محمد در فرهنگ غرب: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «چپ|بندانگشتی|317x317پیکسل|نقاشی «موعظه محمد» اثر [[گریگوری گاگارین (۱۸۴۰–۱۸۵۰) نقاشی روسی]] {{محمد۲}} در قرون وسطی، محمد در تصور عمومی غربیها، بت یا خدایی پرستیده شده توسط مسلمانان پنداشته میشد. پس از اصلاحات پروتستا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Gagarin_PropovedMagometGRM.jpg|چپ|بندانگشتی|317x317پیکسل|نقاشی «موعظه محمد» اثر [[گریگوری گاگارین]] (۱۸۴۰–۱۸۵۰) نقاشی روسی]] | [[پرونده:Gagarin_PropovedMagometGRM.jpg|چپ|بندانگشتی|317x317پیکسل|نقاشی «موعظه محمد» اثر [[گریگوری گاگارین]] (۱۸۴۰–۱۸۵۰) نقاشی روسی]]نمود '''محمد در فرهنگ غرب'''، در طول دورانهای مختلف زمانی متفاوت بوده است. او در ابتدا مورد انتقادهای شدید و جانبدارانه غربیان قرار میگرفت و بعدها با مطالعات بیشتر در زمینه زندگانی او، به عنوان یک بنیانگذار بزرگ در دنیا شناخته شد.{{محمد۲}} | ||
== محمد در دورانهای مختلف == | |||
در قرون وسطی، [[محمد]] در تصور عمومی غربیها، [[بت]] یا [[خدا|خدایی]] پرستیده شده توسط [[مسلمانان]] پنداشته میشد. پس از [[اصلاحات پروتستانی]]، تصور غرب از محمد تغییر کرد، و در نگاه عمومی آنان به [[محمد]]، به شخصی متقلب، مکار و خودخواهی تبدیل شد. نوشتههای غربی از قرن ۱۸ میلادی به بعد، تحلیلهای تاریخیتری از محمد ارائه میکردند که عموماً ادعای پیامبری او را رد میکرد. این نوشتهها آغشته به [[فلسفه غربی]] و تأثیرپذیرفته از الهیاتی بود که نویسندگان این اثرها به آنها اعتقاد داشتند. بسیاری از این مطالعات بر پایه تحقیقات تاریخی زیادی بنا میشدند و توجه بیشتری به عوامل انسانی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی در مقایسه با عوامل مذهبی، الهی یا روحانی داشتند.<ref>{{پک|Nasr|2005|ف=Muhammad|ک=Britannica|زبان=en}}</ref><ref>{{پک|Noth|Ehlert|۱۹۸۶|ف=Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West|ک=Encyclopaedia of Islam|زبان=en}}</ref> از قرن نوزدهم به بعد، محققان غربی به تحقیق در منابع کلاسیک عربی مشغول شدند، اما در این تحقیقات، گزارش زندگینامه محمد با تعصبات همراه بود و بیطرفی رعایت نمیشد.<ref>{{پک|Schimmel|۱۹۸۴|ک=And Muhammad Is His Messenger|ص=۵|زبان=en}}</ref> | |||
== | === پس از قرن بیستم === | ||
=== | تنها در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، نویسندگان غربی آگاهی بیشتری از اهمیت واقعیتهای مذهبی و روحی که در زندگی بنیانگذاران مذاهب عمدهٔ دنیا وجود دارد به دست آوردند و موفق به ترکیب پژوهش دقیق به همراه یکدلی با موضوعی که آن را بررسی میکنند شدند.<ref>{{پک|Nasr|2005|ف=Muhammad|ک=Britannica|زبان=en}}</ref><ref>{{پک|Noth|Ehlert|۱۹۸۶|ف=Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West|ک=Encyclopaedia of Islam|زبان=en}}</ref> به گفتهٔ [[ویلیام مونتگمری وات]] و [[ریچارد بل]]، نویسندههای معاصر عموماً این نظر را که محمد عمداً پیروانش را فریب داده است رد میکنند و معتقد به صداقت کامل و حسن نیت او هستند.<ref>Watt, Bell (1995) p. 18</ref> در نظر مونتگمری وات، صداقت کامل البته لزوماً درستی را ایجاب نمیکند؛ به عقیده او، محمد ممکن است آنچه در ضمیر ناخودآگاهش بوده است را با وحی الهی اشتباه گرفته باشد. به باور وات، تحمل مشقتها جهت رسیدن به هدفش، زمانی که هیچ توجیه عقلانی برای امیدواری وجود نداشت، صداقت محمد را نشان میدهد<ref>{{پک|Watt|1961|ک=Muhammad: Prophet and Statesman|ص=231|زبان=en}}</ref> و فرض عدم صداقت محمد درک ظهور و توسعه [[اسلام]] را ناممکن میسازد.<ref>Watt (1970), p. 37</ref> به گفتهٔ [[آلفورد ولش]] دلیل تأثیر زیاد محمد و موفقیت او اعتقاد خدشهناپذیر او به مأموریتش بود.<ref>{{پک|Buhl|Welch|1993|ف=Muḥammad|ک=Encyclopaedia of Islam|زبان=en}}</ref> | ||
{{ | |||
===ارجاعات=== | == پانویس == | ||
