اسلامیکال:انتشارپذیری (کتاب‌ها)

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۹ توسط Aboammar (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «{{رهنمود|پال:کتاب}} {{رهنمودهای سرشناسی}} این صفحه شامل رهنمودهایی مهم است که لازم است ویرایشگرانی که قصد دارند راجع به کتاب مقاله بنویسند موظف به رعایت آن هستند. این صفحه همچنین شامل رهنمودهایی برای کاربرانی است که می‌خواهند بدانند چه کتاب‌ه...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو

این صفحه شامل رهنمودهایی مهم است که لازم است ویرایشگرانی که قصد دارند راجع به کتاب مقاله بنویسند موظف به رعایت آن هستند. این صفحه همچنین شامل رهنمودهایی برای کاربرانی است که می‌خواهند بدانند چه کتاب‌هایی می‌توانند در اسلامیکال مقاله داشته‌باشند. هر کتابی که یا اسلامیکال:معیارهای اصلی انتشارپذیری یا معیارهای ذکر شده در این رهنمود را برخوردار باشد، و با سیاست اسلامیکال چه چیزی نیست در تناقض نباشد، می‌تواند یک مقالهٔ جدا در اسلامیکال داشته باشد.

معیارهای ذکرشده در این رهنمود کلی هستند و لزوماً شامل همهٔ موارد ممکن نمی‌شوند. لذا یک کتاب ممکن است از هیچ کدام از معیارهای این صفحه برخوردار نباشد اما کماکان به دلایل دیگری انتشارپذیر دانسته شود و مجاز باشد مقاله‌ای جداگانه در اسلامیکال داشته باشد. ادعای انتشارپذیری یک کتاب باید مطابق سیاست اثبات‌پذیری اسلامیکال تایید بشود. ادعا انتشارپذیری باید از طریق منابع معتبر اثبات گردد.

دامنهٔ این رهنمود

واژهٔ «کتاب» در این رهنمود به تعریف عمومی آن اشاره دارد و شامل مجله‌ها، کتاب‌های مرجع نظیر لغتنامه‌ها، دانشنامه‌ها و اطلس‌ها و نسخه‌های خطی و نامه‌ها نیز می‌شود. معیارهایی که در زیر آمده شامل کتاب‌های الکترونیک نیز می‌شود.

معیارها

یک کتاب وقتی انتشارپذیر شناخته می‌شود که از طریق منابع معتبر اثبات گردد که دست کم یکی از معیارهای زیر را داراست:

  1. کتاب‌های مقدس ادیان و فرقه‌های اسلامی و غیر اسلامی.
  2. یکی از تفاسیر مستقل قرآن باشد.
  3. یکی از کتب حدیثی منتشر شده در قرن هفتم ه.ق به قبل باشد.
  4. یکی از دانشنامه‌های منتشرشد در موضوع اسلامی باشد.
  5. کتابی در زمینه اسلامی که تاثیر بسزایی در یک موضوع اسلامی داشته باشند. (مثل تاثیر کتاب تفسیر لاهیجی در میان تفاسیر عرفانی)
  6. کتابی در موضوع اسلام که موضوع دو یا چند اثر منتشرشده در منابع غیروابسته باشد که اشاره‌وار نباشند. این آثار می‌تواند شامل مطالبی به هر شکل (اعم از مقالهٔ روزنامه، کتاب، مستند تلویزیونی، فهرست کتاب‌های پرفروش، یا نقد و معرفی) باشد، اما شامل اعلامیه‌های خبری یا سایر محتوایی که توسط خود نویسنده یا ناشر کتاب منتشر شده باشند نیست.
  7. رمان‌هایی که فیلم‌هایی با موضوع اسلامی از روی آنها ساخته شده‌باشند.
  8. کتاب‌های با موضوع اسلام، که در دانشگاه‌ها یا حوزه‌های عملیه و دینیه تدریس می‌شوند.
  9. نویسندهٔ کتاب آن چنان به لحاظ تاریخی مهم باشد که همهٔ آثار نوشتاری‌اش را بتوان انتشارپذیر تلقی کرد. این بدان معنا نیست که اگر نویسندهٔ کتابی بر اساس معیارهای اسلامیکال انتشارپذیر بود تمام آثارش هم انتشارپذیری دارند؛ بلکه به آن معناست که نویسنده اهمیتی استثنایی دارد و زندگی و مجموعه‌آثارش به طور متداول توسط متخصصان اسلامی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. (مثال: سید قطب به خاطر اهمیت دیدگاه و آثارش، تمام آثارش، انتشارپذیر تلقی می‌شود.)
  10. کتاب‌هایی که تنها از آنها نسخه‌های خطی یا نادر وجود دارد، به صرف تحقق یکی از معیارهای فوق، انتشارپذیر تلقی می‌شوند و می توان در خصوص موضوع آنها مقاله مجزا تخصیص داد.

چند نکته مهم

  1. کتاب‌های خلاصه شده، به صورت مجزا انتشارپذیری ندارند. بنابراین تلخیص کتاب الف، باید در مقاله همان کتاب الف گزارش شود و نمی‌تواند با عنوانی دیگر مقاله‌ای مجزا داشته باشد. هرچند می‌تواند به صورت تغییرمسیر به مقاله الف، باشد. شرح و تعلیقه و ... بر کتاب‌ها، غیر از تلخیص است و هر شرح و تعلیقه‌ای به شرط تحقق یکی از معیارهای فوق، می‌تواند به صورت مجزا، مقاله‌ای داشته باشند.
  2. فیلم‌نامه‌ها، هرچند به صورت مجزا به چاپ رسیده شده‌باشند، باید در ذیل فیلم‌ها منعکس شوند، اما اگر فیلمی از روی یک کتاب داستانی نوشته شده‌باشد، می‌توان کتاب داستانی مورد نظر و فیلم به صورت مجزا و در صورت داشتن معیارهای انتشارپذیری، مقاله‌ای داشته باشند.
  3. کتاب‌های خودچاپ کرده (که خود نویسنده، هزینه نشر آن را داده یا در انتشارات خود چاپ کرده‌است) به صرف این پارامتر، انتشارناپذیر نمی‌شوند.
  4. تیراژ چاپ و تعداد تجدید نشر، تاثیری در تحقق انتشارپذیری یک کتاب نیست.
  5. معیارهای انتشارپذیری کتاب، شامل کتاب‌های چاپی، اینترنتی، خطی و حتی کتاب‌های مهم مفقودشده نیز می‌شود.
  6. کتاب‌هایی که هنوز در حال تألیف یا انتشار هستند، تا پیش از چاپ، جایی در اسلامیکال ندارند.
  7. کتاب‌هایی که در موضوعات اسلامی نوشته نشده‌اند، یا ارتباطی به اسلام ندارند، جایگاهی در اسلامیکال ندارند.