طلحه بن عبیدالله: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
خط ۱۴: خط ۱۴:
طلحه بن عبیدالله یکی از مهاجرانی است که با خانواده پیامبر به مدینه رفت<ref>{{پک|بلاذری|۱۴۱۷ق|ک=جمل من انساب الاشراف|ص=269|ج=۱}}</ref> <ref>{{پک|مقریزی|۱۴۲۰ق|ک=امتاع الاسماع|ص=۶۸-۶۹.|ج=۱}}</ref>و در خانه حبیب بن اساف سکنی گزید.<ref>{{پک|ابن هشام|ک=السیرة النبویة ، ناشر دار المعرفة|ص=477|ج=۱}}</ref> او دو لباس سفید برای پیامبر و ابوبکر آورده بود و آنها با لباس‌های سفید شامی وارد مدینه شدند.<ref>{{پک|بلاذری|۱۴۱۷ق|ک=جمل من انساب الاشراف|ص=61|ج=10}}</ref>
طلحه بن عبیدالله یکی از مهاجرانی است که با خانواده پیامبر به مدینه رفت<ref>{{پک|بلاذری|۱۴۱۷ق|ک=جمل من انساب الاشراف|ص=269|ج=۱}}</ref> <ref>{{پک|مقریزی|۱۴۲۰ق|ک=امتاع الاسماع|ص=۶۸-۶۹.|ج=۱}}</ref>و در خانه حبیب بن اساف سکنی گزید.<ref>{{پک|ابن هشام|ک=السیرة النبویة ، ناشر دار المعرفة|ص=477|ج=۱}}</ref> او دو لباس سفید برای پیامبر و ابوبکر آورده بود و آنها با لباس‌های سفید شامی وارد مدینه شدند.<ref>{{پک|بلاذری|۱۴۱۷ق|ک=جمل من انساب الاشراف|ص=61|ج=10}}</ref>


پیامبر(ص) در مکه، بین طلحه و زبیر بن عوام<ref>{{پک|ابن هشام،، ج۲، ص۵۶۱.|ک=السیرة النبویة، ناشر:دار المعرفة|ص=561|ج=2}}</ref> یا سعید بن زید یا سعد بن ابی وقاص عقد برادری بست. همچنین پبامبر پس از مهاجرت به مدینه، بین طلحه و کعب بن مالک یا ابوایوب انصاری یا ابی بن کعب ، پیمان برادری بست.
پیامبر(ص) در مکه، بین طلحه و زبیر بن عوام<ref>{{پک|ابن هشام،، ج۲، ص۵۶۱.|ک=السیرة النبویة، ناشر:دار المعرفة|ص=561|ج=2}}</ref> یا سعید بن زید<ref>{{پک|هاشمی ، ص۷۱.|ک=بغدادی، المحبر، دار الآفاق الجدیدة|ص=71}}</ref> یا سعد بن ابی وقاص<ref>{{پک|ابن قتیبه|۱۹۹۲م|ک=المعارف|ص=228}}</ref> عقد برادری بست. همچنین پبامبر پس از مهاجرت به مدینه، بین طلحه و کعب بن مالک <ref>{{پک|ابن عبدالبر|۱۴۱۲ق|ک=الاستیعاب|ص=764|ج=2}}</ref>یا ابوایوب انصاری یا ابی بن کعب ، پیمان برادری بست.




== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۰۹

طلحة بن عبیدالله ، از نخستین مسلمانان و یاران پیامبر اسلام (ص) در زمان ایشان بوده اند، و در جنگ های آن زمان رشادت هایی از خود نشان داد، طلحه پسر عموی ابوبکر بن ابوقحانه خلیفه اول مسلمانان بود، طلحه پس از وفات پیامبر(ص) با خلفای نخستین همکاری نمود و در کشور گشایی آن ها حضور فعالی داشت، سپس طلحه به عنوان یکی از اعضای شورای شش نفره برای تعیین خلیفه سوم از سوی سوی خلیفه دوم تعیین شد، همچنین منابع تاریخی به نقش فعال طلحه در ماجرای قتل عثمان و تحریک مردم به قتل خلیفه نیز یاد کرده اند. پس از کشته شدن عثمان، طلحه با حضرت علی (ع) بیعت کرد، اما پس از مدتی بیعت خود را نادیده گرفت و با عایشه همسر پیامبر (ص) و زبیر و برخی امویان که به ناکثین شهرت یافتند، جنگ جمل را علیه امام علی (ع) به راه انداختند، و و در این جنگ توسط مروان بن حکم (که در سپاه ناکثین حضور داشت) کشته شد. او را یکی از سران عثمانیه قلمداد کرده‌اند. همچنین طلحه نزد اهل سنت از جایگاه بالایی برخوردار است و او را یکی از عشره مبشره می دانند.[۱]

