اجل: تفاوت میان نسخهها
(ابرابزار) |
(+رده:اصطلاحات اسلامی، +رده:اصطلاحات کلامی، +رده:اصطلاحات قرآنی (هاتکت)، ابرابزار) |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
== اجل معلق و اجل حتمی == | == اجل معلق و اجل حتمی == | ||
اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای [[اسلام|اسلامی]]، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق میشود اما اجل معلق، میتواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق مییابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزههای اسلامی، اجل حتمی (مسمی) میتواند با عوامل مختلفی تحت | اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای [[اسلام|اسلامی]]، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق میشود اما اجل معلق، میتواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق مییابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزههای اسلامی، اجل حتمی (مسمی) میتواند با عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار بگیرد و تأخیر و تعجیل در تحقق آن رخ بدهد. برای نمونه در قرآن از [[استغفار]] از [[گناه|گناهان]] به عنوان یکی از عوامل تأخیر در اجل یاد شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اجل}}</ref> | ||
==پانویس== | == پانویس == | ||
===ارجاعات=== | === ارجاعات === | ||
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | {{پانویس|۳|اندازه=ریز}} | ||
===منابع=== | === منابع === | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اجل|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}} | * {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اجل|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:اصطلاحات اسلامی]] | |||
[[رده:اصطلاحات قرآنی]] | |||
[[رده:اصطلاحات کلامی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۵۶
اجل اصطلاحی است که به پایان مدت زمان حیات آدمی اشاره دارد و در آیات قرآن و روایات بسیاری مورد اشاره قرار گرفته است. بر اساس باور مسلمانان، دو نوع اجل به اسمهای اجل معلق و اجل مسمی (حتمی) وجود دارد که هر کدام قابل تغییر است.
معنای اصطلاحی
اجل در لغت به معنای گاه، هنگام، زمان، انتهای مدت و سررسید است. مدت معین و آخر مدّت، دو معنای متفاوت این واژه است. در اصطلاح به مدت زمان حیات آدمی، اجل گفته میشود.[۱]
در منابع اسلامی
اجل در آیاتی چند از قران مورد اشاره قرار گرفته است. آیه ۲۸۲ سوره بقره و ۱۸۵ سوره اعراف از جمله آیات از این دست است. علاوه بر آیات، در روایات بسیاری نیز از مفهوم اجل استفاده شده است.[۲]
اجل معلق و اجل حتمی
اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای اسلامی، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق میشود اما اجل معلق، میتواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق مییابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزههای اسلامی، اجل حتمی (مسمی) میتواند با عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار بگیرد و تأخیر و تعجیل در تحقق آن رخ بدهد. برای نمونه در قرآن از استغفار از گناهان به عنوان یکی از عوامل تأخیر در اجل یاد شده است.[۳]
پانویس
ارجاعات
منابع
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اجل». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.