بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر
غیراستاندارد

اربعین: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
واژه «اربعین» در منابع لغوی «ربع» معنا شده است. در [[کتاب التحقیق]] این گونه آمده است که اصل واحد در ماده «ربع» را عدد مخصوص دانسته . و واژه «اربعین» نیز دلالت بر کثرت دارد.<ref name=":0" /> ، چهلمیـن روز پـس از مـرگِ شـخـصِ درگذشته هم اربعین گفته می شود. اربعینی که در روز بیستم ماه [[صفر]] از آن یاد شده است و مشهور می‌باشد در واقع همان [[اربعین|اربعین حسینی]] است که سیره مستمره شیعه از زمان ائمه (ع) بر آن جاری است. که از هر طرف رو به سوی [[کربلا]] آورده و به زیارت [[امام حسین]] (ع) بیشتر اهمیت دهند<ref name=":0" /><ref name=":1">{{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=احمدیان|نام=مینا|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اربعین|دانشنامه=دانشنامه فرهنگ مردم ایران / فرهنگ مردم (فولکلور) / فولکلور مراسمی / فولکلور تقویمی / براساس گاه شماری خورشیدی /|سال=1398|ناشر=مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی|پیوند مدخل=https://www.cgie.org.ir/fa/article/238335/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86}}</ref>.در روز اربعین عزاداران سر [[مزار]] شخص متوفی می روند و آدابی از جمله [[قرآن]] خواندن و طلب آمرزش برای شخص متوفی  بجا می آورند و خیراتی میپردازند از جمله میوه، خرما، حلوا و ...برخی هم اطعاممی پردازند و با گرفتن این مراسم پایان عزاداری اعلام می شود به عبارتی شاید اربعین در میان ایرانیان برخاسته از این سنت بوده است و با اربعین پایان عزاداری اعلام می شود و پرچم عزای حسینی و مراسم عزاداری تمام و به مرحم سال بعد موکول می شود<ref name=":1" />.
{{جعبه اطلاعات عید
|holiday_name  = اربعین
|type          = سوگواری <!--برای تغییر رنگ-->
|image        =
|imagesize    = 240px
|caption = مراسم [[پیاده‌روی اربعین]]
|official_name = الأربعین
|nickname = چهلم
|observedby    = [[شیعه|شیعیان]]
|litcolor      =
|longtype      = عزاداری شیعی
|significance  = سوگواری برای چهلم واقعهٔ [[عاشورا]]
|date          = [[۲۰ صفر]]
|celebrations  =
|observances  = * خواندن [[زیارت نامه اربعین|زیارت اربعین]]
* [[پیاده‌روی اربعین]]
|relatedto    = [[نبرد کربلا]]
}}
در اصطلاح، '''اربعین''' اشاره به چهلمین روز پس از درگذشت متوفی دارد. در میان [[شیعه|شیعیان]]، '''اربعین حسینی'''، اصطلاحی مرسوم است که اشاره به عزاداری برای [[حسین بن علی]]، در سالگرد چهل روز پس از کشته شدنش است. در این روز شیعیان [[عزاداری]] می‌کنند و به زیارت حسین بن علی موسوم به [[زیارت اربعین]] می‌روند. خواندن [[زیارت‌نامه اربعین]] در این روز، از سنت‌های شیعی است.


