قصیده تائیه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «جایگزین=|بندانگشتی|330x330پیکسل|دو بیت از قصیده تائیه از [[دعبل خزاعی، منقش بر سردر مسجد بالاسر واقع در حرم امام رضا]] '''قصیده تائیه'''، بلندترین قصیده دعبل خزائی...» ایجاد کرد) |
(اصلاح نویسههای عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، ابرابزار، اصلاح نشانی وب) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Diʻbil al-Khuzāʻī-Arabic Praise poetry on Ali al-Ridha-Tiling-Balasar Mosque (Longitudinal Cropped).jpg|جایگزین=|بندانگشتی|330x330پیکسل|دو بیت از قصیده تائیه از [[دعبل خزاعی]]، منقش بر سردر [[مسجد بالاسر]] واقع در [[حرم امام رضا]]]] | [[پرونده:Diʻbil al-Khuzāʻī-Arabic Praise poetry on Ali al-Ridha-Tiling-Balasar Mosque (Longitudinal Cropped).jpg|جایگزین=|بندانگشتی|330x330پیکسل|دو بیت از قصیده تائیه از [[دعبل خزاعی]]، منقش بر سردر [[مسجد بالاسر]] واقع در [[حرم امام رضا]]]] | ||
'''قصیده تائیه'''، بلندترین قصیده [[دعبل خزاعی|دعبل خزائی]] است که سبب شد تا دعبل، شهرتی عالمگیر را کسب نماید. تعداد ابیات این قصیده، ۱۲۳ بیت و به زبان عربی است. نام این شعر، علاوه بر قصیده تائیه، به '''مدارس الآیات''' یا '''تائیه دعبل''' شهره است. وی ۱۵ قصیده سروده است که یکی از قطعه شعرهای او با تاء شروع میشود. از همین رو به این قصیده، قصیده تائیه گفته میشود.<ref>{{پک| | '''قصیده تائیه'''، بلندترین قصیده [[دعبل خزاعی|دعبل خزائی]] است که سبب شد تا دعبل، شهرتی عالمگیر را کسب نماید. تعداد ابیات این قصیده، ۱۲۳ بیت و به زبان عربی است. نام این شعر، علاوه بر قصیده تائیه، به '''مدارس الآیات''' یا '''تائیه دعبل''' شهره است. وی ۱۵ قصیده سروده است که یکی از قطعه شعرهای او با تاء شروع میشود. از همین رو به این قصیده، قصیده تائیه گفته میشود.<ref>{{پک|جنتیفر|مرادیان|۱۳۹۶|ک=مطالعات ادبی متون اسلامی|ص=۱۴۷|ف=بازخوانی قصیده تائیه}}</ref><ref>{{پک|ناجی|باغستانی|۱۳۹۴|ف=الرضا، امام|ک=دانشنامهٔ جهان اسلام}}</ref> | ||
== شاعر == | == شاعر == | ||
{{اصلی|دعبل خزاعی}} | {{اصلی|دعبل خزاعی}} | ||
[[دعبل خزاعی]] (زاده [[۱۴۸ (قمری)|۱۴۸]] [[کوفه]] درگذشته [[۲۴۵ (قمری)|۲۴۵ قمری]])، از شاعران برجسته و شیعه قرن دوم | [[دعبل خزاعی]] (زاده [[۱۴۸ (قمری)|۱۴۸]] [[کوفه]] درگذشته [[۲۴۵ (قمری)|۲۴۵ قمری]])، از شاعران برجسته و شیعه قرن دوم ه.ق است که در عصر خلفاء عباسی میزیست. اما با این حال، هرگز به دربار و مدیحهسرایی برای پادشاهان و [[فهرست خلفای عباسی|خلفاء عباسی]] روی نیاورد.<ref>{{پک|جنتیفر|مرادیان|۱۳۹۶|ک=مطالعات ادبی متون اسلامی|ص=۱۴۶|ف=بازخوانی قصیده تائیه}}</ref> | ||
== نکات ادبی == | == نکات ادبی == | ||
