بدون پیوند
بدون رده
بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

جهان‌بینی اسلام

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو

جهان‌بینی یا جهان‌شناسی اسلام به موضوع تعریف جهان از دیدگاه اسلام می‌پردازد.

کلیات

از دیدگاه اسلام، جهان‌شناسی به جهانِ محسوسات محدود و منحصر نیست و گستره وسیع‌تری از جهان دیدنی را شامل می‌شود. قرآن جهان محسوس را «شهادت» می‌نامد و در برابر آن مفهوم «غیب» را به‌کار بسته‌است.[قرآن ۱] ایمان به غیب در کنار مفاهیمی چون نماز، ایمان به وحی و ایمان به آخرت آمده‌است که نشان از اهمیت آن دارد. بر اساس تعالیم اسلام،‌ انکار غیب، مستلزم انکار دین و پذیرش الحاد است. غیب به معنای اموری است که با حس قابل درک نیست، همچون خدا و وحی. به گزارش قرآن، آگاهی از غیب تنها منحصر به خداست[قرآن ۲] و پیامبران نیز از آن اعلان بی‌اطلاعی کرده‌اند. در جهان‌شناسی اسلام،‌ موجودات دیگری نیز در جهان با نام ملک یا فرشته وجود دارند که موجوداتی والا مقام توصیف شده‌اند و نقش میانجی را میان خداوند و عالم مشهود ایفا می‌کنند. در کنار فرشتگان از موجودات دیگری به نام جن نیز یاد شده‌است که موجوداتی نادیدنی و با بن‌مایه آتش توصیف شده‌اند. این موجودات همچون انسان از دو جنسیت زن و مرد شکل گرفته‌اند و دارای مراتب ایمان، مرگ و حشر در قیامت هستند. شیطان‌ها از جنیان عنوان شده‌اند. ابلیس به عنوان اولین از شیاطین، به عنوان یکی از فرشتگان در قرآن ترسیم شده‌است که پس از خلق آدم و حوا، از دستور خدا مبنی بر سجده بر انسان سرپیچی کرد و به همین خاطر از بهشت رانده شد و رجیم لقب گرفت.[قرآن ۳] شیطان در قرآن به عنوان دشمن قسم‌خورده انسان یاد شده‌است[قرآن ۴] که البته در گمراهی انسان‌ها تنها نقش وسوسه‌کننده را دارد و نمی‌تواند آدمی را به کاری وادارد.[قرآن ۵] بر اساس تعالیم قرآنی، آفرینش آسمان و زمین از عدم نبوده‌است. پیش از خلقت آسمان و زمین ماده‌ای انباشته و متراکم وجود داشته‌است که اجزای این دو در طی مدت دو روز یا دو برهه زمانی گسترش و تکمیل شده‌است. بن مایه آسمان‌ها در قرآن دود توصیف شده‌ که سرانجام به خلقت هفت آسمان انجامیده‌است. قرآن تنها از آسمان اول سخن گفته‌است.[۱]

یادداشت

  1. آیه ۹ سوره رعد
  2. آیه ۵۹ سوره انعام
  3. آیه ۳۴ سوره بقره و آیه ۷۵-۷۶ سوره ص
  4. آیه ۳۶ سوره بقره
  5. آیه ۲۲ سوره ابراهیم

پانویس