[[پرونده:تابلوی عصر عاشورا.jpg|بندانگشتی|تابلو عصر عاشورا یکی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان|265x265پیکسل]]{{جعبه اطلاعات|عنوان=ایام محرم|کلاس عنوان=عاشورا|تصویر=|عنوان تصویر=|کلاس۱=رویدادها|کلاس۲=افراد|کلاس۴=مکان ها|کلاس۵=مناسبت ها|کلاس۶=مراسم ها|سبک خانه۱=نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) • نامه امام حسین (ع) به اشراف بصره • روز عاشورا • واقعه کربلا • واقعه عاشورا (از نگاه آمار) • روزشمار واقعه عاشورا • اسیران کربلا|داده۱=نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) • نامه امام حسین (ع) به اشراف بصره • روز عاشورا • واقعه کربلا • واقعه عاشورا (از نگاه آمار) • روزشمار واقعه عاشورا • اسیران کربلا|برچسب۱=رویداد ها|برچسب۲=افراد|داده۲=امام حسین (ع) • علی‌اکبر • علی‌اصغر • عباس بن علی • حضرت زینب (س) • سکینه بنت حسین • فاطمه دختر امام حسین • مسلم بن عقیل • شهیدان کربلا • اسیران کربلا|برچسب۳=مکان ها|داده۳=حرم امام حسین (ع) • تل زینبیه • حرم حضرت عباس (ع) • گودال قتلگاه • بین‌الحرمین • نهر علقمه|برچسب۵=مناسبت ها|داده۵=تاسوعا • عاشورا • دهه محرم • اربعین • دهه صفر|برچسب۶=مراسم|داده۶=مرثیه‌خوانی • نوحه • تعزیه • روضه • زنجیرزنی • سینه‌زنی • سقاخانه • سنج و دمام • دسته عزاداری • شام غریبان • تشت‌گذاری • نخل‌گردانی • قمه‌زنی • راهپیمایی اربعین • تابوت‌گردانی • مراسم تابوت|نام=سوگواری محرم|سبک برچسب=تابلوی عصر عاشورا یکی از آثار نگارگری محمود فرشچیان|سبک داده=https://commons.wikishia.net/w/images/2/24/تابلوی_عصر_عاشورا.jpg|کلاس تصویر=|سبک سرآیند=}}
== در اصطلاح و لغت ==
واژه اربعین در منابع لغوی، «ربع» معنا شده است که به معنای زیاد هم آمده است.<ref name=":0">{{یادکرد وب|نام خانوادگی=|نام=|عنوان=ویژه نامه اربعین حسینی|ناشر=|نشانی=https://www.dte.ir/Portal/file/?705013/اربعین.pdf|تاریخ بازبینی=|شناسه={{شناسه یادکرد|پاتوق۱}}|نویسنده=دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم|کد زبان=}}</ref> در اصطلاح، چهلمین روز پس از مرگِ شخصِ درگذشته را اربعین گویند.<ref>{{پک|اختری|۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اربعین}}</ref><ref name=":0"/><ref name=":1">{{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=احمدیان|نام=مینا|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اربعین|دانشنامه=دانشنامه فرهنگ مردم ایران / فرهنگ مردم (فولکلور) / فولکلور مراسمی / فولکلور تقویمی / براساس گاه‌شماری خورشیدی /|سال=1398|ناشر=مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی|پیوند مدخل=https://www.cgie.org.ir/fa/article/238335/اربعین}}</ref>


===قداست عدد چهل===
=== مراسم چهلم ===
یکی از مقوله‌های مورد بحث جایگاه برخی اعداد است که در نقل‌ها هم از آنها یاد شده است مثل عدد سه، هفت، سیزده، چهل و … ذکر اعداد در متون دینی می‌تواند به منفعت و خیرهای نهفته در آن‌ها باشد.
بر اساس رسم مسلمانان و عموماً شیعیان ایرانی، در روز اربعین، عزاداران بر سر گور متوفی می‌روند و آدابی از جمله [[قرآن]] خواندن و طلب آمرزش برای شخص متوفی بجا می‌آورند. در این مراسم از حاضران با میوه، خرما یا حلوا پذیرایی می‌شود که اصطلاحاً در زبان فارسی به آن خیرات گفته می‌شود.<ref name=":1"/>


