سعید بن عبدالله حنفی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، ابرابزار، اصلاح نشانی وب)
خط ۱۱: خط ۱۱:
}}
}}


'''سعید بن عبدالله حنفی''' یکی از یاران [[حسین بن علی]] بود و در روز [[عاشورا]] و هنگام [[نماز ظهر]] به همراه [[زهیر بن قین]] از حسین بن علی حفاظت کردند تا [[نماز]] بخواند و پس از اتمام نماز بر اثر جراحات ناشی از تیر باران کشته شد. برخی کشته شدن او را در نبرد تن به تن گزارش کرده‌اند۔
'''سعید بن عبدالله حنفی''' یکی از یاران [[حسین بن علی]] بود و در روز [[عاشورا]] و هنگام [[نماز ظهر]] به همراه [[زهیر بن قین]] از حسین بن علی حفاظت کردند تا [[نماز]] بخواند و پس از اتمام نماز بر اثر جراحات ناشی از تیر باران کشته شد. برخی کشته شدن او را در نبرد تن به تن گزارش کرده‌اند.


او پیش از همراهی حسین بن علی در [[نبرد کربلا]]، از اهالی [[کوفه]] بود که نامه کوفیان را برای حسین در [[مکه]] حمل می‌کرد۔ او همچنین از منتقدان [[صلح حسن و معاویه]] بود که با گفتگو با حسین بن علی، با صلح موافقت کرد۔ از او در ''[[زیارت ناحیه مقدسه]]'' یاد شده است۔
او پیش از همراهی حسین بن علی در [[نبرد کربلا]]، از اهالی [[کوفه]] بود که نامه کوفیان را برای حسین در [[مکه]] حمل می‌کرد. او همچنین از منتقدان [[صلح حسن و معاویه]] بود که با گفتگو با حسین بن علی، با صلح موافقت کرد. از او در ''[[زیارت ناحیه مقدسه]]'' یاد شده است.


== نام و تبار ==
== نام و تبار ==
نام او را سعید بن عبدالله حنفی گزارش کرده‌اند۔ در منابع دیگر از جمله ''زیارت ناحیه مقدسه''، از نام سعد نیز برای اشاره به او استفاده شده است۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۳}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> در خصوص نسبتش، او را به حنیفة بن لجیم، شاخه‌ای از بکر بن وائل که قبیله‌ای عدنانی بودند، نسبت داده‌اند۔ او اهل کوفه بود۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>
نام او را سعید بن عبدالله حنفی گزارش کرده‌اند. در منابع دیگر از جمله ''زیارت ناحیه مقدسه''، از نام سعد نیز برای اشاره به او استفاده شده است.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۳}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> در خصوص نسبتش، او را به حنیفة بن لجیم، شاخه‌ای از بکر بن وائل که قبیله‌ای عدنانی بودند، نسبت داده‌اند. او اهل کوفه بود.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>


== سرگذشت ==
== سرگذشت ==
در منابع تاریخی، از وی به عنوان یکی از مخالفان صلح [[حسن مجتبی]] با [[معاویه]] یاد شده است۔ او پس از گفتگویی که با حسین بن علی در خصوص صلح داشت، با صلح موافقت کرد۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۳}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>
در منابع تاریخی، از وی به عنوان یکی از مخالفان صلح [[حسن مجتبی]] با [[معاویه]] یاد شده است. او پس از گفتگویی که با حسین بن علی در خصوص صلح داشت، با صلح موافقت کرد.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۳}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>


