بدون تصویر

آسیه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۷: خط ۷:
| لقب                = امرأة فرعون
| لقب                = امرأة فرعون
| spouse            = رامسس دوم
| spouse            = رامسس دوم
| children          = [[موسی|موسی]] (فرزند خوانده)
| children          = [[موسی]] (فرزند خوانده)
| پدر                = مزاحم‌ بن عبید
| پدر                = مزاحم بن عبید
| نژاد              = عرب قبطی
| نژاد              = عرب قبطی
| دین                = یکتاپرستی
| دین                = یکتاپرستی
}}
}}
'''آسیه بنت مزاحم''' همسر [[فرعون]] و از زنان برجسته تاریخ بود که نام او در [[قرآن]] به صراحت نیامده و تنها از او با عنوان «امرأة فرعون» یاد شده است. در دین [[اسلام]]، از زنان برگزیده عالم و اهل [[بهشت]] محسوب می‌شود.
'''آسیه بنت مزاحم''' همسر [[فرعون]] و از زنان برجسته تاریخ بود که نام او در [[قرآن]] به صراحت نیامده و تنها از او با عنوان «امرأة فرعون» یاد شده است. در دین [[اسلام]]، از زنان برگزیده عالم و اهل [[بهشت]] محسوب می‌شود.


== نام و نسب ==
== نام و نسب ==
آسیه از زنان [[بنی‌اسرائیل]] و همسر [[رامسس دوم]] فرعون زمان [[موسی]] بود که به نبوت موسی ایمان آورد ولی ایمان خود را از همسرش پنهان می‌داشت.<ref>{{پک|1=مولوی |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref> نام پدرش در برخی منابع، «مزاحم‌ بن عبید بن ریّان بن ولید قبطى» آمده است. در منابع درباره اینکه او قبطی بوده یا از بنی‌اسرائيل گزارش‌های مختلفی وجود دارد. در [[تفسیر مجمع البیان|''مجمع البیان'']] [[شیخ طبرسی|طبرسی]]، او از زنان بنی‌اسرائیل و نسل پیامبران گزارش شده است؛ در حالیکه گروهی دیگر او را از قبطیان دانسته‌اند.<ref>{{پک|دشتی|۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref>
آسیه از زنان [[بنی‌اسرائیل]] و همسر [[رامسس دوم]] فرعون زمان [[موسی]] بود که به نبوت موسی ایمان آورد ولی ایمان خود را از همسرش پنهان می‌داشت.<ref>{{پک|1=مولوی |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref> نام پدرش در برخی منابع، «مزاحم بن عبید بن ریّان بن ولید قبطی» آمده است. در منابع دربارهٔ اینکه او قبطی بوده یا از بنی‌اسرائیل گزارش‌های مختلفی وجود دارد. در [[تفسیر مجمع البیان|''مجمع البیان'']] [[شیخ طبرسی|طبرسی]]، او از زنان بنی‌اسرائیل و نسل پیامبران گزارش شده است؛ در حالیکه گروهی دیگر او را از قبطیان دانسته‌اند.<ref>{{پک|دشتی|۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref>


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==
بر اساس نقلی از ''[[تاریخ طبری]]،'' آسیه ابتدا همسر «قابوس‌ بن مصعب‌ بن معاویه» بوده است و در زمان پیامبری موسی، پس از درگذشت قابوس، با برادر او «ولید» ازدواج می‌کند. طبق این گزارش فرعونِ زمان کودکی موسی با فرعونی که غرق شد، تفاوت داشته است. اگرچه بر اساس گزارش قرآن، فرعون غرق شده، همان فرعون زمان کودکى موسى است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref>
بر اساس نقلی از ''[[تاریخ طبری]]،'' آسیه ابتدا همسر «قابوس بن مصعب بن معاویه» بوده است و در زمان پیامبری موسی، پس از درگذشت قابوس، با برادر او «ولید» ازدواج می‌کند. طبق این گزارش فرعونِ زمان کودکی موسی با فرعونی که غرق شد، تفاوت داشته است. اگرچه بر اساس گزارش قرآن، فرعون غرق شده، همان فرعون زمان کودکی موسی است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref>


