ابوحنیفه دینوری
دانشمند مسلمان ابوحنیفه دینوری | |
---|---|
عنوان | ابوحنیفه دینوری |
متولد | ۸۱۵ میلادی (۲۱۲–۲۱۳ هجری قمری) |
درگذشته | ۸۹۶ میلادی (۲۸۲–۲۸۳ هجری قمری) |
دوران | دوران طلایی اسلام |
علاقه اصلی | گیاهشناسی، تاریخنگار، جغرافیدان، متالورژی، ستارهشناس و ریاضیدان |
احمد بن داود بن ونند دینوری. از مردم دینور از شهرهای جبال (نزدیک کرمانشاه) وی ادب از بصریین و کوفیین فرا گرفت و از سکیت و ابن السکیت کسب فوائد کرد و در بسیاری از علوم چون نحو و لغت و هندسه و علوم هند بارع بود و در روایت صادق و ثقه است. ابن الندیم، صاحب الفهرست سال وفات او را ذکر نکرده لیکن روضات به نقل از بغیه گوید وفات او به سال ۲۸۲ یا ۲۹۰ است و حاجی خلیفه ۲۸۱ را نیز بر این اختلاف افزوده است. اوراست: کتاب تفسیر القرآن؛ کتاب الانواء؛ کتاب اصلاح المنطق؛ کتاب لحن العامه؛ کتاب حساب الدور و الوصایا؛ کتاب الوصایا؛ و کتاب الزیج (حاجی خلیفه گوید آن را به نام رکن الدوله دیل میکرده است که ۲۳۵ و ظاهراً این غلط است چه رکن الدوله از ۳۲۰ تا ۳۶۶ فرمانروائی داشت؛) کتاب النبات و کتابی دیگر هم در آن باب؛ کتاب الجبر و المقابله؛ کتاب جواهر العلم؛ کتاب الردّ علی رصد الأصبهانی؛ کتاب الشعر و الشعراء؛ کتاب التاریخ؛ کتاب الاخبار الطوال (و شاید این دو کتاب یکی است؛) کتاب فی حساب الخطائین؛ کتاب القبلهٔ و الزوال؛ کتاب البحث فی حساب الهند؛ کتاب الجمع و التفریق؛ کتاب نوادر الجبر؛ و حاجی خلیفه کتاب تفسیر اصلاح المنطق را نیز نام برده است و صاحب روضات به نقل از بغیه کتاب الباه را بر آن افزوده است و در باب کتاب النبات او گوید: لم یؤلف مثله فی معناه، و باز کتاب الردّ علی ابن اللرة را اضافه دارد و صاحب بغیه گوید او از نوادر رجالی است که بین بیان عرب و حکم فلاسفه جمع کرده است. لکلرک گوید ابوحنیفه بزرگترین گیاهشناس مشرق است و از اینکه ابن ابی اصیبعه از ترجمه حال او غفلت کرده تعجب میکند و میگوید ابن بیطار نزدیک پنجاه نبات را که قدما بر آن اطلاع نداشتند از ابوحنیفه نقل میکند و در همه جا مشهود و هویداست که دینوری به نقل اکتفا نکرده و خود به نفسه انواع گیاهان مشروحه کتاب خود را دیده و فحص و تتبع کرده است و اضافه میکند که: در ضمیمه نسخهای از شرح ارجوزه طب ابن سینا که در کتابخانه پاریس موجود است نسبت و نام ابوحنیفه بدین گونه ضبط شده است: ابوعبدالله ابن علی العشاب، و مینویسد در صف اول گیاهشناسان و علمای خواص ادویه است و سفرهای بسیار برای شناختن منابت نبات و اسا می آن کرده است . انتهی. لکن به نظر میآید که ابوعبدالله بن علی العشاب عالم حشایشی دیگری است چه نه نام و نه کنیهٔ خود و پدر او با ابوحنیفه احمد ابن داود موافقت ندارد. حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده گوید ابوحنیفه به امر رکنالدوله (۳۳۵) در اصفهان زیجی کرد و لکن این سهوی است چه طلوع دولت آلبویه پس از وفات ابوحنیفه است. رجوع به ۲۰۷ ۳۴۹ حبط و صفحه ۱۲۳ جلد ۱ معجم الادباء چاپ مارگلیوس شود.
- اخترشناسان اسلام قرون وسطی
- اخترشناسان اهل ایران
- اخترشناسان فارسیزبان قرون وسطی
- اهالی ایران در سده ۹ (میلادی)
- اهالی دینور
- اهالی کرمانشاه
- تاریخنگاران اهل ایران
- تاریخنگاران سده ۹ (میلادی)
- تاریخنگاران مسلمان
- جغرافیدانان اسلام در قرون وسطی
- جغرافیدانان اهل ایران
- جغرافیدانان سده ۹ (میلادی)
- جغرافیدانان فارسیزبان دوران قرون وسطی
- دانشمندان کرد
- درگذشتگان ۸۹۶ (میلادی)
- دستورنویسان اهل ایران
- دستورنویسان زبان عربی
- ریاضیدانان اسلام قرون وسطی
- ریاضیدانان اهل ایران در قرون وسطی
- ریاضیدانان اهل ایران
- ریاضیدانان سده ۹ (میلادی)
- زادگان ۸۱۵ (میلادی)
- زادگان ۸۲۰ (میلادی)
- زادگان ۸۲۸ (میلادی)
- زادگان سده ۹ (میلادی)
- زبانشناسان اهل ایران
- زبانشناسان زبان عربی قرون وسطی
- زیستشناسان اهل ایران
- ستارهشناسان سده ۹ (میلادی)
- ستارهشناسان کرد
- شاعران دوره عباسیان
- عالمان مسلمان
- فیلسوفان فارسیزبان قرون وسطی
- فیلسوفان کرد
- گیاهشناسان اسلام قرون وسطی
- گیاهشناسان اهل ایران
- گیاهشناسان پیشالینه
- لغتشناسان سده ۹ (میلادی)
- محققان عباسیان
- مسلمانان سده ۹ (میلادی)
- نویسندگان عربی سده ۹ (میلادی)