایشان دعوت میکردند.[۲]
اصول نسبت به فقه دانش پسینی است، یعنی در دامن فقه پرورش یافته است و اکنون به مرحلهای از رشد رسیده است که برخی از بزرگان اصولی و فقهی معاصر اینگونه بیان نمودند که «من لا اصول له، لا فقه له».[۳]
پانویس
ارجاعات
- ↑ شفیعی ۱۳۹۳، ص. ۱۱۵.
- ↑ شفیعی ۱۳۹۳، ص. ۱۱۴.
- ↑ شفیعی ۱۳۹۳، ص. ۱۱۶.
منابع
- شفیعی، علی (۱۳۹۳). «اصول فقه، رویکردها و روشها». فقه (۷۹).