عایشه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(− رده:فرشتهبینان (هاتکت)) |
||
(۷ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
| عنوان ۲ = | | عنوان ۲ = | ||
| نام = عایشه | | نام = عایشه | ||
| تصویر = | | تصویر = Aisha2.png | ||
| اندازه تصویر = | | اندازه تصویر = | ||
| عنوان تصویر = | | عنوان تصویر = | ||
خط ۷۲: | خط ۷۲: | ||
| پانویس = | | پانویس = | ||
}} | }} | ||
'''عایشه''' یکی از [[همسران محمد]] بود. او یکی از زنان مشهور در [[تاریخ اسلام]] بود که روایات بسیاری از او نقل شده است. گفته میشود [[محمد]] در خانه او [[درگذشت محمد|درگذشته]] و در همانجا دفن شده است. فرماندهی او در [[جنگ جمل]] علیه [[علی بن ابیطالب]] که [[خلیفه]] وقت بود، از جنجالیترین وقایع زندگانی او بود. | '''عایشه''' که با نام کامل '''عایشه بنت ابیبکر بن ابیقُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی''' از او یاد شده، یکی از [[همسران محمد]] بود. او یکی از زنان مشهور در [[تاریخ اسلام]] بود که روایات بسیاری از او نقل شده است. گفته میشود [[محمد]] در خانه او [[درگذشت محمد|درگذشته]] و در همانجا دفن شده است. فرماندهی او در [[جنگ جمل]] علیه [[علی بن ابیطالب]] که [[خلیفه]] وقت بود، از جنجالیترین وقایع زندگانی او بود. | ||
== نام و نسب == | |||
نام کامل او را عایشه بنت ابیبکر بن ابیقُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی گزارش کردهاند. از او با القابی چون امالمؤمنین، أمعبدالله و حمیرا نیز یاد کردهاند. او دختر [[ابوبکر]]، نخستین [[خلیفه]] از [[خلفای راشدین]] بود. مادرش [[ام رومان]] از قبیله کنانه بود. موقعیت او به عنوان زن اصلی محمد تا حدی به موقعیت پدرش در جامعه وابسته بود.<ref name="ReferenceA15">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | |||
{{همسران محمد}} | |||
== ازدواج با محمد == | == ازدواج با محمد == | ||
بهنقل از ''[[الاستیعاب فی معرفه الاصحاب|الاستیعاب]]''، وی پیش از ازدواج با محمد، همسر/نامزد [[جبیر بن مطعم|جُبَیْر بن مُطعِم]] بود که توسط [[ابوبکر]] از جبیر جدا شده و با محمد ازدواج کردهاست.<ref>{{پک|ایوب|۲۰۰۶|ک=زوجات النبی|ص=۴۷}}</ref> در خصوص سن او در هنگام ازدواج، بین منابع اختلافاتی گزارش شدهاست. در این میان برخی منابع سن او را ۶ سال و برخی بیش از ۱۷ سال گزارش کردهاند.<ref>{{پک|تقیزاده داوری|۱۳۸۷|ک=تصویر خانواده پیامبر|ص=۹۲–۹۳}}</ref> مرتضی عاملی با توجه به روایتی که محمد کنیه «ام عبدالله» را به او داد، احتمال داشتن فرزندی بهنام عبدالله از همسر قبلی عایشه برای او را قوی میداند.<ref>{{پک|مرتضی عاملی|۱۴۱۹|ک=الصحیح من سیرة النبی|ج=۱۲|ص=۱۱۶–۱۱۷}}</ref> [[محمد بن | بهنقل از ''[[الاستیعاب فی معرفه الاصحاب|الاستیعاب]]''، وی پیش از ازدواج با محمد، همسر/نامزد [[جبیر بن مطعم|جُبَیْر بن مُطعِم]] بود که توسط [[ابوبکر]] از جبیر جدا شده و با محمد ازدواج کردهاست.<ref>{{پک|ایوب|۲۰۰۶|ک=زوجات النبی|ص=۴۷}}</ref><ref name="ReferenceA153">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> بنابر گزارشی که در منابع اهل سنت مشهور است، خَوْلَه بنت حکیم، عایشه را بعد از سوده برای محمد از ابوبکر خواستگاری کرد.<ref>{{پک|عبید|۱۴۲۱|ک=امهات المومنین و سیدات اخریات|ص=۷۰–۷۱}}</ref><ref name="ReferenceA154">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | ||
=== انگیزه ازدواج === | |||
برخی ازدواجهای محمد انگیزه سیاسی داشتند و در این مورد به نظر میرسد هدف محکم کردن گره محمد با پدرش ابوبکر بوده است. کسی که یکی از مهمترین حامیانش بوده است.<ref name="BRAISHA10">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> | |||
=== سن به هنگام ازدواج و باکرگی === | |||
در خصوص سن او در هنگام ازدواج، بین منابع اختلافاتی گزارش شدهاست. در این میان برخی منابع سن او را ۶ سال و برخی بیش از ۱۷ سال گزارش کردهاند.<ref>{{پک|تقیزاده داوری|۱۳۸۷|ک=تصویر خانواده پیامبر|ص=۹۲–۹۳}}</ref> به گفته [[ویلیام مونتگمری وات|مونتگمری وات]]، عایشه تنها همسر باکره محمد بوده است و هنگام ازدواجش با محمد (در ۶۲۳/۱ م) ۹ سال سن داشت.<ref>{{پک|Watt|۱۹۵۶|ک=Muhammad at Medina|ص=396}}</ref> به گفتهٔ [[عصماء افسر الدین]] بیشتر منابع نوشتهاند که عایشه هنگام عروسی ۹ یا ۱۰ سال داشت. بر اساس تاریخنگاری [[ابن خلکان]]، عایشه هنگام عقد ۹ سال سن و هنگام عروسی ۱۲ سال سن داشت. این گزارش توسط هشام بن عروه بوده که ابن سعد آن را ثبت کرده است. داستانهایی وجود دارد که عایشه بعد از آغاز زندگی با محمد با دوستانِ دخترش و عروسکانش بازی میکرد.<ref name="ReferenceA13">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> عصماء افسر الدین میگوید که ازدواج با بچهها کار غیرعرفی در آن زمان در [[شبه جزیره عربستان]] و دیگر مکانها نبوده و این یک نوع قرارداد بین خانوادههای برجسته برای اهداف سیاسی بوده است. چراکه عایشه دختر ابوبکر، یکی از صحابه نزدیک و معتمد محمد از زمان آغاز پیامبریاش بوده است. این وصلت دستاوردهای سیاسی مهمی برای محمد داشت.<ref name="ReferenceB">{{پک|Afsaruddin|2012|ک=ʿĀʾisha bt. Abī Bakr}}</ref> | |||
مرتضی عاملی با توجه به روایتی که محمد کنیه «ام عبدالله» را به او داد، احتمال داشتن فرزندی بهنام عبدالله از همسر قبلی عایشه برای او را قوی میداند.<ref>{{پک|مرتضی عاملی|۱۴۱۹|ک=الصحیح من سیرة النبی|ج=۱۲|ص=۱۱۶–۱۱۷}}</ref> با این حال برخی دیگر از منابع، گزارش کردهاند که محمد به عایشه کنیه اُمعبدالله، به خاطر نام خواهرزادهاش [[عبدالله بن زبیر|عبدالله پسر زبیر]] داده بود.<ref name="ReferenceA152">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | |||
