مصطفی ملکیان

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۳:۵۳ توسط Shahroudi (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات فیلسوف|سرشناسی|عنوان=مصطفی ملکیان|تصویر=Religion and Modernity 2 Seminar (08).jpg|نام کامل=مصطفی ملکیان|نسب=|حیطه=|دوره=|مکتب=|تبار=|ملیت=ایرانی|تابعیت=ایرانی|تاریخ تولد=۱۲ خرداد ۱۳۳۵ ({{سن|۱۳۳۵|۳|۱۲|از تاریخ=خورشیدی|واژه سال=ساله}})|شهر تولد=شهرضا|...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
مصطفی ملکیان
نام در زمان تولدمصطفی ملکیان
متولد۱۲ خرداد ۱۳۳۵ (۶۸ ساله)
شهرضا، ایران
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
والدینعبدالرحیم ملکیان

مصطفی ملکیان از نویسندگان، فیلسوفان و ویراستاران متون اخلاقی و دینی مسلمان است۔

سرگذشت

مصطفی ملکیان، در سال ۱۳۳۵ در شهرضا در استان اصفهان ایران به دنیا آمد۔[۱] خانواده او، یکی از خانواده‌های مذهبی بود۔ پدرش از روحانیون سرشناس شهرضا محسوب می‌شد۔[۲]

او در سال ۱۳۵۲ خورشیدی، تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه تبریز آغاز کرد۔ علاقه‌مندی او به رشته فلسفه، سبب شد تا رشته مکانیک را رها کرده و به رشته فلسفه وارد شود۔ او همزمان در دانشگاه و حوزه عملیه تحصیل می‌کرد۔ او در سال ۱۳۶۵ در رشته فلسفه، مدرک لیسانس دریافت کرد و از ادامه تحصیل انصراف داد۔ او به قم عزیمت کرد تا دروس حوزه عملیه را جدی‌تر پیگیری کند۔ او تحصیلات عالیه خود را در حوزه علمیه در موسسه امام خمینی گذراند۔ او مجدد به تهران بازگشت و در کلاس درس کسانی چون جوادی آملی، انصاری شیرازی و بهاءالدینی شرکت کرد۔[۳] وی در این دوران، به ارتباط داشتن با حلقه مجله کیان — به نویسندگی عبدالکریم سروش — شناخته شد و همین امر سبب شد تا ارتباطش با مصباح یزدی — مدیر موسسه امام خمینی — دچار تزلزل شود۔ هرچند خود او، هرگونه ارتباط به این حلقه را رد می‌کند۔[۴]

او در ابتدا، مدتی در موسسه امام خمینی به تدریس پرداخت۔ کمی بعد در دانشگاه تهران و دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز تدریس را شروع کرد۔[۵] پیش از این نیز در برخی از موسسات علمی تازه تاسیس قم، تدریس داشت و به تالیف کتاب می‌پرداخت۔[۶] او از سال ۱۳۷۱ به عنوان مشاور ارشد مجله نقد و نظر فعالیت می‌کرد۔ از دهه ۸۰ به بعد، وی از حضور در دانشگاه‌ها و مراکز رسمی علمی، به سوی موسسات خصوصی گرایید۔[۷]

آثار و سبک

سبک وی در بیان مباحث فلسفی، تحلیل در محتواهای وجودگرایانه گزارش شده‌است۔ پی‌گیری مباحث معنوی در حوزه اخلاق و دین، از وجوه تمایز او از دیگر نویسندگان همچون او برشمرده شده‌است۔ جمله معروف او که «من نه دل نگران سنّتم، نه دل نگران تجدّد، نه دل نگران تمدّن، نه دل نگران فرهنگ و نه دل نگران هیچ امر انتزاعی از این قبیل. من دل نگران انسان‌های گوشت و خون داری هستم که می‌آیند، رنج می‌برند و می‌روند.» در فهم نوع نگرش او به موضوعات فلسفی و اخلاقی، مورد توجه قرار گرفته‌است۔[۸] نوع نگرش و دیدگاه‌های او سبب شده‌است تا برخی رسانه‌ها همچون روزنامه اعتماد، وی را به عنوان «اثرگذارترین و بحث‌برانگیزترین چهره فکری در ایران» معرفی کنند۔ او به عقلانیت در کنار معنویت باور دارد و سالهاست که از این دیدگاه دفاع می‌کند۔ او که پیش‌تر بین دیدگاه بنیادگرایانه و سنت‌گرایانه در تردید به سر می‌برد، اما بعدها به دیدگاه تجدیدنظرطلبانه دینی گرایید۔[۹]

آثار متعددی از او منتشر شده‌است۔ عمده آثار او را انتشارات نگاه معاصر منتشر می‌کند۔ آثار او در حوزه تألیف، ترجمه و ویراستاری است۔ برخی از سخنرانی‌های او نیز به صورت کتاب منتشر شده‌است۔ از جمله آثار مشهور او، کتاب چهار جلدی تاریخ فلسفه است که همچنان در حال تکمیل توسط خود اوست۔[۱۰]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • ایسنا (۱۳۹۹). «نگاهی به ۴۰ سال فعالیت فکری مصطفی ملکیان». isna.ir.
  • همشهری آنلاین (۱۳۸۷). «زندگینامه: مصطفی ملکیان». hamshahrionline.ir.