این قصیده، از لحاظ بافت کلامی، صنایع لفظی، صنایع معنوی و ادبی، جایگاه والایی دارد و برخی بر این باورند که اگر از دعبل، تنها همین [[قصیده]] باقی مانده بود، در شناخت نبوغ شعری و ادبی [[دعبل خزاعی|دعبل خزائی]]، کفایت میکرد. این شعر علاوه بر آرایههای ادبی، از لحاظ محتوایی و مفهوم نیز، مورد ستایش قرار | این قصیده، از لحاظ بافت کلامی، صنایع لفظی، صنایع معنوی و ادبی، جایگاه والایی دارد و برخی بر این باورند که اگر از دعبل، تنها همین [[قصیده]] باقی مانده بود، در شناخت نبوغ شعری و ادبی [[دعبل خزاعی|دعبل خزائی]]، کفایت میکرد. این شعر علاوه بر آرایههای ادبی، از لحاظ محتوایی و مفهوم نیز، مورد ستایش قرار گرفته است. وزن عروضی قصیده، «فَعُولُنْ مَفاعیلُنْ فَعُولُنْ مَفاعِلُ» است. این وزن، بیشتر مناسب اشعار حماسی با محتوای بلند میباشد. دعبل این شعر را در کمال ظرافت و آمیخته با صنایعی چون: حُسن مطلع، تشبیب و تغزل، [[جناس]]، مراعات النظیر، طباق، [[توریه]]، [[ایهام]]، [[استعاره]]، [[کنایه]]، [[حسن تعلیل|حُسن تعلیل]] و حُسن [[تخلص|تخلّص]] آراسته است.<ref name=":0">{{پک|قلیزاده|۱۳۸۷|ک=دعبل خزائی|ص=۳۳}}</ref> | ||
== انگیزه == | == انگیزه == | ||
شهره است که وقتی [[علی بن موسی الرضا]] به مرو داخل شد و به منصب [[ولایتعهدی علی بن موسی الرضا|ولایتعهدی مأمون]] منصوب شد؛ دعبل قصیدهای را سرود و به محضر علی بن موسی الرضا راهی شد. دعبل به محفل علی بن موسی الرضا وارد شد و به او گفت: من قصیده ای در مدح شما سرودهام و عهد | شهره است که وقتی [[علی بن موسی الرضا]] به مرو داخل شد و به منصب [[ولایتعهدی علی بن موسی الرضا|ولایتعهدی مأمون]] منصوب شد؛ دعبل قصیدهای را سرود و به محضر علی بن موسی الرضا راهی شد. دعبل به محفل علی بن موسی الرضا وارد شد و به او گفت: من قصیده ای در مدح شما سرودهام و عهد کردهام که قبل از آنکه شما آن را نشنیده باشید، آن را برای دیگری نخوانم. علی بن موسی به وی اجازه سرودن داد.<ref>{{پک|جنتیفر|مرادیان|۱۳۹۶|ک=مطالعات ادبی متون اسلامی|ص=۱۴۷|ف=بازخوانی قصیده تائیه}}</ref> | ||
== محتوا و ساختار == | == محتوا و ساختار == | ||
=== ساختار === | === ساختار === | ||
این قصیده در مدح اهل بیت نبوت سروده | این قصیده در مدح اهل بیت نبوت سروده شده است. همچنین در آن به ذکر مصائب وارده بر این خاندان نیز پرداخته شده است. این موضوعات عبارتند از: [[خلافت علی بن ابیطالب]]، عصمت و امامت او و فرزندانش، عشق به [[اهل بیت|آل محمد]]، بیوفایی و جور مردمان به این خاندان، جنایات [[امویان|بنیامیه]] و [[خلافت عباسی|بنی عباس]] در حق اهل بیت نبوت، [[نبرد کربلا]]، قیام علویان بر ضد عباسیان و برخی از اعتقادات تشیع و گزارشات تاریخی.<ref name=":0"/> یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این شعر، بعد سیاسی آن است؛ زیرا او در زمان [[بنیعباس]] میزیسته و در اشعارش به ظلمهای بنی عباس بر شیعیان و قیام شیعیان علیه حکومت را گزارش کرده است.<ref>{{پک|جنتیفر|مرادیان|۱۳۹۶|ک=مطالعات ادبی متون اسلامی|ص=۱۴۴|ف=بازخوانی قصیده تائیه}}</ref> در این قصیده، از ولایتعهدی علی بن موسی الرضا هیچ یادی نشده است. در ذکر علت آن آوردهاند که علی بن موسی الرضا این منصب را به اجبار پذیرفته و به نوعی یک نقشه سیاسی برای پوشش تبعید علی بن موسی در مرو بوده است که توسط مأمون تمهیده شده بود.<ref>{{پک|جنتیفر|مرادیان|۱۳۹۶|ک=مطالعات ادبی متون اسلامی|ص=۱۴۸|ف=بازخوانی قصیده تائیه}}</ref> | ||