به گزارش [[محمد بن جریر طبری|طبری]]، در ماجرای دعوت حسین بن علی توسط کوفیان، سعید بن عبدالله، یکی از فرستادگان کوفیان بود۔ او همچنین پیام‌هایی از حسین بن علی به کوفه مخابره می‌کرد۔ طبری همچنین نقل می‌کند که او، از حمایت‌گران [[مسلم بن عقیل]] در کوفه بود۔ وی در جلسه اعلام حمایت [[عابس بن ابی‌شبیب|عابس]] و [[حبیب بن مظاهر|حبیب]] از مسلم، شرکت کرد و اظهار حمایت خود را علنی نمود۔ کمی پس از دستگیری مسلم نیز، حامل پیغامی از جانب مسلم به حسین بن علی بود و پس از آن با کاروان حسین بن علی، به سمت کوفه در حرکت شد۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۴}}</ref> او را جزء گروه سوم از نامه‌رسانان کوفی به حسین بن علی دانسته‌اند که نامه هفت تن از سران کوفه را در مکه به حسین رسانید۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>
به گزارش [[محمد بن جریر طبری|طبری]]، در ماجرای دعوت حسین بن علی توسط کوفیان، سعید بن عبدالله، یکی از فرستادگان کوفیان بود. او همچنین پیام‌هایی از حسین بن علی به کوفه مخابره می‌کرد. طبری همچنین نقل می‌کند که او، از حمایت‌گران [[مسلم بن عقیل]] در کوفه بود. وی در جلسه اعلام حمایت [[عابس بن ابی‌شبیب|عابس]] و [[حبیب بن مظاهر|حبیب]] از مسلم، شرکت کرد و اظهار حمایت خود را علنی نمود. کمی پس از دستگیری مسلم نیز، حامل پیغامی از جانب مسلم به حسین بن علی بود و پس از آن با کاروان حسین بن علی، به سمت کوفه در حرکت شد.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۴}}</ref> او را جزء گروه سوم از نامه‌رسانان کوفی به حسین بن علی دانسته‌اند که نامه هفت تن از سران کوفه را در مکه به حسین رسانید.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>


در نبرد کربلا، وی از محافظان نمازگزاران در برابر مهاجمان سپاه [[عمر سعد]] بود۔ ''[[تاریخ طبری]]'' و ''[[انساب الاشراف]]''، شیوه کشته شدنش در نبرد را به جهت اصابت تیرهای متعدد دانسته‌اند که احتمالا به خاطر محافظت از جان حسین بن علی به وی اصابت کرده است۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵-۱۸۶}}</ref> سنگسری او را از کشته‌شدگان نماز روز عاشورا گزارش می‌کند۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> با این وجود، [[رجز|رجزی]] به او منسوب است که نشانه مشارکت او در نبرد تن به تن دارد۔ در همین خصوص گزارشی از نبرد او با سپاه عمر سعد توسط [[ابن‌شهر آشوب]] وجود دارد۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> در کتاب ''[[مقتل الحسین خوارزمی]]''، تعداد تیرهای اصابت کرده به بدن او، سیزده عدد گزارش شده است۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵-۱۸۶}}</ref> سن او به هنگام کشته شدن، ۵۰ سال تخمین زده شده‌است۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>
در نبرد کربلا، وی از محافظان نمازگزاران در برابر مهاجمان سپاه [[عمر سعد]] بود. ''[[تاریخ طبری]]'' و ''[[انساب الاشراف]]''، شیوه کشته شدنش در نبرد را به جهت اصابت تیرهای متعدد دانسته‌اند که احتمالاً به خاطر محافظت از جان حسین بن علی به وی اصابت کرده است.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵–۱۸۶}}</ref> سنگسری او را از کشته‌شدگان نماز روز عاشورا گزارش می‌کند.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> با این وجود، [[رجز|رجزی]] به او منسوب است که نشانه مشارکت او در نبرد تن به تن دارد. در همین خصوص گزارشی از نبرد او با سپاه عمر سعد توسط [[ابن‌شهر آشوب]] وجود دارد.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref> در کتاب ''[[مقتل الحسین خوارزمی]]''، تعداد تیرهای اصابت کرده به بدن او، سیزده عدد گزارش شده است.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵–۱۸۶}}</ref> سن او به هنگام کشته شدن، ۵۰ سال تخمین زده شده است.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۰|ج=۲}}</ref>