به عنوان نمونه می‌توان در مورد عدد چهل به روایتی از [[پیامبراکرم (ص)]] اشاره داشت که ایشان فرمودند: «أخلص لله أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَة من قلبه عَلَی لِسَانه»، «هر کس چهل روز برای خداوند اخلاص ورزد خداوند چشمه‌های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می‌سازد».
=== اربعین حسینی ===
[[پرونده:تابلوی عصر عاشورا.jpg|بندانگشتی|تابلو عصر عاشورا یکی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان|265x265پیکسل]]اربعین حسینی، یکی از آیین‌های مشهور میان شیعیان است. این مراسم، چهل روز بعد از سالگرد کشته شدن حسین بن علی در [[نبرد کربلا|واقعه کربلا]]، برگزار می‌شود. این روز که هر ساله ۲۰ [[صفر]] در سال‌های قمری است، به صورت مستمر در سالیان متعددی، مورد توجه شیعیان بوده است.<ref name=":0"/><ref name=":1"/> در چنین روزی، شیعیان به زیارت حسین بن علی در [[کربلا]] و خواندن [[زیارت‌نامه اربعین]]، اهتمام دارند.<ref>{{پک|اختری|۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اربعین}}</ref>


همچنین در [[قرآن]] با استناد به آیه «وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسی أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ثُمَّ اتخذتمُ العِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ»، «و آن گاه که با [[موسی]] چهل شب قرار گذاشتیم آن گاه در غیاب وی شما گوساله را به پرستش گرفتید، در حالی که ستمکار بودید» ([[بقره]]/۵۱) به عدد اشاره داشته است.
== زیارت اربعین ==
گفته شده است که اولین زیارت اربعین توسط [[جابر بن عبدالله انصاری]]، یکی از [[صحابه]] مشهور [[محمد]] انجام شده است. برخی منابع شیعی مدعی هستند که کاروان اسیران نبرد کربلا نیز، در همین روز به زیارت قبر حسین بن علی در کربلا بازگشتند. در این میان گروهی از منابع، بازگشت این گروه از شام به کربلا را در همان سال و چهل روز بعد از واقعه کربلا، محتمل نمی‌دانند. در فرهنگ شیعی، این زیارت، به عنوان نشانه‌های مؤمن برشمرده شده است.<ref>{{پک|اختری|۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اربعین}}</ref>


[[علامه طباطبایی]] نیز ذیل تفسیر آیه فوق به آیه دیگری همچون و واعَدْنَا مُوسی ثَلاثِینَ لَیْلَهِ َو أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسی لأخیه هارُونَ اخْلُفْنَی فِی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدِینَ»،
== مراسم اربعین در کشورهای اسلامی ==
یکی از سنت‌های رایج در ایران، اربعین است. در فرهنگ ایرانی، شیعیان از آغاز ماه محرم عزاداری برای حسین بن علی را آغاز می‌کنند و این عزاداری‌ها تا پایان ماه صفر ادامه دارد.<ref name=":1"/>


«و با موسی، سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم. تا آن که وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسی هنگام رفتن به [[کوه طور]] به برادرش [[هارون]] :گفت در میان قوم من جانشینم باش، و کار آنان را اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن». ([[اعراف]]/ ۱۴۲) استناد کرده است.
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}


ایشان فرمودند که ذکر چهل شب در آیه ۵۱ بقره از باب تغلیب یا آن که ده روز آخر به یک قراردادی دیگر قرار شده است پس چهل شب مجموع دو قرارداد است.
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اربعین|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}


اما اربعینی که در روز بیستم ماه صفر از آن یاد شده است و مشهور می‌باشد در واقع همان اربعین حسینی است که سیره مستمره شیعه از زمان ائمه (ع) بر آن جاری است که از هر طرف رو به سوی کربلا آورده و به زیارت قبر مطهر بیشتر اهمیت دهند.<ref name=":0" />
{{مناسبت‌های اسلامی}}
{{واقعه کربلا}}
{{سوگواری محرم}}
{{شیعه-افقی}}
{{مداحی}}
{{حوزه‌های علمیه شیعه}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=بله|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