== ماجرای افک == | |||
طی دیدگاه اهل سنت گفته شده در سال ۶۲۷ میلادی عایشه، محمد را در [[غزوه بنیالمصطلق|غزوه بنیالمُصطَلَق]] همراهی کرد ولی از گروه جدا افتاد. مدتی بعد، هنگامی که توسط [[صفوان بن معطل]] (یکی از سربازان محمد) که او را در صحرا پیدا کرده بود، به مدینه بازگرداندهشد، عدّهای ادعا کردند که عایشه و صفوان با هم زنا کردهاند. [[حسان بن ثابت]]، [[اسامة بن زید]] فرزند [[زید بن حارثه]] و عدهای دیگر از عایشه دفاع کردند. [[علی بن ابیطالب|علی ابن ابیطالب]] به محمد گفت: «زنان بسیارند و تو میتوانی به آسانی یکی را بر جای دیگری برگزینی.» محمد دربارهٔ شایعات با عایشه صحبت کرد. وی وحی مبنی بر بیگناهی عایشه را دریافت کرد و تهمت زنندگان را با ۸۰ ضربهٔ شلاق مجازات کرد.<ref name="BRAISHA3">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> به باور مسلمانان، در این ماجرا، [[آیه ۱۱ سوره نور|آیهٔ ۱۱ سورهٔ نور]] در بیگناهی عایشه نازل شد.<ref>{{پک|تقیزاده داوری|۱۳۸۷|ک=تصویر خانواده پیامبر|ص=۸۲}}</ref> [[محمدحسین طباطبایی]]، از مفسران شیعه، در [[تفسیر المیزان]] ماجرای افک را که توسط [[اهل سنت]] دربارهٔ عایشه روایت شده است و نیز روایات شیعه در این خصوص هر دو را دچار مشکلات جدی میداند.<ref>{{پک|طباطبایی||ک=ترجمه تفسیر المیزان|زبان=fa|ص=بحث روایی ذیل آیات 11 تا 26 [[سوره نور]]|url=http://www.aviny.com/quran/almizan/jeld-15/mizan-05.aspx#5|accessdate=26 January 2017}}</ref> | |||
== پس از محمد == | == پس از محمد == | ||
عایشه در عصر ابوبکر، [[عمر بن خطاب|عمر]] و [[عثمان بن عفان|عثمان]]، به اِفتاء و نقل حدیث مشغول بود و در جنگها مشارکت داشت. از همین رو مورد انتقاد اصحابی چون [[احنف بن قیس]] و [[ابوالاسود دؤلی|ابواسود دوئِلی]] قرار گرفت.<ref>{{پک|ایوب|۲۰۰۶|ک=زوجات النبی|ص=۵۰}}</ref> بر اساس گزارش منابع، در جریان [[جنگ جمل]]، عایشه خطاب به [[حفصه]]، دیگر همسر محمد، نامهنگاریهایی کردهاست.<ref>{{پک|باغستانی|۱۳۸۳|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=حفصه}}</ref> در ماجرای [[ | محمّد در سال ۶۳۲ میلادی درگذشت<ref name="BRAISHA4">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> و طبق دستورات قرآن، همسران محمّد که تا پیش از مرگ در عقد نکاح او مانده بودند؛ پس از مرگ محمّد از ازدواج مجدد منع شدند. بنابر همین آیه عایشه در سن ۱۸ سالگی به صورت بیوه بیفرزند رها شد.<ref name="ReferenceA3">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | ||
=== در عصر خلفای اول تا سوم === | |||
عایشه در عصر ابوبکر، [[عمر بن خطاب|عمر]] و [[عثمان بن عفان|عثمان]]، به اِفتاء و نقل حدیث مشغول بود و در جنگها مشارکت داشت. از همین رو مورد انتقاد اصحابی چون [[احنف بن قیس]] و [[ابوالاسود دؤلی|ابواسود دوئِلی]] قرار گرفت.<ref>{{پک|ایوب|۲۰۰۶|ک=زوجات النبی|ص=۵۰}}</ref> بر اساس گزارش منابع، در جریان [[جنگ جمل]]، عایشه خطاب به [[حفصه]]، دیگر همسر محمد، نامهنگاریهایی کردهاست.<ref>{{پک|باغستانی|۱۳۸۳|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=حفصه}}</ref> | |||
در دوران خلافت عثمان، زمانی که مخالفان عثمان زیاد شدند، عایشه هم در رهبری بخشی از آن ایفای نقش کرد.<ref name="ReferenceA4">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref><ref name="BRAISHA5">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> ولی نه با شورشیهای قاتل عثمان موافق بود و نه مخالف.<ref name="ReferenceA5">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | |||
=== دوران خلافت علی === | |||
پس از ترور عثمان او آشکارا مخالفت خود را با کشتن عثمان اعلام کرد، ولی مدینه را به سمت مکه برای حج ترک کرد. انگیزههای زیادی به این کوچ در این موقعیت بحرانی نسبت دادهاند، شاید مهمترین آنها این باشد که بتواند دستهای از همفکران سیاسیاش را علیه عثمان در مکه سازماندهی کند. عثمان در ذی الهجه ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م ترور شد. حدود ۴ ماه بعد عایشه مکه را به سمت بصره با هزار مرد قریشی ترک کرد تا انتقام قتل عثمان را بگیرد. مدت کوتاهی قبل تر هم طلحه و زبیر به او پیوسته بودند و این ۳ نفر رهبری جنبش مخالفان علی را تشکیل دادند. آنها توانستند کنترل بصره را با بسیاری از مسلمانان بصره به دست بگیرند. آنها به حومه شهر پیشروی کردند تا با علی - که در همان زمان مدینه را به سمت کوفه ترک کرده بود و به سمت آنها پیشروی میکرد - مواجه شوند. نبرد در جمادیالثانی ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م درگرفت.<ref name="ReferenceA10">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> عایشه در جنگ شکست خورد و توسط مخالفانش دستگیر شد،<ref name="BRAISHA8">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> ولی با احترام با او رفتار شد؛ اما طلحه و زبیر جانشان را از دست دادند.<ref name="ReferenceA9">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> عایشه اجازه یافت آرام و بیصدا در مدینه زندگی کند.<ref name="BRAISHA6">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> | |||
بعد از این شکست، عایشه در سکوت در مدینه به مدت ۲۰ سال زندگی کرد او دیگر فعالیت سیاسی نداشت ولی با علی از در آشتی درآمد و با معاویه هم مخالفتی نکرد. موافقت یا مخالفتش - به هر حال - به نظر میرسد دلیلی داشته است. او در رمضان ۵۸ ه.ق / ژوئیه ۶۷۸ م درگذشت.<ref name="BRAISHA7">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> | |||
=== ماجرای دفن حسن مجتبی === | |||