== در منابع ==
== در منابع ==
این سخن که «اگر کشته شوم، دوباره زنده شوم و آنگاه سوزانده شده و خاکستر شوم، و هفتاد بار چنین شوم، باز از تو (حسین بن علی) جدا نخواهم شد تا مرگ را دیدار کنم۔» به وی منسوب است که در شب عاشورا در حمایت از حسین بن علی و پس از رخصت حسین به سپاهیانش برای ترک [[کربلا]]، گفته است۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۴}}</ref> این عبارت در ''زیارت ناحیه مقدسه'' به او نسبت داده شده است۔ در این زیارت در خصوص او آمده است: «السَّلامُ عَلى‌ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَنَفِيِّ، الْقائِلِ لِلْحُسَيْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِي الانْصِرافِ: لا وَ اللَّهِ لا نُخَلّيكَ حَتّى‌ يَعْلَمَ اللَّهُ أَنّا قَدْ حَفِظْنا غَيْبَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِيكَ، وَ اللَّهِ لَوْ أَعْلَمُ أَنِّي أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْيا ثُمَّ احْرَقُ ثُمَّ أُذْرى‌، وَ يُفْعَلُ بِي ذلِكَ سَبْعِينَ مَرَّةً ما فارَقْتُكَ، حَتّى أَلْقى حِمامِي‌[4] دُونَكَ، وَ كَيْفَ لا افْعَلُ ذلِكَ وَ إِنَّما هِيَ مَوْتَةٌ اوْ قَتْلَةٌ واحِدَةٌ، ثُمَّ هِيَ بَعْدَها الْكَرامَةُ الَّتِي لَا انْقِضاءَ لَها ابَداً، فَقَدْ لَقِيتَ حِمامَكَ، وَ واسَيْتَ إِمامَكَ، وَ لَقِيتَ مِنَ اللَّهِ الْكَرامَةَ فِي دارِ الْمَقامَةِ، حَشَرَنَا اللَّهُ مَعَكُمْ فِي الْمُسْتَشْهَدِينَ، وَ رَزَقَنا مُرافَقَتَكُمْ فِي أَعْلى عِلِّيِّينَ.»<ref>{{پک|1=سید بن طاووس|2=۱۳۷۶|ک=الاقبال|ص=۷۷|ج=۳}}</ref> همچنین [[عبیدالله بن عمرو کندی]] در وصف او چنین سروده‌است:<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>
این سخن که «اگر کشته شوم، دوباره زنده شوم و آنگاه سوزانده شده و خاکستر شوم، و هفتاد بار چنین شوم، باز از تو (حسین بن علی) جدا نخواهم شد تا مرگ را دیدار کنم.» به وی منسوب است که در شب عاشورا در حمایت از حسین بن علی و پس از رخصت حسین به سپاهیانش برای ترک [[کربلا]]، گفته است.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۴}}</ref> این عبارت در ''زیارت ناحیه مقدسه'' به او نسبت داده شده است. در این زیارت در خصوص او آمده است: «السَّلامُ عَلی سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَنَفِیِّ، الْقائِلِ لِلْحُسَیْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِی الانْصِرافِ: لا وَ اللَّهِ لا نُخَلّیکَ حَتّی یَعْلَمَ اللَّهُ أَنّا قَدْ حَفِظْنا غَیْبَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِیکَ، وَ اللَّهِ لَوْ أَعْلَمُ أَنِّی أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْیا ثُمَّ احْرَقُ ثُمَّ أُذْری، وَ یُفْعَلُ بِی ذلِکَ سَبْعِینَ مَرَّةً ما فارَقْتُکَ، حَتّی أَلْقی حِمامِی[۴] دُونَکَ، وَ کَیْفَ لا افْعَلُ ذلِکَ وَ إِنَّما هِیَ مَوْتَةٌ اوْ قَتْلَةٌ واحِدَةٌ، ثُمَّ هِیَ بَعْدَها الْکَرامَةُ الَّتِی لَا انْقِضاءَ لَها ابَداً، فَقَدْ لَقِیتَ حِمامَکَ، وَ واسَیْتَ إِمامَکَ، وَ لَقِیتَ مِنَ اللَّهِ الْکَرامَةَ فِی دارِ الْمَقامَةِ، حَشَرَنَا اللَّهُ مَعَکُمْ فِی الْمُسْتَشْهَدِینَ، وَ رَزَقَنا مُرافَقَتَکُمْ فِی أَعْلی عِلِّیِّینَ.»<ref>{{پک|1=سید بن طاووس|2=۱۳۷۶|ک=الاقبال|ص=۷۷|ج=۳}}</ref> همچنین [[عبیدالله بن عمرو کندی]] در وصف او چنین سروده است:<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>