=== یادداشتها === | |||
{{پانویس|گروه=یادداشت|اندازه=کوچک|۲}} | |||
=== ارجاعات === | |||
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | {{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | ||
===منابع=== | === منابع === | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=Nasr|نام=Seyyed Hossein|پیوند نویسنده=سید حسین نصر|مدخل=ʿAlī|دانشنامه=[[دانشنامه بریتانیکا|Encyclopædia Britanica]]|تاریخ بازبینی=22 January 2019|سال=2012|پیوند مدخل=https://www.britannica.com/biography/Ali-Muslim-caliph|زبان=en}} | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=Nasr|نام=Seyyed Hossein|پیوند نویسنده=سید حسین نصر|مدخل=ʿAlī|دانشنامه=[[دانشنامه بریتانیکا|Encyclopædia Britanica]]|تاریخ بازبینی=22 January 2019|سال=2012|پیوند مدخل=https://www.britannica.com/biography/Ali-Muslim-caliph|زبان=en}} | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=Nasr|نام=Seyyed Hossein|مدخل=Muhammad|دانشنامه=[[دانشنامه بریتانیکا|Encyclopædia Britanica]]|پیوند مدخل=http://www.britannica.com:80/biography/Muhammad|پیوند بایگانی=https://web.archive.org/web/20160329151530/http://www.britannica.com:80/biography/Muhammad|تاریخ بایگانی=29 March 2016|سال=2005|زبان=en}} | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=Nasr|نام=Seyyed Hossein|مدخل=Muhammad|دانشنامه=[[دانشنامه بریتانیکا|Encyclopædia Britanica]]|پیوند مدخل=http://www.britannica.com:80/biography/Muhammad|پیوند بایگانی=https://web.archive.org/web/20160329151530/http://www.britannica.com:80/biography/Muhammad|تاریخ بایگانی=29 March 2016|سال=2005|زبان=en}} | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=Noth|نام=A.|عنوان=Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West|دانشنامه=[[دانشنامه اسلام|Encyclopaedia of Islam]]|ویرایش=2rd|جلد=1|سال=۱۹۸۶|ناشر=E. J. Brill|مکان=Leiden|شابک=۹۰-۰۴-۰۸۱۱۴-۳|صفحه=۳۷۷–۳۸۷|کد زبان=en|نام۲=Trude|نام خانوادگی۲=Ehlert}} | |||
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Schimmel|نام=Annemarie|عنوان=And Muhammad Is His Messenger|سال=۱۹۸۴|زبان=en}} | * {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Schimmel|نام=Annemarie|عنوان=And Muhammad Is His Messenger|سال=۱۹۸۴|زبان=en}} | ||
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Watt|نام=William Montgomery|عنوان=Muhammad: Prophet and Statesman|سال=1961|ناشر=Oxford University Press|شابک=0-19-881078-4|زبان=en}} | * {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Watt|نام=William Montgomery|عنوان=Muhammad: Prophet and Statesman|سال=1961|ناشر=Oxford University Press|شابک=0-19-881078-4|زبان=en}} | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام=Frants|نام خانوادگی=Buhl|نام خانوادگی۲=Welch|نام۲=Alford T.|پیوند نویسنده=فرانس بوهل|پیوند نویسنده۲=آلفورد ولش|مقاله=Muḥammad|سال=1993|دانشنامه=[[دانشنامه اسلام|Encyclopaedia of Islam]]|ویرایش=2nd|جلد=7|ناشر=[[انتشارات بریل|E. J. Brill]]|مکان=Leiden|شابک=9004094199|زبان=en|پیوند مقاله=https://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-islam-2/muhammad-COM_0780}} | |||
{{محمد}} | {{محمد}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:محمد]] | [[رده:محمد]] | ||
[[رده:فرهنگ غربی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۲۴
نمود محمد در فرهنگ غرب، در طول دورانهای مختلف زمانی متفاوت بوده است. او در ابتدا مورد انتقادهای شدید و جانبدارانه غربیان قرار میگرفت و بعدها با مطالعات بیشتر در زمینه زندگانی او، به عنوان یک بنیانگذار بزرگ در دنیا شناخته شد.
