بدون پیوند
غیراستاندارد
نیازمند به ویراستاری
مقابله‌نشده با دانشنامه‌ها

سوره ابراهیم: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات سوره|نام=سوره ابراهیم|جزء=13|شماره نزول=72|آیه=52|کلمه=833|حرف=3541|شماره=14}}
{{جعبه اطلاعات سوره
|نام=سوره ابراهیم
|تصویر = Ibrahim.svg
|جزء=۱۳
|شماره نزول=۷۲
|آیه=۵۲
|کلمه=۸۳۳
|حرف=۳۵۴۱
|شماره=۱۴
}}


'''سوره ابراهیم''' جز [[سوره مکی|سوره های مکی]] بسته بندی میشود و دارای 52 آیه است، این سوره در مورد [[حضرت ابراهیم|حضرت ابراهیم(ع)]] است لذا ابراهیم نامیده شده است و با «الر» آغاز شده‌است ( جزء پنج سوره الراءات ) همانند سوره های [[سوره یونس|یونس]]، [[سوره هود|هود]]، [[سوره یوسف|یوسف]]،[[سوره حجر|حجر]] این سوره قبل از سوره حجر قرار گرفته و دارای همبستگی زیادی با سوره حجر دارد که در [[دیدگاه زوجیت]] سوره ها زوج سوره ابراهیم می باشد و این سوره دارای هفت واحد موضوعی ( رکوع) می باشد.<ref>ویکی پدیا فارسی [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85_(%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87)#%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9]{{پک/بن|ویکی پدیا فراسی|ف=ابراهیم (سوره)}}</ref>
'''سوره ابراهیم''' جز [[سوره مکی|سوره‌های مکی]] بسته‌بندی می‌شود و دارای ۵۲ [[آیه]] است، این سوره در مورد [[حضرت ابراهیم|حضرت ابراهیم (ع)]] است لذا ابراهیم نامیده شده است و با «[[الر]]» آغاز شده است (جزء پنج [[سوره الراءات]]) همانند سوره‌های [[سوره یونس|یونس]]، [[سوره هود|هود]]، [[سوره یوسف|یوسف]]، [[سوره حجر|حجر]] این سوره قبل از سوره حجر قرار گرفته و دارای همبستگی زیادی با سوره حجر دارد که در [[دیدگاه زوجیت]] سوره‌ها زوج سوره ابراهیم می‌باشد و این سوره دارای هفت واحد موضوعی (رکوع) می‌باشد.<ref>ویکی‌پدیا فارسی [[ابراهیم (سوره)#منابع]]{{پک/بن|ویکی‌پدیا فراسی|ف=ابراهیم (سوره)}}</ref>


== معرفی ==
== معرفی ==
این سوره جز سوره‌های مکی دسته‌بندی می‌شود و هفتاد و دومین سوره در [[ترتیب نزول]] است که به [[حضرت محمد(ص)]] نازل شده است و در تقسیم‌بندی کنونی مُصحَف چهاردهمین سوره است<ref>[https://wiki.ahlolbait.com/سوره_ابراهیم]{{پک|دانشنامه اسلامی|ک=سوره ابراهیم|ص=|ج=}}</ref> و در [[جزء]] سیزدهم قرار دارد.


این سوره جز سوره های مکی دسته بندی می شود و هفتاد و دومین سوره در ترتیب نزول است که به [[حضرت محمد(ص)]] نازل شده است و در تقسیم بندی کنونی مُصحَف چهاردهمین سوره است<ref>[https://wiki.ahlolbait.com/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85]{{پک|دانشنامه اسلامی|ک=سوره ابراهیم|ص=|ج=}}</ref> و در جز سیزدهم قرار دارد.
این سوره در تعداد آیات اختلاف دارد، بنابر [[عدد شامی]] ۵۵ آیه و بر اساس [[عدد حجازی]] ۵۴ آیه و بنا بر [[عدد کوفی]] ۵۲ آیه و بنا بر [[عدد بصری]] ۵۱ آیه است.<ref>{{پک|شیخ طبرسی|ک=مجمع البیان|ص=463|ج=6}}</ref> آیه‌های ۲۸ و ۲۹، در مورد کشته شدگان [[بدر]]، در [[مدینه]] نازل شده است. همچنین در این سوره مطالبی دربارهٔ رسالت انبیا و موعظه‌ها وبشارت‌ها ودعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام مطرح شده است. به فرمودهٔ روایات تلاوت این سوره برکاتی دارد که از جملهٔ آنها در امان بودن از بلا و [[فقر]] و [[جنون]] است.<ref>پایگاه جامع قرآن کریم، [https://quran.anhar.ir/tafsir-13721.htm]{{پک/بن|پایگاه جامع قرآن کریم|ف=سوره ابراهیم|نقطه=تفسیر نور}}</ref>
 
