بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

موفق بن احمد خوارزمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
'''حافظ ابوالمؤید موفق بن احمد بن ابی‌سعید اسحاق مکی خوارزمی'''، که به طور خلاصه '''موفق بن احمد خوارزمی''' خوانده می‌شد، یکی از محدثان، شاعران فقیهان و مورخان [[سنی]] بود. او به '''اَخطَب خوارزم''' مشهور بود و کنیه او را '''ابومحمد موفق بن احمد''' نیز گزارش کرده‌اند. او اهل [[مکه]] بود اما بیشتر زندگی خود را در [[خوارزم]] به سر برد. وی در خوارزم تحصیل علم کرد و در همانجا به تدریس و خطابه و تالیف پرداخت. او خطیب [[مسجد جامع خوارزم]] بود و گفته شده که در سخنگویی، توانا و مورد توجه همگان بود. عنوان اخطب‌الخطبا و اخطب خوارزم نیز به همین خاطر به وی نسبت داده شده است. گفته شده که وی [[حنفی]] مذهب بود با این وجود آثار او مورد توجه [[شیعه|شیعیان]] نیز قرار گرفته است. شیعیان او را به عنوان شاعری که در وصف [[علی بن ابی‌طالب]] اشعاری سروده است یاد و بعضا تمجید کرده‌اند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>
'''حافظ ابوالمؤید موفق بن احمد بن ابی‌سعید اسحاق مکی خوارزمی'''، که به‌طور خلاصه '''موفق بن احمد خوارزمی''' خوانده می‌شد، یکی از محدثان، شاعران فقیهان و مورخان [[سنی]] بود. او به '''اَخطَب خوارزم''' مشهور بود و کنیه او را '''ابومحمد موفق بن احمد''' نیز گزارش کرده‌اند. او اهل [[مکه]] بود اما بیشتر زندگی خود را در [[خوارزم]] به سر برد. وی در خوارزم تحصیل علم کرد و در همان‌جا به تدریس و خطابه و تألیف پرداخت. او خطیب [[مسجد جامع خوارزم]] بود و گفته شده که در سخنگویی، توانا و مورد توجه همگان بود. عنوان اخطب‌الخطبا و اخطب خوارزم نیز به همین خاطر به وی نسبت داده شده است. گفته شده که وی [[حنفی]] مذهب بود با این وجود آثار او مورد توجه [[شیعه|شیعیان]] نیز قرار گرفته است. شیعیان او را به عنوان شاعری که در وصف [[علی بن ابی‌طالب]] اشعاری سروده است یاد و بعضاً تمجید کرده‌اند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>


[[یوسف الیاس سرکیس]] در کتاب ''معجم المطبوعات العربیة و المستعربة'' به نقل از ''الجواهر المضیئهٔ فی طبقات الحنفیهٔ،'' اثر [[عبدالقادر بن محمد قرشی]]، نام ۳۵ تن از مشایخ اجازه و اساتید او و هفت تن از شاگردانش را ذکر کرده است. از استادان معروف او می‌توان به [[نجم‌الدین عمر نسفی]] (د ۵۳۷ ه.ق)، [[جارالله زمخشری|محمود بن عمر جارالله زمخشری]] (د ۵۳۸ ه.ق)، [[عبدالملک کروخی هروی|عبدالملک بن ابی‌القاسم کروخی هروی]] (د ۵۴۸ ه.ق) و [[برهان غزنوی|ابوالحسن برهان غزنوی]] (د ۵۵۱ ه.ق) اشاره کرد. شاگردان مشهور او نیز [[برهان‌الدین مطرزی خوارزمی]] (د ۶۱۰ ه.ق) و [[مسلم بن علی بن الاخت]]، [[طاهر بن ابی‌المکارم خوارزمی]] و [[ابن شهرآشوب|ابن‌شهرآشوب سروی مازندرانی]] (د ۵۸۸ ه.ق) بوده‌اند که آثار موفق بن احمد بیشتر به وسیله آنان روایت شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>
[[یوسف الیاس سرکیس]] در کتاب ''معجم المطبوعات العربیة و المستعربة'' به نقل از ''الجواهر المضیئهٔ فی طبقات الحنفیهٔ،'' اثر [[عبدالقادر بن محمد قرشی]]، نام ۳۵ تن از مشایخ اجازه و اساتید او و هفت تن از شاگردانش را ذکر کرده است. از استادان معروف او می‌توان به [[نجم‌الدین عمر نسفی]] (د ۵۳۷ ه‍.ق)، [[جارالله زمخشری|محمود بن عمر جارالله زمخشری]] (د ۵۳۸ ه‍.ق)، [[عبدالملک کروخی هروی|عبدالملک بن ابی‌القاسم کروخی هروی]] (د ۵۴۸ ه‍.ق) و [[برهان غزنوی|ابوالحسن برهان غزنوی]] (د ۵۵۱ ه‍.ق) اشاره کرد. شاگردان مشهور او نیز [[برهان‌الدین مطرزی خوارزمی]] (د ۶۱۰ ه‍.ق) و [[مسلم بن علی بن الاخت]]، [[طاهر بن ابی‌المکارم خوارزمی]] و [[ابن شهرآشوب|ابن‌شهرآشوب سروی مازندرانی]] (د ۵۸۸ ه‍.ق) بوده‌اند که آثار موفق بن احمد بیشتر به وسیله آنان روایت شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>