{{شعر}}
{{شعر}}
{{ب|سَعيدَ بْنَ عَبْدِاللّهِ لا تَنْسِيَنَّهُ|ولاَ الْحُرَّ اِذْ اَّسى زُهَيْرًا عَلى قَسْرٍ}}
{{ب|سَعیدَ بْنَ عَبْدِاللّهِ لا تَنْسِیَنَّهُ|ولاَ الْحُرَّ اِذْ اَّسی زُهَیْرًا عَلی قَسْرٍ}}
{{ب|فَلَوْ وَقَفَتْ صَمُّ الْجِبالِ مَكانَهُمْ|لَمارَتْ عَلى سَهْلٍ وَ دَكَّتْ عَلى وَ عْرا}}
{{ب|فَلَوْ وَقَفَتْ صَمُّ الْجِبالِ مَکانَهُمْ|لَمارَتْ عَلی سَهْلٍ وَ دَکَّتْ عَلی وَ عْرا}}
{{ب|فَمِنْ قائم يَسْتَعْرِضُ النَّبْلَ وَجْهُهُ|وَ مِنْ مُقْدِم يَلْقَى الاَْ سِنَّةَ بِالصَدْرِ}}
{{ب|فَمِنْ قائم یَسْتَعْرِضُ النَّبْلَ وَجْهُهُ|وَ مِنْ مُقْدِم یَلْقَی الاْ سِنَّةَ بِالصَدْرِ}}
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}


از برای او رجزی گزارش کرده‌اند که به [[سوید بن عمرو]] نیز نسبت داده شده‌است۔<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref> رجزی که به او نسبت داده شده است، چنین است:<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>
از برای او رجزی گزارش کرده‌اند که به [[سوید بن عمرو]] نیز نسبت داده شده است.<ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref> رجزی که به او نسبت داده شده است، چنین است:<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۵}}</ref><ref>{{پک|1=سنگری|2=۱۳۸۶|ک=آینه‌داران آفتاب|ص=۹۳۱|ج=۲}}</ref>


{{شعر}}
{{شعر}}
خط ۴۱: خط ۴۱:
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}
{{وسط‌چین}}
{{وسط‌چین}}
ترجمه: ای حسین، پیش آی که امروز احمد را دیدار می‌کنی، و علی آن پدر و راهبر بزرگوار و بخشنده‌ات را، و نیز حسن را که مانند بدر درخشان و از ستارگان برتر بود۔<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۶}}</ref>
ترجمه: ای حسین، پیش آی که امروز احمد را دیدار می‌کنی، و علی آن پدر و راهبر بزرگوار و بخشنده‌ات را، و نیز حسن را که مانند بدر درخشان و از ستارگان برتر بود.<ref>{{پک|1=بینش|2=مقیمی فرد|3=رحمتی|4=جمشیدی|5=۱۳۸۵|ک=پژوهشی پیرامون شهدای کربلا|ص=۱۸۶}}</ref>
{{پایان}}
{{پایان}}


== پانویس ==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}
خط ۶۱: خط ۶۰:


[[رده:آزاردیدگان توسط مسلمانان]]
[[رده:آزاردیدگان توسط مسلمانان]]
[[رده:اصحاب حسین بن علی]]
[[رده:افراد مقدس نزد شیعه دوازده‌امامی]]
[[رده:افراد مقدس نزد شیعه دوازده‌امامی]]
[[رده:امامزاده‌ها در عراق]]
[[رده:امامزاده‌ها در عراق]]
[[رده:اهالی کوفه]]
[[رده:درگذشتگان ۶۱ (قمری)]]
[[رده:درگذشتگان ۶۱ (قمری)]]
[[رده:درگذشتگان ۶۸۰ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۶۸۰ (میلادی)]]
[[رده:شیعیان]]
[[رده:شیعیان]]
[[رده:علویان]]
[[رده:علویان]]
[[رده:اصحاب حسین بن علی]]
[[رده:یاران حسن مجتبی]]
[[رده:کشتگان با سلاح برنده]]
[[رده:کشتگان با سلاح برنده]]
[[رده:کشتگان نبرد کربلا]]
[[رده:کشتگان نبرد کربلا]]
[[رده:مدفونان در حرم امام حسین]]
[[رده:مدفونان در حرم امام حسین]]
[[رده:یاران حسن مجتبی]]
[[رده:یاران حسین بن علی]]
[[رده:یاران حسین بن علی]]
[[رده:اهالی کوفه]]

