استصحاب: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(ابرابزار) |
|||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:اصطلاحات | [[رده:اصطلاحات اصولی]] | ||
[[رده:اصطلاحات حقوقی]] | |||
[[رده:اصطلاحات فقهی]] | |||
[[رده:اصلها]] | [[رده:اصلها]] | ||
[[رده:واژهها و عبارتهای عربی در احکام اسلام]] | [[رده:واژهها و عبارتهای عربی در احکام اسلام]] |
نسخهٔ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۵۳
استصحاب، در لغت به معنای با خود داشتن و به همراهآوردن چیزی است و در اصطلاح اصول فقه، «إبقاء ما کان علی ما کان علیه» میباشد. معنای این اصطلاح چنین است که، حالت کنونی چیزی را مانند گذشته آن گرفتن و به احتمال دگرگونی ترتیب اثر ندادن است. نتیجه اجرای این اصل فقهی در موارد آن است که اگر کسی علم به وجود چیزی یا کیفیت خاصّی در چیزی داشت، تا زمانی که علم به نابود یا دگرگون شدن آن پیدا نکرده باشد، آن چیز را باقی و به حال اولیه خود تصور میکند. به باور اصولیون، این اصل از اصول عقلائیه و بلکه فطریّه است، که نهاد حیوانی نیز گواه آن است. بر اساس این حکم، یقین جدید برای رفع یقین سابق لازم است و شک نمیتواند یقین را نابود کند.[۱]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «استصحاب». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.