حسن وصیت کردهبود که در [[مسجدالنبی]] و در کنار قبر پدربزرگش محمّد بهخاک سپردهشود.<ref name="ReferenceC">{{پک|حاجمنوچهری|۱۳۹۲|ف=حسن (ع)، امام|ک=دائرةالمعارف بزرگ اسلامی|ص=۵۴۰}}</ref><ref name="ReferenceD">{{پک|Veccia Vaglieri|1986|ف=Hasan b. Ali|ک=Encyclopedia of Islam|ص=|زبان=en}}</ref> [[سعید بن عاص]] فرماندار [[اموی]] مدینه در این موضوع مداخله نکرد اما عایشه و [[مروان بن حکم]] — که در آن زمان از امارت مدینه عزل شدهبود<ref name="ReferenceE5">{{پک|Madelung|2004|ف=Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb|ک=Iranica|زبان=en}}</ref> — توافق کردند که مانع شوند حسین این کار را انجام دهد. بعضی منابع حاکی از رضایت عایشه و سرسختی مروان هستند.<ref name="ReferenceD2">{{پک|Veccia Vaglieri|1986|ف=Hasan b. Ali|ک=Encyclopedia of Islam|ص=|زبان=en}}</ref> [[ابوالفرج اصفهانی]] میگوید حسن پیش از درگذشت از عایشه خواست تا اجازهٔ دفنش در کنار پیامبر را بدهد و عایشه هم موافقت کرده بود؛ اما حسن بهخاطر مخالفت امویان، از این درخواست منصرف شده و خواست تا در کنار مادرش دفن شود. گزارشی دیگر از وصیت حسن چنین خبر میدهد که او خواست تا پیکرش را برای تجدید عهد نزد قبر محمد ببرند و سپس در کنار مادربزرگش، [[فاطمه بنت اسد]] دفن کنند.<ref name="ReferenceF">{{پک|مهدوی دامغانی|باغستانی|۱۳۹۳|ف=حسن بن علی امام|ک=دانشنامهٔ جهان اسلام|ج=۱۳}}</ref> مروان قسم یاد کرد که بهعلت دفنکردن عثمان در [[بقیع]] نخواهد گذاشت حسن در کنار محمد دفن شود.<ref name="ReferenceE">{{پک|Madelung|2004|ف=Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb|ک=Iranica|زبان=en}}</ref> و با هزار نفر مسلح حاضر و مانع از انجام این کار شد. ابوالفرج اصفهانی میگوید عایشه با وجود دشمنی با مروان و امویان، امّا آنان را همراهی کرد.<ref name="ReferenceF3">{{پک|مهدوی دامغانی|باغستانی|۱۳۹۳|ف=حسن بن علی امام|ک=دانشنامهٔ جهان اسلام|ج=۱۳}}</ref> حسین به اتحادیهٔ قریش — [[حلفالفضول]] — شکایت کرد و خواستار احقاق حقوق بنیهاشم در برابر [[بنیامیه]] شد.<ref name="ReferenceE2">{{پک|Madelung|2004|ف=Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb|ک=Iranica|زبان=en}}</ref> چیزی نماندهبود که بر سر این مسئله لشکرکشی آغاز شود. حسن وصیّت کردهبود که درصورت مخالفت دیگران، میتواند در بقیع دفن شود.<ref name="ReferenceC2">{{پک|حاجمنوچهری|۱۳۹۲|ف=حسن (ع)، امام|ک=دائرةالمعارف بزرگ اسلامی|ص=۵۴۰}}</ref> [[ابوهریره]] و [[محمد حنفیه]] و دیگران،<ref name="ReferenceE4">{{پک|Madelung|2004|ف=Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb|ک=Iranica|زبان=en}}</ref> حسین را متقاعد کردند که بهترین کار دفن حسن در بقیع در کنار مادرش است.<ref name="ReferenceD3">{{پک|Veccia Vaglieri|1986|ف=Hasan b. Ali|ک=Encyclopedia of Islam|ص=|زبان=en}}</ref> [[نماز میت]] را سعید بن عاص برپا داشت. به نقل برخی روایات، دلیل خودداری حسین در برابر رفتار مروان، تنها قولی بود که به برادر خویش داده بود. پس از دفن، [[محمد حنفیه]] در جمع مردم خطبهای در توصیف حسن ایراد کرد.<ref name="ReferenceC3">{{پک|حاجمنوچهری|۱۳۹۲|ف=حسن (ع)، امام|ک=دائرةالمعارف بزرگ اسلامی|ص=۵۴۰}}</ref> زنان بنیهاشم یک ماه عزاداری کردند و در [[مکه]] و [[مدینه]] هفت شبانهروز برای وی گریسته و بازارها بسته شد.<ref name="ReferenceF2">{{پک|مهدوی دامغانی|باغستانی|۱۳۹۳|ف=حسن بن علی امام|ک=دانشنامهٔ جهان اسلام|ج=۱۳}}</ref> معاویه بهخاطر پافشاری مروان در عدمدفن حسن در کنار محمد، به وی حکم امارت دوبارهٔ مدینه را اعطا کرد. محل دفن حسن مکانی زیارتی بهخصوص برای شیعیان شد و گنبدی بزرگ بر فراز آن ساخته شد. اما این گنبد دو بار توسط [[وهابیان]] در سالهای ۱۸۰۶ و ۱۹۲۷ م تخریب شد.<ref name="ReferenceE3">{{پک|Madelung|2004|ف=Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb|ک=Iranica|زبان=en}}</ref> | |||
== جایگاه عایشه == | |||
=== نزد محمد === | |||
اغلب مسلمانان سنی اعتقاد دارند که عایشه همسر محبوب محمد بود.<ref>{{پک|Spellberg|2001|ک=`Ā'isha bint Abī Bakr|ص=55}}</ref> با این همه، [[محمد بن جریر طبری|طبری]] و [[شمسالدین ذهبی|ذَهَبی]]، از وی بهعنوان همسری یاد میکنند که محمد را بسیار آزرده، و آیهٔ اول تا چهارم [[سوره تحریم|سورهٔ تحریم]] در خصوص همین موضوع نازل شدهاست.<ref>{{پک|باغستانی|۱۳۸۳|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=حفصه}}</ref> | |||
دلربایی ذاتی عایشه جایگاهش را در مهر و علاقه محمد تثبیت کرد، بهطوریکه پس از ازدواجهای پیاپی محمد از این جایگاه کاسته نشد.<ref name="BRAISHA2">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> به نظر میرسد او هم در زمان کودکی و هم در زمانی که زن جوانی بود، زیبا بود و به عنوان زن محبوب محمد باقی ماند، با وجود ازدواجهای متعددی که محمد با زنهای زیباروی دیگر انجام داده بود.<ref name="ReferenceA11">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> تعدادی از داستانهای عایشه بعد از زندگی محمد نگه داشته شدند که این داستانها علاقه خالصانه محمد به عایشه و علاقهمندی عایشه به محمد را نشان میدهد.<ref name="ReferenceA12">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> منابع سنی گزارش کردهاند که عایشه به نقل از محمد درباره ازدواج با خودش میگوید: | |||