نسخهٔ ‏۲۰ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۴۲

سعید بن عبدالله حنفی
نمایی از ضریحی در حرم امام حسین که به محل دفن کشتگان نبرد کربلا اختصاص دارد
ضریح کشتگان نبرد کربلا نصب شده در حرم امام حسین که نام کشتگان بر بالای آن حکاکی شده است.
وفات۱۰ محرم ۶۱ ه‍.ق
کربلا، عراق
آرامگاهحرم امام حسین
دیناسلام
مذهبشیعه

سعید بن عبدالله حنفی یکی از یاران حسین بن علی بود و در روز عاشورا و هنگام نماز ظهر به همراه زهیر بن قین از حسین بن علی حفاظت کردند تا نماز بخواند و پس از اتمام نماز بر اثر جراحات ناشی از تیر باران کشته شد. برخی کشته شدن او را در نبرد تن به تن گزارش کرده‌اند.

او پیش از همراهی حسین بن علی در نبرد کربلا، از اهالی کوفه بود که نامه کوفیان را برای حسین در مکه حمل می‌کرد. او همچنین از منتقدان صلح حسن و معاویه بود که با گفتگو با حسین بن علی، با صلح موافقت کرد. از او در زیارت ناحیه مقدسه یاد شده است.

نام و تبار

نام او را سعید بن عبدالله حنفی گزارش کرده‌اند. در منابع دیگر از جمله زیارت ناحیه مقدسه، از نام سعد نیز برای اشاره به او استفاده شده است.[۱][۲] در خصوص نسبتش، او را به حنیفة بن لجیم، شاخه‌ای از بکر بن وائل که قبیله‌ای عدنانی بودند، نسبت داده‌اند. او اهل کوفه بود.[۳]

سرگذشت

در منابع تاریخی، از وی به عنوان یکی از مخالفان صلح حسن مجتبی با معاویه یاد شده است. او پس از گفتگویی که با حسین بن علی در خصوص صلح داشت، با صلح موافقت کرد.[۴][۵]

به گزارش طبری، در ماجرای دعوت حسین بن علی توسط کوفیان، سعید بن عبدالله، یکی از فرستادگان کوفیان بود. او همچنین پیام‌هایی از حسین بن علی به کوفه مخابره می‌کرد. طبری همچنین نقل می‌کند که او، از حمایت‌گران مسلم بن عقیل در کوفه بود. وی در جلسه اعلام حمایت عابس و حبیب از مسلم، شرکت کرد و اظهار حمایت خود را علنی نمود. کمی پس از دستگیری مسلم نیز، حامل پیغامی از جانب مسلم به حسین بن علی بود و پس از آن با کاروان حسین بن علی، به سمت کوفه در حرکت شد.[۶] او را جزء گروه سوم از نامه‌رسانان کوفی به حسین بن علی دانسته‌اند که نامه هفت تن از سران کوفه را در مکه به حسین رسانید.[۷]

در نبرد کربلا، وی از محافظان نمازگزاران در برابر مهاجمان سپاه عمر سعد بود. تاریخ طبری و انساب الاشراف، شیوه کشته شدنش در نبرد را به جهت اصابت تیرهای متعدد دانسته‌اند که احتمالاً به خاطر محافظت از جان حسین بن علی به وی اصابت کرده است.[۸] سنگسری او را از کشته‌شدگان نماز روز عاشورا گزارش می‌کند.[۹] با این وجود، رجزی به او منسوب است که نشانه مشارکت او در نبرد تن به تن دارد. در همین خصوص گزارشی از نبرد او با سپاه عمر سعد توسط ابن‌شهر آشوب وجود دارد.[۱۰] در کتاب مقتل الحسین خوارزمی، تعداد تیرهای اصابت کرده به بدن او، سیزده عدد گزارش شده است.[۱۱] سن او به هنگام کشته شدن، ۵۰ سال تخمین زده شده است.[۱۲]

