اسماعیل بن ابیزیاد سکونی: تفاوت میان نسخهها
(ابرابزار) |
(+ 9 رده (هاتکت)) |
||
خط ۹: | خط ۹: | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:راویان حدیث]] | |||
[[رده:محدثان شیعه]] | |||
[[رده:محدثان سنی]] | |||
[[رده:اصحاب اجماع]] | |||
[[رده:رجال ضعیف حدیث شیعه]] | |||
[[رده:رجال موثق حدیث شیعه]] | |||
[[رده:رجال حدیث شیعه]] | |||
[[رده:رجال حدیث سنی]] | |||
[[رده:شاگردان جعفر صادق]] |
نسخهٔ ۲۸ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۰۴
اسماعیل بن ابیزیاد سکونی شعیری، از رجال حدیث شیعه است. شیخ طوسی او را از شاگردان جعفر صادق، امام ششم شیعیان امامیه شمرده است و گفته است که او همان اسماعیل بن مسلم کوفی است. طوسی در فهرست خود نام وی را ابوزیاد مسلم گزارش کرده است. برخی منابع او را اسماعیل بن زیاد خواندهاند. برای او کتاب بزرگی در موضوع حدیث و کتاب النوادر گزارش شده است. ابن ابیجید از محمد بن حسن از کتب او روایت کرده است. ذهبی در مختصر خود و ابنحجر در تقریب گفتهاند که او قاضی موصل و کذاب بود. عبدالله ممقانی اقوال مختلف را دربارهٔ شیعی یا سنّی بودن او نقل کرده سپس گزارش میکند که شیخ طوسی میگوید صحت اخبار او اجماعی است خواه شیعه باشد و خواه سنی. او را همان سکونی معروف، محدث حدیث دانستهاند که اهل حدیث و اخباریهای شیعه، او را از اصحاب اجماع میشمرند. اما عدهای از ناقدین احادیث و اصولیها او را ضعیف شمردهاند و در میان آنان مثلی دربارهٔ اخبار ضعیف السند مشهور شده به این عبارت که «الروایة سکونیة».[۱]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اسماعیل بن ابیزیاد». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.