== آثار ==
== آثار ==
از جمله آثار منسوب به وی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>
از جمله آثار منسوب به وی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اخطب خوارزم}}</ref>
 
* ''[[مناقب خوارزمی]]'' که در موضوع فضائل [[علی بن ابی‌طالب]] نوشته شده است و در سال ۱۳۲۴–۱۳۲۴ ق به چاپ رسیده و علمای شیعی و سنی اخبار آن را در کتب خویش روایت کرده‌اند
* ''[[مناقب خوارزمی]]'' که در موضوع فضائل [[علی بن ابی‌طالب]] نوشته شده است و در سال ۱۳۲۴-۱۳۲۴ ق به چاپ رسیده و علمای شیعی و سنی اخبار آن را در کتب خویش روایت کرده‌اند
* ''[[مناقب امام ابوحنیفه]]'' که در [[حیدرآباد]] به سال ۱۳۲۱ ه‍.ق چاپ شده است.
* ''[[مناقب امام ابوحنیفه]]'' که در [[حیدرآباد]] به سال ۱۳۲۱ ه.ق چاپ شده است.
* ''[[رد الشمس لامیر المؤمنین]]''، اثری است که ابن شهرآشوب در ''[[مناقب آل ابی‌طالب]]'' از آن روایت کرده است.
* ''[[رد الشمس لامیر المؤمنین]]''، اثری است که ابن شهرآشوب در ''[[مناقب آل ابی‌طالب]]'' از آن روایت کرده است.
* ''[[الاربعین فی مناقب الامین و وصیهٔ امیرالمؤمنین]]''، که خود اخطب در کتاب فضائل امیرالمؤمنین و نیز ابن شهرآشوب از آن روایت کرده‌اند.
* ''[[الاربعین فی مناقب الامین و وصیهٔ امیرالمؤمنین]]''، که خود اخطب در کتاب فضائل امیرالمؤمنین و نیز ابن شهرآشوب از آن روایت کرده‌اند.
خط ۱۴: خط ۱۳:
* ''[[دیوان شعر اخطب]]''، که [[حاج خلیفه]] در ''[[کشف الظنون]]'' آن را دیده و توصیف کرده است.
* ''[[دیوان شعر اخطب]]''، که [[حاج خلیفه]] در ''[[کشف الظنون]]'' آن را دیده و توصیف کرده است.


==پانویس==
== پانویس ==
===ارجاعات===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}


===منابع===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اخطب خوارزم|دانشنامه=[[دایره‌المعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایره‌المعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اخطب خوارزم|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}


{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:زادگان ۷۵۶ (قمری)]]
[[رده:فقیهان]]
[[رده:درگذشتگان ۸۴۱ (قمری)]]
[[رده:گردآوری حدیث تسنن]]
[[رده:]]
[[رده:محدثان]]
[[رده:]]
[[رده:]]
[[رده:]]

نسخهٔ ‏۲۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۷

حافظ ابوالمؤید موفق بن احمد بن ابی‌سعید اسحاق مکی خوارزمی، که به‌طور خلاصه موفق بن احمد خوارزمی خوانده می‌شد، یکی از محدثان، شاعران فقیهان و مورخان سنی بود. او به اَخطَب خوارزم مشهور بود و کنیه او را ابومحمد موفق بن احمد نیز گزارش کرده‌اند. او اهل مکه بود اما بیشتر زندگی خود را در خوارزم به سر برد. وی در خوارزم تحصیل علم کرد و در همان‌جا به تدریس و خطابه و تألیف پرداخت. او خطیب مسجد جامع خوارزم بود و گفته شده که در سخنگویی، توانا و مورد توجه همگان بود. عنوان اخطب‌الخطبا و اخطب خوارزم نیز به همین خاطر به وی نسبت داده شده است. گفته شده که وی حنفی مذهب بود با این وجود آثار او مورد توجه شیعیان نیز قرار گرفته است. شیعیان او را به عنوان شاعری که در وصف علی بن ابی‌طالب اشعاری سروده است یاد و بعضاً تمجید کرده‌اند.[۱]

یوسف الیاس سرکیس در کتاب معجم المطبوعات العربیة و المستعربة به نقل از الجواهر المضیئهٔ فی طبقات الحنفیهٔ، اثر عبدالقادر بن محمد قرشی، نام ۳۵ تن از مشایخ اجازه و اساتید او و هفت تن از شاگردانش را ذکر کرده است. از استادان معروف او می‌توان به نجم‌الدین عمر نسفی (د ۵۳۷ ه‍.ق)، محمود بن عمر جارالله زمخشری (د ۵۳۸ ه‍.ق)، عبدالملک بن ابی‌القاسم کروخی هروی (د ۵۴۸ ه‍.ق) و ابوالحسن برهان غزنوی (د ۵۵۱ ه‍.ق) اشاره کرد. شاگردان مشهور او نیز برهان‌الدین مطرزی خوارزمی (د ۶۱۰ ه‍.ق) و مسلم بن علی بن الاخت، طاهر بن ابی‌المکارم خوارزمی و ابن‌شهرآشوب سروی مازندرانی (د ۵۸۸ ه‍.ق) بوده‌اند که آثار موفق بن احمد بیشتر به وسیله آنان روایت شده است.[۲]

آثار

از جمله آثار منسوب به وی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:[۳]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اخطب خوارزم». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.