بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

اصل مثبت: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''اصل مُثبِت،''' اصطلاح در علم اصول فقه است و به معنای اصل عملی دارای اثر شرعی به واسطه امر عادی یا عقلی است. به عبارت دیگر، کاربرد استصحاب، تنها در جهت اثبات لوازم شرعی معتبر است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اصل مثبت}}</ref>
'''اصل مُثبِت،''' اصطلاح در علم [[اصول فقه]] است و به معنای اصل عملی دارای اثر شرعی به واسطه امر عادی یا عقلی است. به عبارت دیگر، کاربرد [[استصحاب]]، تنها در جهت اثبات لوازم شرعی معتبر است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=اصل مثبت}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
خط ۸: خط ۸:
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصل مثبت|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اصل مثبت|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}


{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}{{اصول فقه-افقی}}

نسخهٔ ‏۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۱۴

اصل مُثبِت، اصطلاح در علم اصول فقه است و به معنای اصل عملی دارای اثر شرعی به واسطه امر عادی یا عقلی است. به عبارت دیگر، کاربرد استصحاب، تنها در جهت اثبات لوازم شرعی معتبر است.[۱]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اصل مثبت». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.