{{گفتاورد|تو دوبار قبل از اینکه من با تو ازدواج کنم در رویاهای من ظهور کرده بودی. من فرشتهای را دیدم که ترا در تکهای لباس ابریشمی حمل میکرد، من به او گفتم، لباسش را در بیاور و اورا نگاه دار، او تو بودی. به خود گفتم اگر این از طرف الله است، پس این باید واقعاً اتفاق بیافتند.<ref>{{cite book|last1=Bukhari|first1=Sahih|title=Sahih Bukhari: Book of "Interpretations of Dreams"|url=https://www.sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_9_87.php|quote=Allah's Apostle said to me, "You were shown to me twice (in my dream) before I married you. I saw an angel carrying you in a silken piece of cloth, and I said to him, 'Uncover (her),' and behold, it was you. I said (to myself), 'If this is from Allah, then it must happen.' Then you were shown to me, the angel carrying you in a silken piece of cloth, and I said (to him), 'Uncover (her), and behold, it was you. I said (to myself), 'If this is from Allah, then it must happen.'"}}</ref>||}} | |||
=== نزد شیعه و سنی === | |||
بسیاری از شیعیان عایشه را مورد اهانت قرار دادهاند، در حالی که سنیها او را به عنوان همسر [[محمد]] مورد احترام میدانند.<ref name="IAMWAISHA2">[[عایشه#sadiyya1|"`A'ISHA",''Encyclopædia of Islam and the Muslim World'']]</ref> | |||
=== نزد غیر مسلمانان === | |||
در حالی که کوین رینهارت عایشه را محبوبترین همسر محمد میداند،<ref name="BRAISHA">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> مونتگمری وات و سعیده شیخ به ذکر عنوان «همسر محبوب محمد» اکتفا میکنند.<ref name="ReferenceA6">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref><ref name="IAMWAISHA">[[عایشه#sadiyya1|"`A'ISHA",''Encyclopædia of Islam and the Muslim World'']]</ref> او با سقف ۱۲۱۰ حدیث نقل شده و صاحب بودن [[نسخه اولیه]] قرآن اعتبار یافته است.<ref name="ReferenceA">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref><ref name="BRAISHA9">{{پک|Reinhart|2006|ف=`A'ISHA|ک=Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS|ص=27}}</ref> ولی بهطور خالص ۳۰۰ تا از این احادیث توسط بخاری و مسلم ضبط شده است. گفته میشود که تعدادی از نوشتهها (آیات فعلی قرآن) مربوط به نسخه قرآنی او میباشد. عایشه برای دانش شاعری و توانایی بیان کردن آن و همچنین فصاحت و سخنوریاش در تاریخ عرب و سایر موضوعها متبحر بود.<ref name="ReferenceA7">{{پک|WATT|۱۹۸۶|ک=`A'ISHA BINT ABl BAKR|ص=۳۰۷–۳۰۸}}</ref> | |||
==پانویس== | ==پانویس== | ||
خط ۸۹: | خط ۱۳۰: | ||
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=عبید|نام=منصور رفاعی|عنوان=امهات المومنین و سیدات اخریات|سال=۱۴۲۱|مکان=نصر|ناشر=مکتبة الدار العربیة للکتاب|پیوند=https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/58133}} | *{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=عبید|نام=منصور رفاعی|عنوان=امهات المومنین و سیدات اخریات|سال=۱۴۲۱|مکان=نصر|ناشر=مکتبة الدار العربیة للکتاب|پیوند=https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/58133}} | ||
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مرتضی عاملی|نام=جعفر|عنوان=الصحیح من سیرة النبی الاعظم|سال=۱۴۱۹|مکان=قم|ناشر=سحرگاهان|پیوند نویسنده=جعفر مرتضی عاملی|پیوند=https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1010435002&lang=fa}} | *{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مرتضی عاملی|نام=جعفر|عنوان=الصحیح من سیرة النبی الاعظم|سال=۱۴۱۹|مکان=قم|ناشر=سحرگاهان|پیوند نویسنده=جعفر مرتضی عاملی|پیوند=https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1010435002&lang=fa}} | ||
{{چپچین}} | |||
* {{یادکرد کتاب | نام خانوادگی =Watt| نام =William Montgomery | پیوند نویسنده =ویلیام مونتگومری وات | عنوان =Muhammad at Medina| ترجمه = | جلد = | سال =۱۹۵۶ | ناشر =OXFORD University PRESS |مکان =London | شابک = | صفحه =۵–۹ | پیوند =http://archive.org/details/muhammadatmedina029655mbp | تاریخ بازبینی =۲۰۱۲-۰۹-۲۸}} | |||
* {{یادکرد دانشنامه | نام خانوادگی =Afsaruddin | نام =Asma | پیوند نویسنده =عصما افسردین | مقاله =ʿĀʾisha bt. Abī Bakr | دانشنامه =[[دانشنامه اسلام|Encyclopaedia of Islam]] | ویرایش =۳ | جلد= | سال =۲۰۱۲ | ناشر =E. J. Brill | مکان =Leiden | شابک = | صفحه = | پیوند مقاله =http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-islam-3/aisha-bt-abi-bakr-COM_23459 | تاریخ بازبینی =۲۰۱۲-۱۰-۰۴ | نشانی بایگانی = |تاریخ بایگانی = | زبان =}} | |||
* {{یادکرد دانشنامه | نام خانوادگی =WATT | نام =W. MONTGOMERY | پیوند نویسنده =ویلیام مونتگمری وات | مقاله =`A'ISHA BINT ABl BAKR | دانشنامه =[[دانشنامه اسلام|Encyclopaedia of Islam]] | ویرایش =۲ | جلد=۱ | سال =۱۹۸۶ | ناشر =E. J. Brill | مکان =Leiden | شابک =90-04-08114-3 | صفحه =۳۰۷–۳۰۸ | پیوند مقاله = | تاریخ بازبینی = | نشانی بایگانی = |تاریخ بایگانی = | زبان =}} | |||
* {{cite book | last =Reinhart | first =Kevin | author-link = | year = 2006 | title =Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS | edition = | chapter =`A'ISHA | place = | publisher = | volume = | pages =27| isbn = 978-1-59339-491-2 | ref = reinhart1}} | |||
* {{cite book | last =Shaikh | first =Sa`diyya | author-link = | year = 2004 | title =Encyclopedia of Islam and the Muslim world | edition = | chapter =`A'ISHA | place = | publisher =gale | volume = | pages =32-33| isbn = 0-02-865603-2 | ref = sadiyya1}} | |||
* [[دنیس اسپیلبرگ|Spellberg, D.A.]] (1994), ''Politics, Gender, and the Islamic Past: the Legacy of A'isha bint Abi Bakr'', [[انتشارات دانشگاه کلمبیا]] | |||