زندگی نامه

طلحه از قبیله قریش و تیره بنی تیم بن مرة، بود که ده سال قبل از بعثت متولد شد. مادر اون با نام صعبة بنت حضرمی که در دوران پیامبر (ص) زندگی می کرده است و بنابر نقل و قول ها از خاندان طلحه، مسلمان از دنیا رفته است.[۱]

طبق منابع تاریخی آورده شده، طلحه دارای دو کنیز ام ولد و هفت زن بوده است، که برخی از آن ها به نقل تاریخی به نام های،حمنة بنت جحش، دخترعمه پیامبر(ص)، ام کلثوم دختر ابوبکر، سعدی بنت عوف، خولة بنت قعقاع، و ام حارث بنت قسامه یاد شده است.[۲][۳][۴][۵]

مسلمان شدن

نحو گرایش طلحه به اسلام و مسلمان شدن از طریق ابوبکر بود، و در برخی منابع تاریخی آورده شده است راهبی در شام خبری به طلحه میدهد از ظهور پیامبری تحت عنوان احمد فرزند عبدالمطلب که وی پس از رفتن به مکه به همراه ابوبکر مسلمان می شود.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

ابوبکر و طلحه در ابتدای مسلمان شدنشان توسط اطرافیان از جمله، نوفل بن خویلد بن عدویه یا عثمان بن عبیدالله، برادر طلحه مورد آزار و اذیت بسیاری قرار می گرفتند، تا جایی که گاهی نوفل (یا عثمان) آن ها را با طناب می بست تا از نماز خواندن آن ها جلوگیری کند.[۱۲][۱۳][۱۴]


طلحه بن عبیدالله یکی از مهاجرانی است که با خانواده پیامبر به مدینه رفت[۱۵] [۱۶]و در خانه حبیب بن اساف سکنی گزید.[۱۷] او دو لباس سفید برای پیامبر و ابوبکر آورده بود و آنها با لباس‌های سفید شامی وارد مدینه شدند.[۱۸]

پیامبر(ص) در مکه، بین طلحه و زبیر بن عوام[۱۹] یا سعید بن زید[۲۰] یا سعد بن ابی وقاص[۲۱] عقد برادری بست. همچنین پبامبر پس از مهاجرت به مدینه، بین طلحه و کعب بن مالک [۲۲]یا ابوایوب انصاری یا ابی بن کعب ، پیمان برادری بست.


منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ البلاذري، جمل من أنساب الأشراف، ۱۰:‎ ۱۲۹.
  2. ابن سعد، الطبقات الکبری، ۳:‎ ۱۶۰-۱۶۱.
  3. ابن حزم، جمهرة انساب العرب، ۱۵۷.
  4. البلاذري، جمل من أنساب الأشراف، ۱:‎ ۸۸ و ۲۴۴.
  5. البلاذري، جمل من أنساب الأشراف، ۱۰:‎ ۱۱۷ و ۱۳۰.
  6. ابن هشام، ‌، دار المعرفة،، السیرة النبویة،دار المعرفة، ۱:‎ ۲۵۱و۲۵۲.
  7. مسعودی، مروج الذهب، ۲:‎ ۲۷۷.
  8. ابن اثیر، عزالدین، اسد الغابه، ۲:‎ ۴۶۸.
  9. لاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱۰:‎ ۱۱۵.
  10. بیهقی، دلائل النبوة، مقدمه:‎ ۲۷.
  11. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ۳:‎ ۲۹.
  12. ابن هشام، السیرة النبویة،دار المعرفة، ۱:‎ ۲۸۲.
  13. ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد بن جوزی، المنتظم في تاريخ الأمم و الملوك، ۵:‎ ۱۱۲.
  14. ابن اثیر، اسد الغابة، ۲:‎ ۴۶۸.
  15. بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱:‎ ۲۶۹.
  16. مقریزی، امتاع الاسماع، ۱:‎ ۶۸-۶۹٫.
  17. ابن هشام، السیرة النبویة ، ناشر دار المعرفة، ۱:‎ ۴۷۷.
  18. بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱۰:‎ ۶۱.
  19. ابن هشام،، ج۲، ص۵۶۱.، السیرة النبویة، ناشر:دار المعرفة، ۲:‎ ۵۶۱.
  20. هاشمی ، ص۷۱.، بغدادی، المحبر، دار الآفاق الجدیدة، ۷۱.
  21. ابن قتیبه، المعارف، ۲۲۸.
  22. ابن عبدالبر، الاستیعاب، ۲:‎ ۷۶۴.