این سوره در تعداد آیات اختلاف دارد، بنابر [[عدد شامى]] ۵۵ آیه و بر اساس [[عدد حجازى]] ۵۴ آیه و بنا بر [[عدد کوفى]] ۵۲ آیه و بنا بر [[عدد بصرى]] ۵۱ آیه است.<ref>{{پک|شیخ طبرسی|ک=مجمع البیان|ص=463|ج=6}}</ref> آیه های 28 و 29،در مورد کشته شدگان [[بدر]]،در [[مدینه]] نازل شده است. همچنین در این سوره مطالبی درباره ی رسالت انبیا و موعظه ها وبشارت ها ودعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام مطرح شده است.به فرموده ی روایات تلاوت این سوره برکاتی دارد که از جمله ی آنها در امان بودن از بلا و [[فقر]] و [[جنون]] است.<ref>پایگاه جامع قرآن کریم، [https://quran.anhar.ir/tafsir-13721.htm]{{پک/بن|پایگاه جامع قرآن کریم|ف=سوره ابراهیم|نقطه=تفسیر نور}}</ref>


== هدف سوره ==
== هدف سوره ==
[[علامه طباطبائی]] در مورد هدف سوره ابراهیم می فرمایند:
[[علامه طباطبائی]] در مورد هدف سوره ابراهیم می‌فرمایند:


آیات کریمه این سوره، پیرامون اوصاف قرآن که بر پیغمبر اسلام (صلوات اللَّه علیه) نازل شده بحث مى‌کند و آن را با اوصاف زیر معرفى مى‌نماید:
آیات کریمه این سوره، پیرامون اوصاف قرآن که بر پیغمبر اسلام (صلوات اللَّه علیه) نازل شده بحث می‌کند و آن را با اوصاف زیر معرفی می‌نماید:


این کتاب، [[آیت]] و [[معجزه]] و نشانه رسالت آن جناب است و مردم را از [[ظلمت‌ها]] به سوى نور بیرون مى‌کشد، و به راه مستقیم خدا راهنماییشان مى‌کند، خدایى که [[عزیز]] و [[حمید]] است، یعنى [[غالب]] و [[قاهرى]] است که هرگز [[مغلوب]] کسى نمى‌شود، و [[غنى]] و [[بى نیازى]] است که هرگز [[محتاج]] کسى نمى‌گردد، خدایى که در کارهاى خدائیش [[جمیل]] است، یعنى براى مردم جز خوبى و نعمت منظورى ندارد. وقتى خدا [[منعم]] و غالب و بى نیاز و پسندیده کار باشد، بر مردم که "[[منعم علیه]]" او هستند لازم است که دعوت او را [[لبیک]] گویند، تا در نتیجه از نعمتهایى که او به ایشان ارزانى داشته برخوردار شوند، و آن نعمتها به سعادتشان تمام شود. و نیز لازم است که از [[غضب]] او بر حذر باشند، زیرا پر واضح است که عذاب خدایى که هم قوى است و هم بى نیاز مطلق، شدید خواهد بود، چرا که او مى‌تواند از وجود بندگانش چشم پوشیده، همه را دستخوش [[هلاکت]] نماید و به دیار عدم بفرستد، و از نو خلق و بندگان دیگرى بیافریند، هم چنان که همین عمل را در امم گذشته انجام داده است. آرى، تمامى موجودات ریز و درشت و زمینى و آسمانى این عالم، با زبان حال، گویاى این حقیقتند که "[[رب العزة]]" و "[[ولى حمید]]" تنها او است، و ربّ دیگرى غیر از او نیست.<ref>{{پک|ترجمه تفسیر المیزان - علامه طباطبایی|ص=5|ج=12|توضیح=}}</ref>
این کتاب، [[آیت]] و [[معجزه]] و نشانه رسالت آن جناب است و مردم را از [[ظلمت‌ها]] به سوی نور بیرون می‌کشد، و به راه مستقیم خدا راهنماییشان می‌کند، خدایی که [[عزیز]] و [[حمید]] است، یعنی [[غالب]] و [[قاهری]] است که هرگز [[مغلوب]] کسی نمی‌شود، و [[غنی]] و [[بی‌نیازی]] است که هرگز [[محتاج]] کسی نمی‌گردد، خدایی که در کارهای خدائیش [[جمیل]] است، یعنی برای مردم جز خوبی و نعمت منظوری ندارد. وقتی خدا [[منعم]] و غالب و بی‌نیاز و پسندیده کار باشد، بر مردم که «[[منعم علیه]]» او هستند لازم است که دعوت او را [[لبیک]] گویند، تا در نتیجه از نعمتهایی که او به ایشان ارزانی داشته برخوردار شوند، و آن نعمتها به سعادتشان تمام شود. و نیز لازم است که از [[غضب]] او بر حذر باشند، زیرا پر واضح است که عذاب خدایی که هم قوی است و هم بی‌نیاز مطلق، شدید خواهد بود، چرا که او می‌تواند از وجود بندگانش چشم پوشیده، همه را دستخوش [[هلاکت]] نماید و به دیار عدم بفرستد، و از نو خلق و بندگان دیگری بیافریند، هم چنان‌که همین عمل را در امم گذشته انجام داده است. آری، تمامی موجودات ریز و درشت و زمینی و آسمانی این عالم، با زبان حال، گویای این حقیقتند که «[[رب العزة]]» و «[[ولی حمید]]» تنها او است، و ربّ دیگری غیر از او نیست.<ref>{{پک|ترجمه تفسیر المیزان - علامه طباطبایی|ص=5|ج=12|توضیح=}}</ref>