=== محتوا === | === محتوا === | ||
{{شعر}} | {{شعر}} | ||
{{ب| | {{ب|نبی الهدی صلی علیه ملکیه|و بلغ عنا روحه التحفات}} | ||
{{ب|اخا خاتم الرسل | {{ب|اخا خاتم الرسل المصفی من القذی|و مفترس الابطال فی الغمرات}} | ||
{{ب|ا فاطم لو خلت | {{ب|ا فاطم لو خلت الحسین مجدلاً|و قد مات عطشاناً بشط الفرات}} | ||
{{ب|اذن للطمت الخد فاطم بعده|و | {{ب|اذن للطمت الخد فاطم بعده|و اجریت دمع العین فی الوجنات}} | ||
{{پایان شعر}} | {{پایان شعر}} | ||
خط ۳۱: | خط ۳۱: | ||
== منابع == | == منابع == | ||
* {{یادکرد ژورنال|نام خانوادگی=جنتیفر|نام=محمد|عنوان=بازخوانی قصیده تائیه دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار | * {{یادکرد ژورنال|نام خانوادگی=جنتیفر|نام=محمد|عنوان=بازخوانی قصیده تائیه دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری|ژورنال=مطالعات ادبی متون اسلامی|تاریخ=۱۳۹۶|صفحه=۱۴۳–۱۷۲|نام۲=سوده|نام خانوادگی۲=مرادیان|پیوند=http://ensani.ir/fa/article/393334/}} | ||
{{علی بن موسی الرضا}} | {{علی بن موسی الرضا}} | ||
خط ۳۸: | خط ۳۹: | ||
[[رده:شعرهای سده ۹ (میلادی)]] | [[رده:شعرهای سده ۹ (میلادی)]] | ||
[[رده:شعرهای عربی]] | [[رده:شعرهای عربی]] | ||
[[رده:علی بن موسی الرضا در فرهنگ و هنر]] | |||
[[رده:علی بن موسی الرضا]] | [[رده:علی بن موسی الرضا]] | ||
نسخهٔ ۱۴ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۵۱
قصیده تائیه، بلندترین قصیده دعبل خزائی است که سبب شد تا دعبل، شهرتی عالمگیر را کسب نماید. تعداد ابیات این قصیده، ۱۲۳ بیت و به زبان عربی است. نام این شعر، علاوه بر قصیده تائیه، به مدارس الآیات یا تائیه دعبل شهره است. وی ۱۵ قصیده سروده است که یکی از قطعه شعرهای او با تاء شروع میشود. از همین رو به این قصیده، قصیده تائیه گفته میشود.[۱][۲]
شاعر
دعبل خزاعی (زاده ۱۴۸ کوفه درگذشته ۲۴۵ قمری)، از شاعران برجسته و شیعه قرن دوم ه.ق است که در عصر خلفاء عباسی میزیست. اما با این حال، هرگز به دربار و مدیحهسرایی برای پادشاهان و خلفاء عباسی روی نیاورد.[۳]
نکات ادبی
این قصیده، از لحاظ بافت کلامی، صنایع لفظی، صنایع معنوی و ادبی، جایگاه والایی دارد و برخی بر این باورند که اگر از دعبل، تنها همین قصیده باقی مانده بود، در شناخت نبوغ شعری و ادبی دعبل خزائی، کفایت میکرد. این شعر علاوه بر آرایههای ادبی، از لحاظ محتوایی و مفهوم نیز، مورد ستایش قرار گرفته است. وزن عروضی قصیده، «فَعُولُنْ مَفاعیلُنْ فَعُولُنْ مَفاعِلُ» است. این وزن، بیشتر مناسب اشعار حماسی با محتوای بلند میباشد. دعبل این شعر را در کمال ظرافت و آمیخته با صنایعی چون: حُسن مطلع، تشبیب و تغزل، جناس، مراعات النظیر، طباق، توریه، ایهام، استعاره، کنایه، حُسن تعلیل و حُسن تخلّص آراسته است.[۴]