* Prof. Fazl Ahmad (1993), ''Aisha the Truthful'', SH.Mohammad Ashraf Publishers, Booksellers & Exporters, Printed at Ashref Printing Press | |||
* Washington Irving (1897), ''Mahomet and his Successors & Spanish Legends'', Volume III, New York & London G.P, Putnam's Sons | |||
* {{cite book|last1=Ahmed|first1=Leila|author1-link=Leila Ahmed|title=Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate|url=https://archive.org/details/womengenderinisl00ahme|year=1992|publisher=[[Yale University Press]]|isbn=978-0-300-05583-2|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Roded|first1=Ruth|title=Women in Islamic Biographical Collections: From Ibn Sa'd to Who's Who |url=https://archive.org/details/womeninislamicbi0000rode|year=1994|publisher=[[Lynne Rienner Publishers]]|isbn=978-1-55587-442-1|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Roded|first1=Ruth|title=Women in Islam and the Middle East: A Reader |year=2008|publisher=[[I.B. Tauris]]|isbn=978-1-84511-385-8|ref=harv}} | |||
* {{cite book|title=[[Encyclopedia of Women and Islamic Cultures|Encyclopedia of Women and Islamic Cultures: Volume 5 Practices, Interpretations and Representations]]|editor1-last=Joseph|editor1-first=Suad|editor-link=Suad Joseph|year=2007|publisher=[[Brill Publishers|Brill Online]]|isbn=9789004132474|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=McAuliffe|first1=Jane Dammen|author1-link=Jane Dammen McAuliffe|title=[[Encyclopaedia of the Qur'ān]]|year=2001|publisher=[[Brill Publishers]]|isbn=90-04-14743-8|volume=1|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Mernissi|first1=Fatema|author1-link=Fatema Mernissi|others=Translated by Mary Jo Lakeland |title=Le Harem Politique|language=French|year=1988|publisher=[[Perseus Books Publishing]]|isbn=978-0-201-63221-7|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Abbott|first1=Nabia|title=Aishah The Beloved of Muhammad|url=http://oi.uchicago.edu/research/pubs/catalog/misc/aishah.html|year=1942|publisher=[[University of Chicago Press]]|isbn=978-0-405-05318-4|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Shaikh|first1=Sa‘diyya |title=Encyclopedia of Islam & the Muslim World |year=2003|publisher=[[Macmillan Publishers (United States)|Macmillan Reference USA]]|isbn=978-0-02-865603-8|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Lings|first1=Martin|author1-link=Martin Lings|title=Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources|url=https://archive.org/details/MartinLings-MuhammadHisLifeBasedOnTheEarliestSources|year=1983|publisher=[[Inner Traditions International]]|isbn=978-1-59477-153-8|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Haykal|first1=Muhammad Husayn|author1-link=Muhammad Husayn Haykal|title=The Life of Muhammad|others=Translated by Isma'il Ragi Al-Faruqi|language=Arabic|year=1976|publisher=[[North American Trust Publications]]|isbn=978-0-89259-137-4|ref=harv}} | |||
* {{cite book|last1=Ibn Ishaq|author1-link=Ibn Ishaq|title=Sirat Rasul Allah|others=Translated by [[Alfred Guillaume]]|language=Arabic|url=https://archive.org/details/TheLifeOfMohammedGuillaume|year=1955|publisher=[[Oxford University]]|isbn=0-19-636034-X|ref=harv}} | |||
{{پایان}} | |||
{{محمد-افقی}} | {{محمد-افقی}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=خیر|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:عایشه| ]] | [[رده:عایشه| ]] | ||
[[رده:اهالی مکه]] | [[رده:اهالی مکه]] | ||
[[رده:تاریخ اسلام]] | [[رده:تاریخ اسلام]] | ||
[[رده: | [[رده:مدفونان در بقیع]] | ||
[[رده:خانواده ابوبکر]] | [[رده:خانواده ابوبکر]] | ||
[[رده:درگذشتگان ۵۸ (قمری)]] | [[رده:درگذشتگان ۵۸ (قمری)]] | ||
[[رده:درگذشتگان ۶۷۸ (میلادی)]] | [[رده:درگذشتگان ۶۷۸ (میلادی)]] | ||
[[رده:زادگان ۶۱۲ (میلادی)]] | [[رده:زادگان ۶۱۲ (میلادی)]] | ||
[[رده:زنان حاضر در جنگهای قرون وسطی]] | [[رده:زنان حاضر در جنگهای قرون وسطی]] | ||
[[رده:زنان عرب]] | [[رده:زنان عرب]] | ||
[[رده:زنان محمد]] | [[رده:زنان محمد]] | ||
[[رده:شخصیتهای قرآن]] | [[رده:شخصیتهای قرآن]] | ||
[[رده: | [[رده:صحابیات]] | ||
[[رده:عربهای سده ۷ (میلادی)]] | [[رده:عربهای سده ۷ (میلادی)]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۱ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۷
عایشه | |
---|---|
متولد | ۹ سال پیش از هجرت/۶۱۴ میلادی مکه |
وفات | ۵۸ هجری قمری/۶۷۸ میلادی[۱] یثرب |
آرامگاه | قبرستان بقیع |
محل زندگی | مکه و مدینه |
نژاد | عرب |
عنوان | ام عبدالله،[۲] امالمؤمنین،[۳][۴] حمیرا |
دوره | صدر اسلام |
دین | اسلام |
همسر(ها) | محمد (پیامبر اسلام) |
فرزندان | فرزندی نداشت |
والدین | ابوبکر (پدر) ام رومان (مادر) |
خویشاوندان |
|
عایشه که با نام کامل عایشه بنت ابیبکر بن ابیقُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی از او یاد شده، یکی از همسران محمد بود. او یکی از زنان مشهور در تاریخ اسلام بود که روایات بسیاری از او نقل شده است. گفته میشود محمد در خانه او درگذشته و در همانجا دفن شده است. فرماندهی او در جنگ جمل علیه علی بن ابیطالب که خلیفه وقت بود، از جنجالیترین وقایع زندگانی او بود.
