محمد در کتاب مقدس: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «با وجود آنکه مسلمانان، بابیت و بهائیت را فرقه‌ای جدا شده از اسلام می‌دانند، اما خودشان معتقدند که دین جدید آنها، دین محمد را نسخ کرده‌است. به عقیده آنان، محمد آخرین پیامبر دوره سابقه است.<ref>{{پک|سجادی|۱۳۸۸|ک=دایرةالمعا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
با وجود آنکه مسلمانان، [[بابیه|بابیت]] و [[بهائیت]] را فرقه‌ای جدا شده از اسلام می‌دانند، اما خودشان معتقدند که دین جدید آنها، دین محمد را [[نسخ (تفسیر)|نسخ]] کرده‌است. به عقیده آنان، محمد آخرین پیامبر دوره سابقه است.<ref>{{پک|سجادی|۱۳۸۸|ک=دایرةالمعارف بزرگ اسلامی|ف=بابیه}}</ref><ref>{{پک|صدری|۱۳۸۳|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=بهائیت}}</ref> در باور [[گورو نانک]] — بنیانگذار [[آیین سیک|آئین سیک]] — محمد نماینده خدای برتر هندوها، [[برهمن]] است.<ref>{{پک|Teed|1992|ک=A Dictionary of Twentieth Century History|زبان=en|ص=424}}</ref> [[مورمون‌ها]] نیز او را دریافت‌کننده نور خدا و حقایق اخلاقی و به عنوان یکی از رهبران بزرگ دینی در جهان می‌دانند.<ref>{{پک|Toronto|۲۰۰۰|ف=A Latter-day Saint Perspective on Muhammad|ک=the church of jesus christ of latter-day saints|زبان=en}}</ref> به باور برخی از مسلمانان، در کتب [[دین‌های ابراهیمی|ادیان ابراهیمی]] پیشین، چون [[تورات]] و [[انجیل]]، تولد محمد پیش‌بینی شده‌است. به باور آن‌ها [[پاران|کوه پاران]] که در ''[[سفر تثنیه]]'' به درخشش خداوند در آن به گفتهٔ موسی اشاره شده‌است، همان مکه است و مقصود موسی، تولد محمد بوده‌است. همچنین ایشان معتقدند در انجیل، عیسی تولد محمد را پیش‌بینی کرده‌است و لفظ «پریقلیطوس» یا «[[فارقلیط|فارقلیطا]]» در انجیل به محمد اشاره دارد.<ref>{{پک|دشتی رحمت‌آبادی|۱۳۶۸|ف=سیمای محمد در تورات و انجیل|ک=مشکوة}}</ref> به نوشته [[سید محمود طالقانی|محمود طالقانی]]، روحانی شیعه، مسلمانان معتقد به ذکر نام و مشخصات محمد در کتاب‌های پیش از خود هستند و قرآن نیز در آیه ۱۵۷ سوره [[اعراف (سوره)|اعراف]]<ref group="قرآن">{{متن قرآن|یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ|ترجمه=نام محمد را نزد خویش در تورات و انجیل نوشته می‌یابند|سوره=۷|آیه=۱۵۷}}</ref> به این موضوع اشاره کرده‌است. این در حالی است که یهودیان و مسیحیان چنین موضوعی را نمی‌پذیرند. همچنین وی سبب هجرت اقوامی از یهود، به سرزمین حجاز و سکونت در دهکدهٔ گمنام و بی‌نشان یثرب را همین پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌ها می‌داند. او آیهٔ ۸۹ سورهٔ بقره<ref group="قرآن">{{متن قرآن|وَلَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّـهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَکَانُوا مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَی الْکَافِرِینَ|ترجمه=و هنگامی که از جانب خداوند کتابی که مؤید آنچه نزد آنان است برایشان آمد، و از دیرباز [در انتظارش] بر کسانی که کافر شده بودند پیروزی می‌جستند؛ ولی همین که آنچه [که اوصافش] را می‌شناختند برایشان آمد، انکارش کردند. پس لعنت خدا بر کافران باد.|سوره=۲|آیه=۸۹}}</ref> را دربارهٔ امید و انتظار اولیه و سپس کفر اهل کتاب به محمد و دین جدید وی دانسته‌است.<ref>{{پک|فهیم کرمانی|۱۳۴۶|ک=ترجمه انجیل برنابا|ص=مقدمه}}</ref>
به باور [[مسلمانان]]، '''محمد در کتب مقدس''' دیگر ادیان و خصوصا دو دین بزرگ [[یهودیت]] و [[مسیحیت]]، جایگاه ویژه‌ای داشته و به او نوید داده شده است.
 
== محمد در ادیان ==
با وجود آنکه مسلمانان، [[بابیه|بابیت]] و [[بهائیت]] را فرقه‌ای جدا شده از [[اسلام]] می‌دانند، اما خودشان معتقدند که دین جدید آنها، دین [[محمد]] را [[نسخ (تفسیر)|نسخ]] کرده‌است. به عقیده آنان، محمد آخرین [[پیامبر]] دوره سابقه است.<ref>{{پک|سجادی|۱۳۸۸|ک=دایرةالمعارف بزرگ اسلامی|ف=بابیه}}</ref><ref>{{پک|صدری|۱۳۸۳|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=بهائیت}}</ref> در باور [[گورو نانک]] — بنیانگذار [[آیین سیک|آئین سیک]] — محمد نماینده [[خدا|خدای]] برتر هندوها، [[برهمن]] است.<ref>{{پک|Teed|1992|ک=A Dictionary of Twentieth Century History|زبان=en|ص=424}}</ref> [[مورمون‌ها]] نیز او را دریافت‌کننده نور خدا و حقایق اخلاقی و به عنوان یکی از رهبران بزرگ دینی در جهان می‌دانند.<ref>{{پک|Toronto|۲۰۰۰|ف=A Latter-day Saint Perspective on Muhammad|ک=the church of jesus christ of latter-day saints|زبان=en}}</ref>
 