====۱. چهل روز گریه====
[[رده:اربعین| ]]
گریه پدیده و خصلتی عاطفی - روانی در فرد است که در شراطی بروز می‌کند. که در نهایت این امر سبب آرامش فرد می‌شود. شهادت [[امام حسین|ابا عبدالله الحسین (ع)]] به اندازه ای برای عالم و موجداتش سنگین و دردناک بود که همه را تحت تأثیر قرار داد. تا آن جا که [[امام صادق (ع)]] می‌فرمایند: «یَا زَرَارَةً إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَی الْحُسَیْنِ (ع) أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بالسَّوَادِ وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَالْحُمْرَةِ وَإِنَّ الجبال تَقَطَّعَتْ وانْتَتَرَتْ َو إِنَّ البحَارَ تَفَجَّرَتْ وَإِنَّ الْمَلَائِکَةَ بَکَتْ أرْبَعِینَ صَبَاحاً عَلَی الْحُسَیْن (ع) وَ مَا اخْتَضَبَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ وَلَا ادَّهَنَتْ وَلَا اکْتَحَلَت …»، «ای زراره آسمان تا چهل روز بر حسین بن علی (ع) خون بارید و زمین تا چهل روز تار و تاریک بود و خورشید تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود و کوه‌ها تکه‌تکه شده و پراکنده گشتند و دریاها روان گردیده و [[فرشتگان]]  تاچهل روز بر آن حضرت گریستند و هیچ زنی از ما اهل بیت خضاب نکرد و روغن به خود نمالید و سرمه نکشید.
[[رده:اصطلاحات اسلامی]]
 
[[رده:تعطیلات عمومی در ایران]]
==== ۲- گریه زمین برای مؤمن====
[[رده:حسین بن علی]]
شخص مؤمن وجود ارزشمندی برای سایر همنوعان و جهان دارد در روایاتی از برکات آثار وجودی ایشان یاد شده است. از این رو فقدان مؤمن برای هستی نیز سخت است که رسول گرامی اسلام (ص) در سفارشات خود به ابوذر فرمودند: «یَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّ الْأَرْضِ لَتَبْکِی عَلَی الْمُؤْمِنِ إِذَا مَاتَ أرْبَعِینَ صَبَاحاً»، «ای ابوذر! هنگامی که مؤمنی از دنیا می‌رود، زمین تا چهل روز برای او گریان است».<ref name=":0" />
[[رده:روزهای مقدس نزد شیعه دوازده‌امامی]]
 
[[رده:روزهای مهم در شیعه]]
===سندیت اربعین سیدالشهدا (ع)===
[[رده:مناسبت‌های اسلامی]]
اربعین [[امام حسین|سید الشهدا]] سند حقانیت و مظلومیت ایشان را در عرصه کشمکش حق و باطل نمودار می‌سازد تشکیل مجالس و محافل سنوی برای اولیاء دین گرچه از اهم امور و الزام مهمات است ولی برای هیچ‌کدام از آنها مسئله اربعین وجود ندارد و تنها برای حضرت سید الشهدا (ع) این سنت و شعار در مکتب تشیع وضع و جعل گردیده است. توجه به آنچه در سندیت اربعین ذکر شد، در سخنان متعددی نسبت به اربعین امام (ع) سفارش شده است که این امر بر جایگاه اختصاصی آن بیش از پیش می‌افزاید.
 
در این زمینه می‌توان به سخن [[امام خامنه ای|مقام معظم رهبری]] نیز اشاره کرد که ایشان نیز در اهمیت و جایگاه اربعین حسینی فرمودند: «اربعین در حادثهٔ کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود. بعد از آن که قضیهٔ کربلا انجام گرفت - آن فاجعهٔ بزرگ اتفاق افتاد ـ و فداکاری بی نظیر [[امام حسین (ع)|اباعبدالله (ع)]] و اصحاب و یاران و خانواده اش در آن محیط محدود واقع شد حادثهٔ اسارت‌ها پیام را باید منتشر می‌کرد و خطبه‌ها و افشاگری‌ها و حقیقت گوئی‌های حضرت [[زینب کبری|زینب]] (س) و [[امام سجاد]] (ع) مثل یک رسانهٔ پر قدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهت‌گیری را در محدودهٔ وسیعی منتشر می‌کرد و کرد خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرئت این را پیدا نمی‌کنند که حقایقی را که فهمیده‌اند در عمل خودشان نشان بدهند؛ چون اولا دستگاه ظالم و مستبد نمی‌گذارد مردم بفهمند و اگر فهم مردم از دست او خارج شد و فهمیدند نمی‌گذارد به آنچه فهمیده‌اند عمل کنند. در [[کوفه]] در [[شام]]، در بین راه خیلی‌ها از زبان زینب کبری (س) یا امام سجاد (ع) یا از دیدن وضع اسراء خیلی چیزها را فهمیدند ولی کی جرئت می‌کرد. کی توانائی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق آنچه را که فهمیده است بروز دهد؟ مثل یک عقده ای در گلوی مؤمنین باقی بود این عقده روز اربعین اولین نشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.<ref name=":0" />
 