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=بله|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=خیر|نیازمند استانداردسازی=بله|نیازمند ویراستاری=بله|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=بله|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:سوره ابراهیم| ]]
[[رده:سوره‌های جزء ۱۳ قرآن]]
[[رده:سوره‌های حزب ۵۱ قرآن]]
[[رده:سوره‌های حزب ۵۲ قرآن]]
[[رده:سوره‌های قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۵۰

سورهٔ قرآن
سوره ابراهیم
دسته‌بندیمکی
اطلاعات آماری
شمارهٔ نزول۷۲
جزء۱۳
شمار آیه‌ها۵۲
شمار واژه‌ها۸۳۳
شمار حرف‌ها۳۵۴۱
متن سوره
متن سوره با خط عثمانی
رعد
حجر

سوره ابراهیم جز سوره‌های مکی بسته‌بندی می‌شود و دارای ۵۲ آیه است، این سوره در مورد حضرت ابراهیم (ع) است لذا ابراهیم نامیده شده است و با «الر» آغاز شده است (جزء پنج سوره الراءات) همانند سوره‌های یونس، هود، یوسف، حجر این سوره قبل از سوره حجر قرار گرفته و دارای همبستگی زیادی با سوره حجر دارد که در دیدگاه زوجیت سوره‌ها زوج سوره ابراهیم می‌باشد و این سوره دارای هفت واحد موضوعی (رکوع) می‌باشد.[۱]

معرفی

این سوره جز سوره‌های مکی دسته‌بندی می‌شود و هفتاد و دومین سوره در ترتیب نزول است که به حضرت محمد(ص) نازل شده است و در تقسیم‌بندی کنونی مُصحَف چهاردهمین سوره است[۲] و در جزء سیزدهم قرار دارد.

این سوره در تعداد آیات اختلاف دارد، بنابر عدد شامی ۵۵ آیه و بر اساس عدد حجازی ۵۴ آیه و بنا بر عدد کوفی ۵۲ آیه و بنا بر عدد بصری ۵۱ آیه است.[۳] آیه‌های ۲۸ و ۲۹، در مورد کشته شدگان بدر، در مدینه نازل شده است. همچنین در این سوره مطالبی دربارهٔ رسالت انبیا و موعظه‌ها وبشارت‌ها ودعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام مطرح شده است. به فرمودهٔ روایات تلاوت این سوره برکاتی دارد که از جملهٔ آنها در امان بودن از بلا و فقر و جنون است.[۴]

هدف سوره

علامه طباطبائی در مورد هدف سوره ابراهیم می‌فرمایند:

آیات کریمه این سوره، پیرامون اوصاف قرآن که بر پیغمبر اسلام (صلوات اللَّه علیه) نازل شده بحث می‌کند و آن را با اوصاف زیر معرفی می‌نماید:

این کتاب، آیت و معجزه و نشانه رسالت آن جناب است و مردم را از ظلمت‌ها به سوی نور بیرون می‌کشد، و به راه مستقیم خدا راهنماییشان می‌کند، خدایی که عزیز و حمید است، یعنی غالب و قاهری است که هرگز مغلوب کسی نمی‌شود، و غنی و بی‌نیازی است که هرگز محتاج کسی نمی‌گردد، خدایی که در کارهای خدائیش جمیل است، یعنی برای مردم جز خوبی و نعمت منظوری ندارد. وقتی خدا منعم و غالب و بی‌نیاز و پسندیده کار باشد، بر مردم که «منعم علیه» او هستند لازم است که دعوت او را لبیک گویند، تا در نتیجه از نعمتهایی که او به ایشان ارزانی داشته برخوردار شوند، و آن نعمتها به سعادتشان تمام شود. و نیز لازم است که از غضب او بر حذر باشند، زیرا پر واضح است که عذاب خدایی که هم قوی است و هم بی‌نیاز مطلق، شدید خواهد بود، چرا که او می‌تواند از وجود بندگانش چشم پوشیده، همه را دستخوش هلاکت نماید و به دیار عدم بفرستد، و از نو خلق و بندگان دیگری بیافریند، هم چنان‌که همین عمل را در امم گذشته انجام داده است. آری، تمامی موجودات ریز و درشت و زمینی و آسمانی این عالم، با زبان حال، گویای این حقیقتند که «رب العزة» و «ولی حمید» تنها او است، و ربّ دیگری غیر از او نیست.[۵]

منابع