محمد |
---|
محمد در دورانهای مختلف
در قرون وسطی، محمد در تصور عمومی غربیها، بت یا خدایی پرستیده شده توسط مسلمانان پنداشته میشد. پس از اصلاحات پروتستانی، تصور غرب از محمد تغییر کرد، و در نگاه عمومی آنان به محمد، به شخصی متقلب، مکار و خودخواهی تبدیل شد. نوشتههای غربی از قرن ۱۸ میلادی به بعد، تحلیلهای تاریخیتری از محمد ارائه میکردند که عموماً ادعای پیامبری او را رد میکرد. این نوشتهها آغشته به فلسفه غربی و تأثیرپذیرفته از الهیاتی بود که نویسندگان این اثرها به آنها اعتقاد داشتند. بسیاری از این مطالعات بر پایه تحقیقات تاریخی زیادی بنا میشدند و توجه بیشتری به عوامل انسانی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی در مقایسه با عوامل مذهبی، الهی یا روحانی داشتند.[۱][۲] از قرن نوزدهم به بعد، محققان غربی به تحقیق در منابع کلاسیک عربی مشغول شدند، اما در این تحقیقات، گزارش زندگینامه محمد با تعصبات همراه بود و بیطرفی رعایت نمیشد.[۳]
پس از قرن بیستم
تنها در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، نویسندگان غربی آگاهی بیشتری از اهمیت واقعیتهای مذهبی و روحی که در زندگی بنیانگذاران مذاهب عمدهٔ دنیا وجود دارد به دست آوردند و موفق به ترکیب پژوهش دقیق به همراه یکدلی با موضوعی که آن را بررسی میکنند شدند.[۴][۵] به گفتهٔ ویلیام مونتگمری وات و ریچارد بل، نویسندههای معاصر عموماً این نظر را که محمد عمداً پیروانش را فریب داده است رد میکنند و معتقد به صداقت کامل و حسن نیت او هستند.[۶] در نظر مونتگمری وات، صداقت کامل البته لزوماً درستی را ایجاب نمیکند؛ به عقیده او، محمد ممکن است آنچه در ضمیر ناخودآگاهش بوده است را با وحی الهی اشتباه گرفته باشد. به باور وات، تحمل مشقتها جهت رسیدن به هدفش، زمانی که هیچ توجیه عقلانی برای امیدواری وجود نداشت، صداقت محمد را نشان میدهد[۷] و فرض عدم صداقت محمد درک ظهور و توسعه اسلام را ناممکن میسازد.[۸] به گفتهٔ آلفورد ولش دلیل تأثیر زیاد محمد و موفقیت او اعتقاد خدشهناپذیر او به مأموریتش بود.[۹]
پانویس
یادداشتها
ارجاعات
- ↑ Nasr, “Muhammad”, Britannica.
- ↑ Noth and Ehlert, “Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West”, Encyclopaedia of Islam.
- ↑ Schimmel, And Muhammad Is His Messenger, 5.
- ↑ Nasr, “Muhammad”, Britannica.
- ↑ Noth and Ehlert, “Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West”, Encyclopaedia of Islam.
- ↑ Watt, Bell (1995) p. 18
- ↑ Watt, Muhammad: Prophet and Statesman, 231.
- ↑ Watt (1970), p. 37
- ↑ Buhl and Welch, “Muḥammad”, Encyclopaedia of Islam.
منابع
- Nasr, Seyyed Hossein (2012). "ʿAlī". Encyclopædia Britanica (به انگلیسی). Retrieved 22 January 2019.
- Nasr, Seyyed Hossein (2005). "Muhammad". Encyclopædia Britanica (به انگلیسی). Archived from the original on 29 March 2016.
- Noth, A.; Ehlert, Trude (1986). "Muḥammad: The Prophet's image in Europe and the West". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). Vol. 1 (2rd ed.). Leiden: E. J. Brill. p. ۳۷۷–۳۸۷.
- Schimmel, Annemarie (1984). And Muhammad Is His Messenger (به انگلیسی).
- Watt, William Montgomery (1961). Muhammad: Prophet and Statesman (به انگلیسی). Oxford University Press.
- Buhl, Frants; Welch, Alford T. (1993). "Muḥammad". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). Vol. 7 (2nd ed.). Leiden: E. J. Brill.