انگیزه
شهره است که وقتی علی بن موسی الرضا به مرو داخل شد و به منصب ولایتعهدی مأمون منصوب شد؛ دعبل قصیدهای را سرود و به محضر علی بن موسی الرضا راهی شد. دعبل به محفل علی بن موسی الرضا وارد شد و به او گفت: من قصیده ای در مدح شما سرودهام و عهد کردهام که قبل از آنکه شما آن را نشنیده باشید، آن را برای دیگری نخوانم. علی بن موسی به وی اجازه سرودن داد.[۵]
محتوا و ساختار
ساختار
این قصیده در مدح اهل بیت نبوت سروده شده است. همچنین در آن به ذکر مصائب وارده بر این خاندان نیز پرداخته شده است. این موضوعات عبارتند از: خلافت علی بن ابیطالب، عصمت و امامت او و فرزندانش، عشق به آل محمد، بیوفایی و جور مردمان به این خاندان، جنایات بنیامیه و بنی عباس در حق اهل بیت نبوت، نبرد کربلا، قیام علویان بر ضد عباسیان و برخی از اعتقادات تشیع و گزارشات تاریخی.[۴] یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این شعر، بعد سیاسی آن است؛ زیرا او در زمان بنیعباس میزیسته و در اشعارش به ظلمهای بنی عباس بر شیعیان و قیام شیعیان علیه حکومت را گزارش کرده است.[۶] در این قصیده، از ولایتعهدی علی بن موسی الرضا هیچ یادی نشده است. در ذکر علت آن آوردهاند که علی بن موسی الرضا این منصب را به اجبار پذیرفته و به نوعی یک نقشه سیاسی برای پوشش تبعید علی بن موسی در مرو بوده است که توسط مأمون تمهیده شده بود.[۷]
محتوا
نبی الهدی صلی علیه ملکیه | و بلغ عنا روحه التحفات | |
اخا خاتم الرسل المصفی من القذی | و مفترس الابطال فی الغمرات | |
ا فاطم لو خلت الحسین مجدلاً | و قد مات عطشاناً بشط الفرات | |
اذن للطمت الخد فاطم بعده | و اجریت دمع العین فی الوجنات |
شرح و حاشیه
به جهت اهمیت اعتقادی-تاریخی این شعر از دعبل خزائی، شاعران و عالمان بسیاری به شرح و حاشیه نویسی بر این قصیده پرداختهاند. از جمله این افراد میتوان به: محمدباقر مجلسی، سید نعمتالله جزایری، کمالالدین محمد قنوی، علی علیاری و فاضل تونی اشاره کرد.[۸]
پانویس
- ↑ جنتیفر و مرادیان، «بازخوانی قصیده تائیه»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ۱۴۷.
- ↑ ناجی و باغستانی، «الرضا، امام»، دانشنامهٔ جهان اسلام.
- ↑ جنتیفر و مرادیان، «بازخوانی قصیده تائیه»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ۱۴۶.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ قلیزاده، دعبل خزائی، ۳۳.
- ↑ جنتیفر و مرادیان، «بازخوانی قصیده تائیه»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ۱۴۷.
- ↑ جنتیفر و مرادیان، «بازخوانی قصیده تائیه»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ۱۴۴.
- ↑ جنتیفر و مرادیان، «بازخوانی قصیده تائیه»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ۱۴۸.
- ↑ قلیزاده، دعبل خزائی، ۳۴.
منابع
- جنتیفر، محمد؛ مرادیان، سوده (۱۳۹۶). «بازخوانی قصیده تائیه دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری». مطالعات ادبی متون اسلامی: ۱۴۳–۱۷۲.