نام و نسب
نام کامل او را عایشه بنت ابیبکر بن ابیقُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی گزارش کردهاند. از او با القابی چون امالمؤمنین، أمعبدالله و حمیرا نیز یاد کردهاند. او دختر ابوبکر، نخستین خلیفه از خلفای راشدین بود. مادرش ام رومان از قبیله کنانه بود. موقعیت او به عنوان زن اصلی محمد تا حدی به موقعیت پدرش در جامعه وابسته بود.[۵]
ازدواج با محمد
بهنقل از الاستیعاب، وی پیش از ازدواج با محمد، همسر/نامزد جُبَیْر بن مُطعِم بود که توسط ابوبکر از جبیر جدا شده و با محمد ازدواج کردهاست.[۶][۷] بنابر گزارشی که در منابع اهل سنت مشهور است، خَوْلَه بنت حکیم، عایشه را بعد از سوده برای محمد از ابوبکر خواستگاری کرد.[۸][۹]
انگیزه ازدواج
برخی ازدواجهای محمد انگیزه سیاسی داشتند و در این مورد به نظر میرسد هدف محکم کردن گره محمد با پدرش ابوبکر بوده است. کسی که یکی از مهمترین حامیانش بوده است.[۱۰]
سن به هنگام ازدواج و باکرگی
در خصوص سن او در هنگام ازدواج، بین منابع اختلافاتی گزارش شدهاست. در این میان برخی منابع سن او را ۶ سال و برخی بیش از ۱۷ سال گزارش کردهاند.[۱۱] به گفته مونتگمری وات، عایشه تنها همسر باکره محمد بوده است و هنگام ازدواجش با محمد (در ۶۲۳/۱ م) ۹ سال سن داشت.[۱۲] به گفتهٔ عصماء افسر الدین بیشتر منابع نوشتهاند که عایشه هنگام عروسی ۹ یا ۱۰ سال داشت. بر اساس تاریخنگاری ابن خلکان، عایشه هنگام عقد ۹ سال سن و هنگام عروسی ۱۲ سال سن داشت. این گزارش توسط هشام بن عروه بوده که ابن سعد آن را ثبت کرده است. داستانهایی وجود دارد که عایشه بعد از آغاز زندگی با محمد با دوستانِ دخترش و عروسکانش بازی میکرد.[۱۳] عصماء افسر الدین میگوید که ازدواج با بچهها کار غیرعرفی در آن زمان در شبه جزیره عربستان و دیگر مکانها نبوده و این یک نوع قرارداد بین خانوادههای برجسته برای اهداف سیاسی بوده است. چراکه عایشه دختر ابوبکر، یکی از صحابه نزدیک و معتمد محمد از زمان آغاز پیامبریاش بوده است. این وصلت دستاوردهای سیاسی مهمی برای محمد داشت.[۱۴]
مرتضی عاملی با توجه به روایتی که محمد کنیه «ام عبدالله» را به او داد، احتمال داشتن فرزندی بهنام عبدالله از همسر قبلی عایشه برای او را قوی میداند.[۱۵] با این حال برخی دیگر از منابع، گزارش کردهاند که محمد به عایشه کنیه اُمعبدالله، به خاطر نام خواهرزادهاش عبدالله پسر زبیر داده بود.[۱۶]
ماجرای افک
طی دیدگاه اهل سنت گفته شده در سال ۶۲۷ میلادی عایشه، محمد را در غزوه بنیالمُصطَلَق همراهی کرد ولی از گروه جدا افتاد. مدتی بعد، هنگامی که توسط صفوان بن معطل (یکی از سربازان محمد) که او را در صحرا پیدا کرده بود، به مدینه بازگرداندهشد، عدّهای ادعا کردند که عایشه و صفوان با هم زنا کردهاند. حسان بن ثابت، اسامة بن زید فرزند زید بن حارثه و عدهای دیگر از عایشه دفاع کردند. علی ابن ابیطالب به محمد گفت: «زنان بسیارند و تو میتوانی به آسانی یکی را بر جای دیگری برگزینی.» محمد دربارهٔ شایعات با عایشه صحبت کرد. وی وحی مبنی بر بیگناهی عایشه را دریافت کرد و تهمت زنندگان را با ۸۰ ضربهٔ شلاق مجازات کرد.[۱۷] به باور مسلمانان، در این ماجرا، آیهٔ ۱۱ سورهٔ نور در بیگناهی عایشه نازل شد.[۱۸] محمدحسین طباطبایی، از مفسران شیعه، در تفسیر المیزان ماجرای افک را که توسط اهل سنت دربارهٔ عایشه روایت شده است و نیز روایات شیعه در این خصوص هر دو را دچار مشکلات جدی میداند.[۱۹]
پس از محمد
محمّد در سال ۶۳۲ میلادی درگذشت[۲۰] و طبق دستورات قرآن، همسران محمّد که تا پیش از مرگ در عقد نکاح او مانده بودند؛ پس از مرگ محمّد از ازدواج مجدد منع شدند. بنابر همین آیه عایشه در سن ۱۸ سالگی به صورت بیوه بیفرزند رها شد.[۲۱]
در عصر خلفای اول تا سوم
عایشه در عصر ابوبکر، عمر و عثمان، به اِفتاء و نقل حدیث مشغول بود و در جنگها مشارکت داشت. از همین رو مورد انتقاد اصحابی چون احنف بن قیس و ابواسود دوئِلی قرار گرفت.[۲۲] بر اساس گزارش منابع، در جریان جنگ جمل، عایشه خطاب به حفصه، دیگر همسر محمد، نامهنگاریهایی کردهاست.[۲۳] در دوران خلافت عثمان، زمانی که مخالفان عثمان زیاد شدند، عایشه هم در رهبری بخشی از آن ایفای نقش کرد.[۲۴][۲۵] ولی نه با شورشیهای قاتل عثمان موافق بود و نه مخالف.[۲۶]
دوران خلافت علی
پس از ترور عثمان او آشکارا مخالفت خود را با کشتن عثمان اعلام کرد، ولی مدینه را به سمت مکه برای حج ترک کرد. انگیزههای زیادی به این کوچ در این موقعیت بحرانی نسبت دادهاند، شاید مهمترین آنها این باشد که بتواند دستهای از همفکران سیاسیاش را علیه عثمان در مکه سازماندهی کند. عثمان در ذی الهجه ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م ترور شد. حدود ۴ ماه بعد عایشه مکه را به سمت بصره با هزار مرد قریشی ترک کرد تا انتقام قتل عثمان را بگیرد. مدت کوتاهی قبل تر هم طلحه و زبیر به او پیوسته بودند و این ۳ نفر رهبری جنبش مخالفان علی را تشکیل دادند. آنها توانستند کنترل بصره را با بسیاری از مسلمانان بصره به دست بگیرند. آنها به حومه شهر پیشروی کردند تا با علی - که در همان زمان مدینه را به سمت کوفه ترک کرده بود و به سمت آنها پیشروی میکرد - مواجه شوند. نبرد در جمادیالثانی ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م درگرفت.[۲۷] عایشه در جنگ شکست خورد و توسط مخالفانش دستگیر شد،[۲۸] ولی با احترام با او رفتار شد؛ اما طلحه و زبیر جانشان را از دست دادند.[۲۹] عایشه اجازه یافت آرام و بیصدا در مدینه زندگی کند.[۳۰]