=== اولین زائر اربعین===
در باب این که اولین زائر سیدالشهدا (ع) چه کسی بوده است نظر بر این است که عموم [[مورخین]] و ارباب مقاتل اتفاق دارند که تشرف [[جابر انصاری]] به زیارت سید الشهدا (ع) در اربعین اول بوده است. از این جهت اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های روز تاریخی جابر بن عبدالله انصاری در این روز به عنوان اولین زائر ی بر سر مزار امام حسین (ع) حاضر شده است. همچنین آمده است که بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند. که آن را زیارت «مرّد الرأس» یعنی بازگرداندن سر می‌خوانند.<ref name=":0" />
 
=== پیاده‌روی اربعین===
در پیاده‌روی اربعین، سادگی، [[ایثار]]، ایمان توکل، صبر، آرامش، خلوص، محبت، برادری دینی و … موج می‌زند سنتی که به هدف دلدادگی به سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شکل می‌گیرد.
 
در روایات فراوانی به استحباب پیاده‌روی به سوی مسجد، تشییع جنازه نماز عید، [[حج]] و زیارت مؤمن و … اشاره شده است. در ثواب پیاده رفتن برای زیارت امام حسین (ع) [[امام صادق (ع)]] می‌فرمایند: مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع) مَاشِیاً کَتَبَ الله لَهُ بِکُل خُطْوَهُ أَلْفَ حَسَنَهُ وَمَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةِ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَه»، «هرکس که با پای پیاده به سوی قبر حسین (ع) رود خداوند برای. هر گام او هزار حسنه نویسد و از او هزار بدی را بزداید و به او هزار درجه دهد».
 
رهبر معظم انقلاب در بیانات گوهر باری که دربارهٔ اربعین حسینی ایراد فرمودند به مقوله پیاده‌روی و فلسفه آن اشاره کردند. ایشان این پیاده‌روی را نوع حرکت که برگرفته از عشق و ایمان است، دانسته‌اند. ایشان می‌فرمایند: پدیدهٔ بی نظیر و بی‌سابقه ای هم در این سالهای اخیر به وجود آمده و آن پیاده‌روی میان  [[نجف]] و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر است.
 
بعضی از [[بصره]] بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر پیاده راه می‌افتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می‌کنیم به این حرکت و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم بعد منزل نبود در سفر روحانی»<ref name=":0">{{یادکرد وب|نام خانوادگی=|نام=|عنوان=ویژه نامه اربعین حسینی|ناشر=|نشانی=https://www.dte.ir/Portal/file/?705013/اربعين.pdf|تاریخ بازبینی=|شناسه={{شناسه یادکرد|پاتوق۱}}|نویسنده=دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم|کد زبان=}}</ref>
 
===اربعین حسینی در کلام [[علی خامنه ای|مقام معظم رهبری]]===
مقام معظم رهبری نیز در اهمیت اربعین حسینی می‌فرمایند: «اهمیت اربعین از کجاست؟ صرف این که چهل روز از شهادت [[شهید]] می‌گذرد چه خصوصیتی دارد؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت حسین زنده شد و این چیز بسیار مهمی است. شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می‌افتاد یعنی حسین بن علی و بقیه شهیدان در کربلا شهید می‌شدند اما بنی امیه موفق می‌شدند همان‌طور که خود حسین را و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند.
 
