بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

آخر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(←‏پانویس: اصلاح نشانی وب)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''آخر''' واژه‌ای [[زبان عربی|عربی]] به معنای «انجام» است. این واژه در [[فرهنگ اسلامی]]، یکی از اسماء الهی است که به [[اسماء الحسنی]] مشهور است. این واژه از جمله اسماء الحسنی است که در [[قرآن]] و [[حدیث|روایات]] مورد اشاره قرار گرفته است.<ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۸۸|ک=رسائل توحیدی|ص=۴۶–۴۸}}</ref> کلمه آخر توسط کسانی چون [[سلیمان بن مهران]]، [[ابوهریره]]، [[محمد بن عبدالملک صنعانی]]، [[ولید بن مسلم]]، [[بیهقی]]، [[عبدالعزیز بن حصین]]، [[ابن‌حجر عسقلانی]]، [[ابن‌حزم]]، [[ابن‌عثیمین]] و [[عبدالعزیز بن ناصر الجلیل]] به عنوان اسماء الحسنی تلقی شده است.<ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۸۸|ک=رسائل توحیدی|ص=۴۸۰۵۱}}</ref><ref>{{پک|رضوانی|۲۰۱۲|ک=موسوعة الاسماء الحسنی|ص=۴۱–۴۲|ج=۱}}</ref><ref>{{پک|احمد مختار|۱۴۱۷|ک=اسماءالله الحسنی|ص=۱۸–۳۷}}</ref>
'''آخر''' واژه‌ای [[زبان عربی|عربی]] به معنای «انجام» است. این واژه در [[فرهنگ اسلامی]]، یکی از اسماء الهی است که به [[اسماء الحسنی]] مشهور است. این واژه از جمله اسماء الحسنی است که در [[قرآن]] و [[حدیث|روایات]] مورد اشاره قرار گرفته است.<ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۸۸|ک=رسائل توحیدی|ص=۴۶–۴۸}}</ref> کلمه آخر توسط کسانی چون [[سلیمان بن مهران]]، [[ابوهریره]]، [[محمد بن عبدالملک صنعانی]]، [[ولید بن مسلم]]، [[بیهقی]]، [[عبدالعزیز بن حصین]]، [[ابن‌حزم]]، [[ابن‌عثیمین]] و [[عبدالعزیز بن ناصر الجلیل]] به عنوان اسماء الحسنی تلقی شده است. [[ابن حجر]] اما این نام را از اسماء الحسنی به حساب نیاورده است.<ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۸۸|ک=رسائل توحیدی|ص=۴۸۰۵۱}}</ref><ref>{{پک|رضوانی|۲۰۱۲|ک=موسوعة الاسماء الحسنی|ص=۴۱–۴۲|ج=۱}}</ref><ref>{{پک|احمد مختار|۱۴۱۷|ک=اسماءالله الحسنی|ص=۱۸–۳۷}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۲۸ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۵

آخر واژه‌ای عربی به معنای «انجام» است. این واژه در فرهنگ اسلامی، یکی از اسماء الهی است که به اسماء الحسنی مشهور است. این واژه از جمله اسماء الحسنی است که در قرآن و روایات مورد اشاره قرار گرفته است.[۱] کلمه آخر توسط کسانی چون سلیمان بن مهران، ابوهریره، محمد بن عبدالملک صنعانی، ولید بن مسلم، بیهقی، عبدالعزیز بن حصین، ابن‌حزم، ابن‌عثیمین و عبدالعزیز بن ناصر الجلیل به عنوان اسماء الحسنی تلقی شده است. ابن حجر اما این نام را از اسماء الحسنی به حساب نیاورده است.[۲][۳][۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • رضوانی، محمود عبدالرزاق (۲۰۱۲). موسوعه الاسماء الحسنی، الثابتة فی الکتاب و السنة. قاهره: البصیرة. شابک ۹۷۷-۱۶-۲۰۰۹-۰.
  • احمد مختار، عمر (۱۴۱۷). «انتفاء الترادف فی أسماء الله الحسنی بین الدلالة المعجمیة و الدلالة الصرفیة». کلیة دارالعلوم. قاهره: الازهر (۲۰) – به واسطهٔ نورمگز.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۸۸). رسائل توحیدى. ترجمهٔ علی شیروانی. تهران: الزهرا.