بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

اجل: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
 
خط ۸: خط ۸:


== اجل معلق و اجل حتمی ==
== اجل معلق و اجل حتمی ==
اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای [[اسلام|اسلامی]]، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق می‌شود اما اجل معلق، می‌تواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق می‌یابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزه‌های اسلامی، اجل حتمی (مسمی) می‌تواند با عوامل مختلفی تحت تاثیر قرار بگیرد و تاخیر و تعجیل در تحقق آن رخ بدهد. برای نمونه در قرآن از [[استغفار]] از [[گناه|گناهان]] به عنوان یکی از عوامل تاخیر در اجل یاد شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اجل}}</ref>
اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای [[اسلام|اسلامی]]، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق می‌شود اما اجل معلق، می‌تواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق می‌یابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزه‌های اسلامی، اجل حتمی (مسمی) می‌تواند با عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار بگیرد و تأخیر و تعجیل در تحقق آن رخ بدهد. برای نمونه در قرآن از [[استغفار]] از [[گناه|گناهان]] به عنوان یکی از عوامل تأخیر در اجل یاد شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اجل}}</ref>


==پانویس==
== پانویس ==
===ارجاعات===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}
{{پانویس|۳|اندازه=ریز}}


===منابع===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اجل|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اجل|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}


{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:اصطلاحات اسلامی]]
[[رده:اصطلاحات قرآنی]]
[[رده:اصطلاحات کلامی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۵۶

اجل اصطلاحی است که به پایان مدت زمان حیات آدمی اشاره دارد و در آیات قرآن و روایات بسیاری مورد اشاره قرار گرفته است. بر اساس باور مسلمانان، دو نوع اجل به اسم‌های اجل معلق و اجل مسمی (حتمی) وجود دارد که هر کدام قابل تغییر است.

معنای اصطلاحی

اجل در لغت به معنای گاه، هنگام، زمان، انتهای مدت و سررسید است. مدت معین و آخر مدّت، دو معنای متفاوت این واژه است. در اصطلاح به مدت زمان حیات آدمی، اجل گفته می‌شود.[۱]

در منابع اسلامی

اجل در آیاتی چند از قران مورد اشاره قرار گرفته است. آیه ۲۸۲ سوره بقره و ۱۸۵ سوره اعراف از جمله آیات از این دست است. علاوه بر آیات، در روایات بسیاری نیز از مفهوم اجل استفاده شده است.[۲]

اجل معلق و اجل حتمی

اجل معلّق و در مقابل اجل حتمی دو اصطلاح در موضوع اجل است. بر اساس باورهای اسلامی، اجل به دو نوع حتمی و معلق است. اجل حتمی اجلی است که به محض رسیدن زمانش، محقق می‌شود اما اجل معلق، می‌تواند به شرایطی مشروط شده باشد که اگر شرایط محقق شود و زمان فرا برسد، تحقق می‌یابد و الا محقق نخواهد شد. بر اساس آموزه‌های اسلامی، اجل حتمی (مسمی) می‌تواند با عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار بگیرد و تأخیر و تعجیل در تحقق آن رخ بدهد. برای نمونه در قرآن از استغفار از گناهان به عنوان یکی از عوامل تأخیر در اجل یاد شده است.[۳]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اجل». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.