در منابع

این سخن که «اگر کشته شوم، دوباره زنده شوم و آنگاه سوزانده شده و خاکستر شوم، و هفتاد بار چنین شوم، باز از تو (حسین بن علی) جدا نخواهم شد تا مرگ را دیدار کنم.» به وی منسوب است که در شب عاشورا در حمایت از حسین بن علی و پس از رخصت حسین به سپاهیانش برای ترک کربلا، گفته است.[۱۳] این عبارت در زیارت ناحیه مقدسه به او نسبت داده شده است. در این زیارت در خصوص او آمده است: «السَّلامُ عَلی سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَنَفِیِّ، الْقائِلِ لِلْحُسَیْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِی الانْصِرافِ: لا وَ اللَّهِ لا نُخَلّیکَ حَتّی یَعْلَمَ اللَّهُ أَنّا قَدْ حَفِظْنا غَیْبَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِیکَ، وَ اللَّهِ لَوْ أَعْلَمُ أَنِّی أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْیا ثُمَّ احْرَقُ ثُمَّ أُذْری، وَ یُفْعَلُ بِی ذلِکَ سَبْعِینَ مَرَّةً ما فارَقْتُکَ، حَتّی أَلْقی حِمامِی[۴] دُونَکَ، وَ کَیْفَ لا افْعَلُ ذلِکَ وَ إِنَّما هِیَ مَوْتَةٌ اوْ قَتْلَةٌ واحِدَةٌ، ثُمَّ هِیَ بَعْدَها الْکَرامَةُ الَّتِی لَا انْقِضاءَ لَها ابَداً، فَقَدْ لَقِیتَ حِمامَکَ، وَ واسَیْتَ إِمامَکَ، وَ لَقِیتَ مِنَ اللَّهِ الْکَرامَةَ فِی دارِ الْمَقامَةِ، حَشَرَنَا اللَّهُ مَعَکُمْ فِی الْمُسْتَشْهَدِینَ، وَ رَزَقَنا مُرافَقَتَکُمْ فِی أَعْلی عِلِّیِّینَ.»[۱۴] همچنین عبیدالله بن عمرو کندی در وصف او چنین سروده است:[۱۵]

سَعیدَ بْنَ عَبْدِاللّهِ لا تَنْسِیَنَّهُولاَ الْحُرَّ اِذْ اَّسی زُهَیْرًا عَلی قَسْرٍ
فَلَوْ وَقَفَتْ صَمُّ الْجِبالِ مَکانَهُمْلَمارَتْ عَلی سَهْلٍ وَ دَکَّتْ عَلی وَ عْرا
فَمِنْ قائم یَسْتَعْرِضُ النَّبْلَ وَجْهُهُوَ مِنْ مُقْدِم یَلْقَی الاْ سِنَّةَ بِالصَدْرِ

از برای او رجزی گزارش کرده‌اند که به سوید بن عمرو نیز نسبت داده شده است.[۱۶] رجزی که به او نسبت داده شده است، چنین است:[۱۷][۱۸]

اقْدِمْ حُسَیْنُ الیَوْمَ تَلْقَ أحْمَداوَشَیْخَکَ الْخَیْر عَلِیّاً ذَا النَّدی
وَحَسَناً کَالْبَدْرِ وَافَی الأسْعُدا

ترجمه: ای حسین، پیش آی که امروز احمد را دیدار می‌کنی، و علی آن پدر و راهبر بزرگوار و بخشنده‌ات را، و نیز حسن را که مانند بدر درخشان و از ستارگان برتر بود.[۱۹]

پانویس

ارجاعات

منابع

منابع فارسی

  • بینش، عبدالحسین؛ مقیمی فرد، سیدعلی؛ رحمتی، رضا؛ جمشیدی، سعید؛ شاکر، ابوالقاسم (۱۳۸۵). پژوهشی پیرامون شهدای کربلا. قم: زمزم هدایت.

سنگری، محمدرضا (۱۳۸۶). آیینه‌داران آفتاب، پژوهش و نگارش نو از زندگانی و شهادت یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۴-۲۵۱-۶.