علی اشرف: تفاوت میان نسخهها
(ابرابزار) |
(←پانویس) |
||
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
{{نقاشی در ایران}} | {{نقاشی در ایران}} | ||
{{هنر اسلامی}} | {{هنر اسلامی}} | ||
{{خاندان افشار}} | |||
[[رده:اهالی ارومیه]] | [[رده:اهالی ارومیه]] | ||
[[رده:پرترهنگاران مینیاتوریست]] | [[رده:پرترهنگاران مینیاتوریست]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۲۸
علی اشرف | |
---|---|
پرونده:Ghalamdan03.jpg | |
متولد | ۱۱۲۰ هجریقمری ارومیه |
وفات | ۱۱۹۲ هجریقمری احتمالاً تهران |
محل زندگی | ارومیه، اصفهان |
ملیت | ایران |
حرفه | نقاش، قلمداننگار |
سالهای فعالیت | ۱۱۴۰–۱۱۵۰ |
دوره | اواخر صفویه، افشاریه، زندیه |
مکتب | مکتب قاجار |
علی اشرف از نقاشان دوره افشاریه و زندیه و از استادان برجسته نقاشی زیر لاکی به ویژه قلمداننگاری و جلدسازی بود و به موضوع گل و مرغ میپرداخت. او در قرن دوازدهم چشم به جهان گشود و در بین سالهای ۱۱۴۰ و ۱۱۵۰ قمری و به بیان بعضی تا تاریخ ۱۱۹۲ به کار نقاشی میپرداخته است. علی اشرف در نقاشی، گلسازی و بوتهسازی و صورتسازی استادی مسلم بوده و شاگرد محمد زمان بوده است.
آثار
او از نقاشان دوره افشاریه و زندیه و از استادان برجسته نقاشی زیر لاکی بود.[۱] بیشترین و مهمترین آثار علی اشرف در دسته نقاشیهای زیر لاکی قرار میگیرد و رسانهای که هنرش را روی آن پیاده میکرده است، وسایلی کاربردی مثل قلمدانها و جعبهها و قاب آینهها و جلدهای لاکی است. پیداست که علی اشرف، به گل و مرغ و زیباییهای طبیعت علاقه ویژهای داشته و در بیشتر آثارش، طبیعتی سرشار از شور زندگی و شادابی را به تصویر کشیده است. او در تذهیب و ترصیع و تشعیر و حلکاری و مرغشسازی و روغنآرایی مهارتی تام داشته و تمامی این هنرها را در آثار خود بکار گرفته است.[۲]
پانویس
ارجاعات
منابع
- آژند، یغوب (بهار ۱۳۹۷). «زندگی و آثار علی اشرف» (PDF). نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی (۱): ۲۹–۳۸.