علم رجال: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (پیونددهی) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''علم رجال''' یا '''رجال الحدیث'''، علمی است که به بررسی اعتبار | '''علم رجال''' یا '''رجال الحدیث'''، علمی است که به بررسی اعتبار [[راوی حدیث|راویان حدیث]] میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.{{پنک|غفاری|۱۳۶۶|ص=۳۵}} | ||
== تاریخچه == | |||
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید [[شیخ طوسی]] بود.{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید [[شیخ طوسی]] بود.{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | ||
اصول رجال [[شیعه]] پنج کتاب است:{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | == منبعشناسی == | ||
# [[رجال برقی]] | اصول رجال رد نزد [[شیعه|شیعیان]] پنج کتاب مشهور است:{{پنک|باقری خرم دشتی|۱۳۸۴|ص=۱۰۱}} | ||
# [[رجال نجاشی]] | # [[رجال برقی|''رجال برقی'']] | ||
# [[رجال کشی|رجال کَشی]] | # [[رجال نجاشی|''رجال نجاشی'']] | ||
# [[رجال شیخ طوسی]] | # [[رجال کشی|''رجال کَشی'']] | ||
# [[فهرست شیخ طوسی]] | # [[رجال شیخ طوسی|''رجال شیخ طوسی'']] | ||
# [[فهرست شیخ طوسی|''فهرست شیخ طوسی'']] | |||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علیاکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = کیهان اندیشه | عنوان = علم رجال | نام = علیاکبر | نام خانوادگی = غفاری | تاریخ = 1366 | شماره = 14}} |
نسخهٔ ۲ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۲۵
علم رجال یا رجال الحدیث، علمی است که به بررسی اعتبار راویان حدیث میپردازد. در این علم به شناخت راویان حدیث در طول تاریخ پرداخته و گفته شده که در سایر مکاتب علمی و ادیان سابق چنین دانشی برای چنین غایتی وجود نداشته است.[۱]
تاریخچه
در ابتدا علم رجال حالت شفاهی داشت و به صورت سینه به سینه منتقل میشد، تا این که عدهای آنرا به مرور مکتوب کردند. اولین اشخاصی که فهرستی از رجال ارائه داد و شکل جدیدی به این علم بخشید شیخ طوسی بود.[۲]
منبعشناسی
اصول رجال رد نزد شیعیان پنج کتاب مشهور است:[۲]
پانویس
ارجاعات
- ↑ غفاری ۱۳۶۶، ص. ۳۵.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ باقری خرم دشتی ۱۳۸۴، ص. ۱۰۱.
منابع
- غفاری، علیاکبر (۱۳۶۶). «علم رجال». کیهان اندیشه (۱۴).
- باقری خرم دشتی، ناهید (۱۳۸۴). «علم رجال و کتابشناسی علم رجال». مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (۶۱).