ببینیددر این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری می‌گذاشت، آیا این خاطره در تاریخ هم برای نسل‌های بعد هم برای گرفتاری‌ها و سیاهی‌ها و تاریکی‌ها و یزیدی‌های دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت؟ اگر حسین شهید می‌شد اما مردم آن روز و مردم نسل‌های بعد نمی‌فهمیدند که حسین شهید شده آیا این خاطره چه اثری و چه نقشی می‌توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملت‌ها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟
 
می‌بینید که هیچ اثری، نداشت بله حسین که شهید می‌شد خود او به اعلی علیین رضوان خدا می‌رسید، شهیدانی که کسی نفهمید و در غربت در سکوت در خاموشی شهید شدند به اجر خودشان در آخرت رسیدند، روح آنها فتوح و گشایش را در درگاه رحمت الهی به دست آورد اما آیا چقدر درس شدند، چقدر اسوه شدند درس آن شهیدی می‌شود که شهادت او و مظلومیت او را نسل‌های معاصر و آینده او بدانند و بشنوند، درس و اسوه آن شهیدی می‌شود که خون او بجوشد و در تاریخ سرازیر بشود مظلومیت یک ملت آن وقتی می‌تواند زخم پیکر ستم کشیده شلاق خورده ملت‌ها را [[شفا]] بدهد و مرهم بگذارد که این مظلومیت فریاد بشود این مظلومیت به گوش انسان‌های دیگر برسد برای همین است که امروز ابرقدرت‌ها صدا توی صدا انداختند که صدای ما بلند نشود برای همین است که حاضرند پول‌های گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی چرا به وجود آمد، با چه انگیزه ای با دست، که با تحریک که آن روز هم دستگاه‌های استکباری حاضر بودند هر چه دارند خرج کنند به قیمت این که نام و یاد حسین و خون حسین و شهادت عاشورا مثل درس در مردم آن زمان و ملتهای بعد باقی نماند و شناخته نشود البته در اوائل کار درست نمی‌فهمیدند که چقدر مطلب با عظمت. است هر چه بیشتر، گذشت بیشتر فهمیدند.
 
در اواسط دوران [[بنی عباس]] حتی قبر [[امام حسین (ع)|حسین بن علی (ع)]] را ویران کردند آب انداختند خواستند از او هیچ اثری باقی نماند. نقش یاد و خاطره شهیدان و شهادت این است شهادت بدون خاطره، بدون یاد، بدون جوشش خون شهید اثر خودش را نمی‌بخشد و اربعین آن روزی است که برافراشته شدن پرچم پیام شهادت کربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست حالا چه در اربعین اول خانواده امام حسین (ع) به کربلا آمده باشند و چه نیامده باشند. اما اربعین اول آن روزی است که برای اولین بار زائران شناخته شده حسین بن علی به کربلا آمدند؛ جابربن عبدالله انصاری است و عطیه از اصحاب پیغمبر از یاران امیر المومنین آمدند آن جا و جابر بن عبدالله حتی نابینا بود - آن طور که در نوشته‌ها و اخبار هست - و دستش را عطیه گرفت و برد روی قبر حسین بن علی گذاشت و او قبر را لمس کرد و گریه کرد و با حسین بن علی (ع) حرف زد و با آمدن خود و با سخن گفتن خود خاطره حسین بن علی را زنده کرد و سنت زیارت قبر شهداء را پایه‌گذاری کرد. یک چنین روز مهمی است روز اربعین.<ref name=":0" />
 
===ادیان و کشورهای دیگر در اربعین===
 
===اربعین در ایران===
یکی از سنت های رایج در  ایران  اربعین است یا به عبارتی دو ماه محرم و صفر به حرمت شهادت سید الشهدا که در این ایام مردم به عزاداری می پردازن  با  سیاه‌پوش کردن مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نصب پرچمهای حسینی و کتیبۀ اشعار محتشم کاشانی بر در و دیوار محلهای عزاداری و خواندن زیارت عاشورا، جو و فضا را برای این ایام آماده می کنند که یکی  از سنتهای رایج در مراسم اربعین امام حسین (ع) است و در این روز عظیم ترین مراسم سوگواری را برای سید الشهدا بر پا می کنند<ref name=":1" />.
 