بعد از این شکست، عایشه در سکوت در مدینه به مدت ۲۰ سال زندگی کرد او دیگر فعالیت سیاسی نداشت ولی با علی از در آشتی درآمد و با معاویه هم مخالفتی نکرد. موافقت یا مخالفتش - به هر حال - به نظر میرسد دلیلی داشته است. او در رمضان ۵۸ ه.ق / ژوئیه ۶۷۸ م درگذشت.[۳۱]
ماجرای دفن حسن مجتبی
حسن وصیت کردهبود که در مسجدالنبی و در کنار قبر پدربزرگش محمّد بهخاک سپردهشود.[۳۲][۳۳] سعید بن عاص فرماندار اموی مدینه در این موضوع مداخله نکرد اما عایشه و مروان بن حکم — که در آن زمان از امارت مدینه عزل شدهبود[۳۴] — توافق کردند که مانع شوند حسین این کار را انجام دهد. بعضی منابع حاکی از رضایت عایشه و سرسختی مروان هستند.[۳۵] ابوالفرج اصفهانی میگوید حسن پیش از درگذشت از عایشه خواست تا اجازهٔ دفنش در کنار پیامبر را بدهد و عایشه هم موافقت کرده بود؛ اما حسن بهخاطر مخالفت امویان، از این درخواست منصرف شده و خواست تا در کنار مادرش دفن شود. گزارشی دیگر از وصیت حسن چنین خبر میدهد که او خواست تا پیکرش را برای تجدید عهد نزد قبر محمد ببرند و سپس در کنار مادربزرگش، فاطمه بنت اسد دفن کنند.[۳۶] مروان قسم یاد کرد که بهعلت دفنکردن عثمان در بقیع نخواهد گذاشت حسن در کنار محمد دفن شود.[۳۷] و با هزار نفر مسلح حاضر و مانع از انجام این کار شد. ابوالفرج اصفهانی میگوید عایشه با وجود دشمنی با مروان و امویان، امّا آنان را همراهی کرد.[۳۸] حسین به اتحادیهٔ قریش — حلفالفضول — شکایت کرد و خواستار احقاق حقوق بنیهاشم در برابر بنیامیه شد.[۳۹] چیزی نماندهبود که بر سر این مسئله لشکرکشی آغاز شود. حسن وصیّت کردهبود که درصورت مخالفت دیگران، میتواند در بقیع دفن شود.[۴۰] ابوهریره و محمد حنفیه و دیگران،[۴۱] حسین را متقاعد کردند که بهترین کار دفن حسن در بقیع در کنار مادرش است.[۴۲] نماز میت را سعید بن عاص برپا داشت. به نقل برخی روایات، دلیل خودداری حسین در برابر رفتار مروان، تنها قولی بود که به برادر خویش داده بود. پس از دفن، محمد حنفیه در جمع مردم خطبهای در توصیف حسن ایراد کرد.[۴۳] زنان بنیهاشم یک ماه عزاداری کردند و در مکه و مدینه هفت شبانهروز برای وی گریسته و بازارها بسته شد.[۴۴] معاویه بهخاطر پافشاری مروان در عدمدفن حسن در کنار محمد، به وی حکم امارت دوبارهٔ مدینه را اعطا کرد. محل دفن حسن مکانی زیارتی بهخصوص برای شیعیان شد و گنبدی بزرگ بر فراز آن ساخته شد. اما این گنبد دو بار توسط وهابیان در سالهای ۱۸۰۶ و ۱۹۲۷ م تخریب شد.[۴۵]
جایگاه عایشه
نزد محمد
اغلب مسلمانان سنی اعتقاد دارند که عایشه همسر محبوب محمد بود.[۴۶] با این همه، طبری و ذَهَبی، از وی بهعنوان همسری یاد میکنند که محمد را بسیار آزرده، و آیهٔ اول تا چهارم سورهٔ تحریم در خصوص همین موضوع نازل شدهاست.[۴۷]
دلربایی ذاتی عایشه جایگاهش را در مهر و علاقه محمد تثبیت کرد، بهطوریکه پس از ازدواجهای پیاپی محمد از این جایگاه کاسته نشد.[۴۸] به نظر میرسد او هم در زمان کودکی و هم در زمانی که زن جوانی بود، زیبا بود و به عنوان زن محبوب محمد باقی ماند، با وجود ازدواجهای متعددی که محمد با زنهای زیباروی دیگر انجام داده بود.[۴۹] تعدادی از داستانهای عایشه بعد از زندگی محمد نگه داشته شدند که این داستانها علاقه خالصانه محمد به عایشه و علاقهمندی عایشه به محمد را نشان میدهد.[۵۰] منابع سنی گزارش کردهاند که عایشه به نقل از محمد درباره ازدواج با خودش میگوید:
تو دوبار قبل از اینکه من با تو ازدواج کنم در رویاهای من ظهور کرده بودی. من فرشتهای را دیدم که ترا در تکهای لباس ابریشمی حمل میکرد، من به او گفتم، لباسش را در بیاور و اورا نگاه دار، او تو بودی. به خود گفتم اگر این از طرف الله است، پس این باید واقعاً اتفاق بیافتند.[۵۱]
نزد شیعه و سنی
بسیاری از شیعیان عایشه را مورد اهانت قرار دادهاند، در حالی که سنیها او را به عنوان همسر محمد مورد احترام میدانند.[۵۲]
نزد غیر مسلمانان
در حالی که کوین رینهارت عایشه را محبوبترین همسر محمد میداند،[۴] مونتگمری وات و سعیده شیخ به ذکر عنوان «همسر محبوب محمد» اکتفا میکنند.[۵۳][۵۴] او با سقف ۱۲۱۰ حدیث نقل شده و صاحب بودن نسخه اولیه قرآن اعتبار یافته است.[۵۵][۵۶] ولی بهطور خالص ۳۰۰ تا از این احادیث توسط بخاری و مسلم ضبط شده است. گفته میشود که تعدادی از نوشتهها (آیات فعلی قرآن) مربوط به نسخه قرآنی او میباشد. عایشه برای دانش شاعری و توانایی بیان کردن آن و همچنین فصاحت و سخنوریاش در تاریخ عرب و سایر موضوعها متبحر بود.[۵۷]
پانویس
ارجاعات
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ ایوب، زوجات النبی، ۴۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ عبید، امهات المومنین و سیدات اخریات، ۷۰–۷۱.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ تقیزاده داوری، تصویر خانواده پیامبر، ۹۲–۹۳.
- ↑ Watt، Muhammad at Medina، ۳۹۶.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Afsaruddin، ʿĀʾisha bt. Abī Bakr.