=== در ادیان ابراهیمی ===
به باور برخی از مسلمانان، در کتب [[دین‌های ابراهیمی|ادیان ابراهیمی]] پیشین، چون [[تورات]] و [[انجیل]]، تولد محمد پیش‌بینی شده‌است. به باور آن‌ها [[پاران|کوه پاران]] که در ''[[سفر تثنیه]]'' به درخشش خداوند در آن به گفتهٔ [[موسی]] اشاره شده‌است، همان [[مکه]] است و مقصود موسی، تولد محمد بوده‌است. همچنین ایشان معتقدند در انجیل، [[عیسی]] تولد محمد را پیش‌بینی کرده‌است و لفظ «[[پریقلیطوس]]» یا «[[فارقلیط|فارقلیطا]]» در انجیل به محمد اشاره دارد.<ref>{{پک|دشتی رحمت‌آبادی|۱۳۶۸|ف=سیمای محمد در تورات و انجیل|ک=مشکوة}}</ref> به نوشته [[سید محمود طالقانی|محمود طالقانی]]، روحانی شیعه، مسلمانان معتقد به ذکر نام و مشخصات محمد در کتاب‌های پیش از خود هستند و [[قرآن]] نیز در [[آیه ۱۵۷ سوره اعراف]] به این موضوع اشاره کرده‌است. این در حالی است که یهودیان و مسیحیان چنین موضوعی را نمی‌پذیرند. همچنین وی سبب هجرت اقوامی از یهود، به سرزمین [[حجاز]] و سکونت در دهکدهٔ گمنام و بی‌نشان [[مدینه|یثرب]] را همین پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌ها می‌داند. او [[آیه ۸۹ سوره بقره|آیهٔ ۸۹ سورهٔ بقره]] را دربارهٔ امید و انتظار اولیه و سپس [[کفر]] [[اهل کتاب]] به محمد و دین جدید وی دانسته‌است.<ref>{{پک|فهیم کرمانی|۱۳۴۶|ک=ترجمه انجیل برنابا|ص=مقدمه}}</ref>


==پانویس==
==پانویس==

نسخهٔ ‏۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۲۳

به باور مسلمانان، محمد در کتب مقدس دیگر ادیان و خصوصا دو دین بزرگ یهودیت و مسیحیت، جایگاه ویژه‌ای داشته و به او نوید داده شده است.

محمد در ادیان

با وجود آنکه مسلمانان، بابیت و بهائیت را فرقه‌ای جدا شده از اسلام می‌دانند، اما خودشان معتقدند که دین جدید آنها، دین محمد را نسخ کرده‌است. به عقیده آنان، محمد آخرین پیامبر دوره سابقه است.[۱][۲] در باور گورو نانک — بنیانگذار آئین سیک — محمد نماینده خدای برتر هندوها، برهمن است.[۳] مورمون‌ها نیز او را دریافت‌کننده نور خدا و حقایق اخلاقی و به عنوان یکی از رهبران بزرگ دینی در جهان می‌دانند.[۴]

در ادیان ابراهیمی

به باور برخی از مسلمانان، در کتب ادیان ابراهیمی پیشین، چون تورات و انجیل، تولد محمد پیش‌بینی شده‌است. به باور آن‌ها کوه پاران که در سفر تثنیه به درخشش خداوند در آن به گفتهٔ موسی اشاره شده‌است، همان مکه است و مقصود موسی، تولد محمد بوده‌است. همچنین ایشان معتقدند در انجیل، عیسی تولد محمد را پیش‌بینی کرده‌است و لفظ «پریقلیطوس» یا «فارقلیطا» در انجیل به محمد اشاره دارد.[۵] به نوشته محمود طالقانی، روحانی شیعه، مسلمانان معتقد به ذکر نام و مشخصات محمد در کتاب‌های پیش از خود هستند و قرآن نیز در آیه ۱۵۷ سوره اعراف به این موضوع اشاره کرده‌است. این در حالی است که یهودیان و مسیحیان چنین موضوعی را نمی‌پذیرند. همچنین وی سبب هجرت اقوامی از یهود، به سرزمین حجاز و سکونت در دهکدهٔ گمنام و بی‌نشان یثرب را همین پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌ها می‌داند. او آیهٔ ۸۹ سورهٔ بقره را دربارهٔ امید و انتظار اولیه و سپس کفر اهل کتاب به محمد و دین جدید وی دانسته‌است.[۶]

پانویس

یادداشت‌ها

ارجاعات

منابع

  • سجادی، صادق (۱۳۸۸). «بابیه». دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
  • دشتی رحمت‌آبادی، غلامرضا (۱۳۶۸). «سیمای محمد (ص) در تورات و انجیل». مشکوة. مشهد (۲۲): ۱۲–۲۶.
  • فهیم کرمانی، مرتضی (۱۳۴۶). ترجمه انجیل برنابا. محمود طالقانی. تهران.
  • صدری، محمود (۱۳۸۳). «بهائیت». دانشنامه جهان اسلام. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
  • Teed, Peter (1992). A Dictionary of Twentieth Century History (به انگلیسی). Oxford University Press.
  • Toronto, James A. (August 2000). "A Latter-day Saint Perspective on Muhammad" (به انگلیسی). {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)