===منابع===
{{پانویس|۲}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۷

اربعین
نام رسمیالأربعین
نام دیگرچهلم
برپایی توسطشیعیان
نوععزاداری شیعی
اهمیتسوگواری برای چهلم واقعهٔ عاشورا
مراسم
تاریخ۲۰ صفر
مرتبط بهنبرد کربلا

در اصطلاح، اربعین اشاره به چهلمین روز پس از درگذشت متوفی دارد. در میان شیعیان، اربعین حسینی، اصطلاحی مرسوم است که اشاره به عزاداری برای حسین بن علی، در سالگرد چهل روز پس از کشته شدنش است. در این روز شیعیان عزاداری می‌کنند و به زیارت حسین بن علی موسوم به زیارت اربعین می‌روند. خواندن زیارت‌نامه اربعین در این روز، از سنت‌های شیعی است.

در اصطلاح و لغت

واژه اربعین در منابع لغوی، «ربع» معنا شده است که به معنای زیاد هم آمده است.[۱] در اصطلاح، چهلمین روز پس از مرگِ شخصِ درگذشته را اربعین گویند.[۲][۱][۳]

مراسم چهلم

بر اساس رسم مسلمانان و عموماً شیعیان ایرانی، در روز اربعین، عزاداران بر سر گور متوفی می‌روند و آدابی از جمله قرآن خواندن و طلب آمرزش برای شخص متوفی بجا می‌آورند. در این مراسم از حاضران با میوه، خرما یا حلوا پذیرایی می‌شود که اصطلاحاً در زبان فارسی به آن خیرات گفته می‌شود.[۳]

اربعین حسینی

تابلو عصر عاشورا یکی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان

اربعین حسینی، یکی از آیین‌های مشهور میان شیعیان است. این مراسم، چهل روز بعد از سالگرد کشته شدن حسین بن علی در واقعه کربلا، برگزار می‌شود. این روز که هر ساله ۲۰ صفر در سال‌های قمری است، به صورت مستمر در سالیان متعددی، مورد توجه شیعیان بوده است.[۱][۳] در چنین روزی، شیعیان به زیارت حسین بن علی در کربلا و خواندن زیارت‌نامه اربعین، اهتمام دارند.[۴]

زیارت اربعین

گفته شده است که اولین زیارت اربعین توسط جابر بن عبدالله انصاری، یکی از صحابه مشهور محمد انجام شده است. برخی منابع شیعی مدعی هستند که کاروان اسیران نبرد کربلا نیز، در همین روز به زیارت قبر حسین بن علی در کربلا بازگشتند. در این میان گروهی از منابع، بازگشت این گروه از شام به کربلا را در همان سال و چهل روز بعد از واقعه کربلا، محتمل نمی‌دانند. در فرهنگ شیعی، این زیارت، به عنوان نشانه‌های مؤمن برشمرده شده است.[۵]

مراسم اربعین در کشورهای اسلامی

یکی از سنت‌های رایج در ایران، اربعین است. در فرهنگ ایرانی، شیعیان از آغاز ماه محرم عزاداری برای حسین بن علی را آغاز می‌کنند و این عزاداری‌ها تا پایان ماه صفر ادامه دارد.[۳]

پانویس

ارجاعات

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. «ویژه نامه اربعین حسینی» (PDF).
  2. اختری، «اربعین»، دایرةالمعارف جامع اسلامی.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ احمدیان، مینا (۱۳۹۸). «اربعین». دانشنامه فرهنگ مردم ایران / فرهنگ مردم (فولکلور) / فولکلور مراسمی / فولکلور تقویمی / براساس گاه‌شماری خورشیدی /. مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
  4. اختری، «اربعین»، دایرةالمعارف جامع اسلامی.
  5. اختری، «اربعین»، دایرةالمعارف جامع اسلامی.

منابع