- ↑ مرتضی عاملی، الصحیح من سیرة النبی، ۱۲: ۱۱۶–۱۱۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ تقیزاده داوری، تصویر خانواده پیامبر، ۸۲.
- ↑ طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، بحث روایی ذیل آیات ۱۱ تا ۲۶ سوره نور.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ ایوب، زوجات النبی، ۵۰.
- ↑ باغستانی، «حفصه»، دانشنامه جهان اسلام.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ حاجمنوچهری، «حسن (ع)، امام»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۵۴۰.
- ↑ Veccia Vaglieri, “Hasan b. Ali”, Encyclopedia of Islam.
- ↑ Madelung, “Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb”, Iranica.
- ↑ Veccia Vaglieri, “Hasan b. Ali”, Encyclopedia of Islam.
- ↑ مهدوی دامغانی و باغستانی، «حسن بن علی امام»، دانشنامهٔ جهان اسلام، ۱۳.
- ↑ Madelung, “Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb”, Iranica.
- ↑ مهدوی دامغانی و باغستانی، «حسن بن علی امام»، دانشنامهٔ جهان اسلام، ۱۳.
- ↑ Madelung, “Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb”, Iranica.
- ↑ حاجمنوچهری، «حسن (ع)، امام»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۵۴۰.
- ↑ Madelung, “Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb”, Iranica.
- ↑ Veccia Vaglieri, “Hasan b. Ali”, Encyclopedia of Islam.
- ↑ حاجمنوچهری، «حسن (ع)، امام»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۵۴۰.
- ↑ مهدوی دامغانی و باغستانی، «حسن بن علی امام»، دانشنامهٔ جهان اسلام، ۱۳.
- ↑ Madelung, “Ḥasan b. ʿAli b. Abi Ṭāleb”, Iranica.
- ↑ Spellberg، `Ā'isha bint Abī Bakr، ۵۵.
- ↑ باغستانی، «حفصه»، دانشنامه جهان اسلام.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Bukhari, Sahih. Sahih Bukhari: Book of "Interpretations of Dreams".
Allah's Apostle said to me, "You were shown to me twice (in my dream) before I married you. I saw an angel carrying you in a silken piece of cloth, and I said to him, 'Uncover (her),' and behold, it was you. I said (to myself), 'If this is from Allah, then it must happen.' Then you were shown to me, the angel carrying you in a silken piece of cloth, and I said (to him), 'Uncover (her), and behold, it was you. I said (to myself), 'If this is from Allah, then it must happen.'"
- ↑ "`A'ISHA",Encyclopædia of Islam and the Muslim World
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ "`A'ISHA",Encyclopædia of Islam and the Muslim World
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
- ↑ Reinhart، «`A'ISHA»، Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS، ۲۷.
- ↑ WATT، `A'ISHA BINT ABl BAKR، ۳۰۷–۳۰۸.
منابع
- ایوب، سعید (۲۰۰۶). زوجات النبی (ص). بیروت: دارالهادی.
- باغستانی، اسماعیل (۱۳۸۳). «حفصه بنت عمر بن خطاب». دانشنامه جهان اسلام. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- تقیزاده داوری، محمود (۱۳۸۷). تصویر خانواده پیامبر در دائرةالمعارف اسلام. قم: شیعهشناسی.
- عبید، منصور رفاعی (۱۴۲۱). امهات المومنین و سیدات اخریات. نصر: مکتبة الدار العربیة للکتاب.
- مرتضی عاملی، جعفر (۱۴۱۹). الصحیح من سیرة النبی الاعظم. قم: سحرگاهان.
- Watt، William Montgomery (۱۹۵۶). Muhammad at Medina. London: OXFORD University PRESS. ص. ۵–۹. دریافتشده در ۲۰۱۲-۰۹-۲۸.
- Afsaruddin، Asma (۲۰۱۲). «ʿĀʾisha bt٫ Abī Bakr». Encyclopaedia of Islam (ویراست ۳). Leiden: E. J. Brill. دریافتشده در ۲۰۱۲-۱۰-۰۴.
- WATT، W. MONTGOMERY (۱۹۸۶). «`A'ISHA BINT ABl BAKR». Encyclopaedia of Islam. ج. ۱ (ویراست ۲). Leiden: E. J. Brill. ص. ۳۰۷–۳۰۸. شابک ۹۰-۰۴-۰۸۱۱۴-۳.
- Reinhart, Kevin (2006). "`A'ISHA". Britannica ENCYCLOPEDIA OF WORLD RELIGIONS. p. 27. ISBN 978-1-59339-491-2.
- Shaikh, Sa`diyya (2004). "`A'ISHA". Encyclopedia of Islam and the Muslim world. gale. pp. 32–33. ISBN 0-02-865603-2.
- Spellberg, D.A. (1994), Politics, Gender, and the Islamic Past: the Legacy of A'isha bint Abi Bakr, انتشارات دانشگاه کلمبیا
- Prof. Fazl Ahmad (1993), Aisha the Truthful, SH.Mohammad Ashraf Publishers, Booksellers & Exporters, Printed at Ashref Printing Press
- Washington Irving (1897), Mahomet and his Successors & Spanish Legends, Volume III, New York & London G.P, Putnam's Sons
- Ahmed, Leila (1992). Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate. Yale University Press. ISBN 978-0-300-05583-2.
- Roded, Ruth (1994). Women in Islamic Biographical Collections: From Ibn Sa'd to Who's Who. Lynne Rienner Publishers. ISBN 978-1-55587-442-1.
- Roded, Ruth (2008). Women in Islam and the Middle East: A Reader. I.B. Tauris. ISBN 978-1-84511-385-8.
- Joseph, Suad, ed. (2007). Encyclopedia of Women and Islamic Cultures: Volume 5 Practices, Interpretations and Representations. Brill Online. ISBN 9789004132474.
- McAuliffe, Jane Dammen (2001). Encyclopaedia of the Qur'ān. Vol. 1. Brill Publishers. ISBN 90-04-14743-8.
- Mernissi, Fatema (1988). Le Harem Politique (به فرانسوی). Translated by Mary Jo Lakeland. Perseus Books Publishing. ISBN 978-0-201-63221-7.
- Abbott, Nabia (1942). Aishah The Beloved of Muhammad. University of Chicago Press. ISBN 978-0-405-05318-4.
- Shaikh, Sa‘diyya (2003). Encyclopedia of Islam & the Muslim World. Macmillan Reference USA. ISBN 978-0-02-865603-8.
- Lings, Martin (1983). Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. Inner Traditions International. ISBN 978-1-59477-153-8.
- Haykal, Muhammad Husayn (1976). The Life of Muhammad (به عربی). Translated by Isma'il Ragi Al-Faruqi. North American Trust Publications. ISBN 978-0-89259-137-4.
- Ibn Ishaq (1955). Sirat Rasul Allah (به عربی). Translated by Alfred Guillaume. Oxford University. ISBN 0-19-636034-X.