آیه ۵ سوره مجادله: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۵ سوره مجادله''' پنجمین [[آیه]] از پنجاه و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۵ سوره مجادله''' پنجمین [[آیه]] از پنجاه و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، ذلت و خواری سرانجام کسانی دانسته شده است که با [[خدا]] و [[پیامبر]] به مبارزه برخیزند و با آنان دشمنی و مخالفت کنند. نظیر این آیه، آیات [[آیه ۱۱۴ سوره بقره|۱۱۴ بقره]] و [[آیه ۳۳ سوره مائده|۳۳ مائده]] است که در آن آیات نیز سرنوشت دشمنان [[اسلام]] خواری و [[عذاب|عذابی]] بزرگ بیان شده بود.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در اینجا، به کسانی که با خدا و پیامبر مبارزه و دشمنی می‌کنند؛ اخطار می‌دهد که بدانند در صورت ادامه مبارزه و عداوت، عذابی خوارکننده خواهند داشت و همانند گذشتگان‌شان که با دستورات خدا مخالفت می‌کردند؛ خوار و ذلیل خواهند شد. به گزارش مکارم، «یحادون» از ماده «محاده» به معنای مبارزه مسلحانه و گاه به مبارزه غیر مسلحانه گفته شده است. درحالیکه برخی آن را به معنی ممانعت و از ماده «حد» گرفته‌اند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۲۱-۴۲۳|ج=۲۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۴

آیه ۵ سوره مجادله
مشخصات قرآنی
نام سورهمجادله
تعداد آیات سوره۲۲
شماره آیه۵
شماره جزء۲۸
شماره حزب۱۰۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۵ سوره مجادله پنجمین آیه از پنجاه و هشتمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، ذلت و خواری سرانجام کسانی دانسته شده است که با خدا و پیامبر به مبارزه برخیزند و با آنان دشمنی و مخالفت کنند. نظیر این آیه، آیات ۱۱۴ بقره و ۳۳ مائده است که در آن آیات نیز سرنوشت دشمنان اسلام خواری و عذابی بزرگ بیان شده بود.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ وَقَدْ أَنْزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ آیهٔ ۵ از سورهٔ ۵۸ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«بی‌گمان کسانی‌که با خدا و پیغمبرش مخالفت می‌ورزند خوار و ذلیل می‌شوند همان‌گونه که پیشینیانشان خوار شدند و به‌راستی نشانه‌های روشنی نازل کردیم و کافران عذاب خوارکننده‌ای دارند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«بی‌گمان کسانی که با [امر] خداوند و پیامبر او مخالفت می‌کنند، سرنگون شوند، چنانکه پیشینیانشان هم سرنگون شدند، و به راستی آیاتی روشنگر فرو فرستاده‌ایم، و برای کافران عذابی خفت‌بار [درپیش‌] است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در اینجا، به کسانی که با خدا و پیامبر مبارزه و دشمنی می‌کنند؛ اخطار می‌دهد که بدانند در صورت ادامه مبارزه و عداوت، عذابی خوارکننده خواهند داشت و همانند گذشتگان‌شان که با دستورات خدا مخالفت می‌کردند؛ خوار و ذلیل خواهند شد. به گزارش مکارم، «یحادون» از ماده «محاده» به معنای مبارزه مسلحانه و گاه به مبارزه غیر مسلحانه گفته شده است. درحالیکه برخی آن را به معنی ممانعت و از ماده «حد» گرفته‌اند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مجادله، پنجاه و هشتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، صد و پنجاهمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره منافقون و پیش از سوره حجرات نازل شد. این سوره را مدنی دانسته‌اند. در سوره مجادله، یک آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.