یکی از وقایع مهم زندگی آسیه، نقش او در نجات موسی از رود نیل است. بر اساس آیات قرآن، مادر موسی از ترس کشته‌شدن فرزندش، او را به رودخانه نیل سپرد تا اینکه آب صندوق حامل موسی را به قصر فرعون برد. زمانیکه موسی را از آب گرفتند و به نزد فرعون آوردند؛ آسیه حاضر بود و فرعون را از کشتن موسی منصرف کرد. همچنین او به فرعون پیشنهاد داد که موسی را به فرزندی خود قبول کنند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۳-۳۰|ج=۱۶}}</ref> بدین ترتیب موسی در قصر فرعون باقی ماند و چون مدعی پیامبری شد، یکی از کسانی که به او گروید؛‌ همسر فرعون بود. آسیه ایمان خود را از همسرش مخفی می‌کرد. سرانجام در اثر پيش‌آمدی که فرعون از ایمان او آگاه شد، از وی خواست تا از پرستش [[خدا]] و ایمان به موسی دست بردارد؛ اما آسیه نپذیرفت. فرعون نیز دستور داد که او را شکنجه کنند و آسیه در زیر شکنجه‌ها درگذشت.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>
یکی از وقایع مهم زندگی آسیه، نقش او در نجات موسی از رود نیل است. بر اساس آیات قرآن، مادر موسی از ترس کشته‌شدن فرزندش، او را به رودخانه نیل سپرد تا اینکه آب صندوق حامل موسی را به قصر فرعون برد. زمانیکه موسی را از آب گرفتند و به نزد فرعون آوردند؛ آسیه حاضر بود و فرعون را از کشتن موسی منصرف کرد. همچنین او به فرعون پیشنهاد داد که موسی را به فرزندی خود قبول کنند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۳–۳۰|ج=۱۶}}</ref> بدین ترتیب موسی در قصر فرعون باقی ماند و چون مدعی پیامبری شد، یکی از کسانی که به او گروید؛ همسر فرعون بود. آسیه ایمان خود را از همسرش مخفی می‌کرد. سرانجام در اثر پیش‌آمدی که فرعون از ایمان او آگاه شد، از وی خواست تا از پرستش [[خدا]] و ایمان به موسی دست بردارد؛ اما آسیه نپذیرفت. فرعون نیز دستور داد که او را شکنجه کنند و آسیه در زیر شکنجه‌ها درگذشت.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>


== در قرآن و روایات ==
== در قرآن و روایات ==
در دو جای قرآن، از آسیه با عنوان «زن فرعون» ذکر شده و او را از زنان بهشتی و نمونه ایمان برای مومنان معرفی کرده است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref><ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref> قرآن در [[آیه ۹ سوره قصص]]، داستان کودکی موسی و نقش همسر فرعون در نجات او را بیان می‌کند. در آیه دیگری از [[سوره تحریم]]، از آسیه به نیکی یاد می‌شود و او را مَثَل و الگوی اهل ایمان می‌داند. در این آیات، پس از نام بردن از زنان [[نوح]] و [[لوط]] و سرزنش آنان به خاطر سرپیچی از همسرانشان،‌ آسیه به عنوان زنی مومن مثال زده می‌شود. همسر فرعون در این آیه، به دلیل ایمان و پرهیزکاریش با اینکه در محیطی کفرآلود زندگی می‌کرده است، مورد ستایش قرار می‌گیرد.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>
در دو جای قرآن، از آسیه با عنوان «زن فرعون» ذکر شده و او را از زنان بهشتی و نمونه ایمان برای مؤمنان معرفی کرده است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref><ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref> قرآن در [[آیه ۹ سوره قصص]]، داستان کودکی موسی و نقش همسر فرعون در نجات او را بیان می‌کند. در آیه دیگری از [[سوره تحریم]]، از آسیه به نیکی یاد می‌شود و او را مَثَل و الگوی اهل ایمان می‌داند. در این آیات، پس از نام بردن از زنان [[نوح]] و [[لوط]] و سرزنش آنان به خاطر سرپیچی از همسرانشان، آسیه به عنوان زنی مؤمن مثال زده می‌شود. همسر فرعون در این آیه، به دلیل ایمان و پرهیزکاریش با اینکه در محیطی کفرآلود زندگی می‌کرده است، مورد ستایش قرار می‌گیرد.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>
 
در روایتی از [[محمد|پیامبر اسلام]]، آسیه در کنار [[فاطمه زهرا|فاطمه]]، [[خدیجه]] و [[مریم]] از بهترین زنان [[بهشت]] شمرده شده است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref> بر اساس حدیث دیگری، در دوران پیش از [[اسلام]]، سه نفر هرگز کافر نشدند؛ [[مؤمن آل‌فرعون]]، [[علی بن ابی‌طالب]] و آسیه.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>


در روایتی از [[محمد|پیامبر اسلام]]، آسيه در كنار [[فاطمه زهرا|فاطمه]]، [[خدیجه]] و [[مریم]] از بهترين زنان [[بهشت]] شمرده شده است.<ref>{{پک|1=دشتی|2=۱۳۹۵|ک=دایرة المعارف قرآن کریم|ف=آسیه}}</ref> بر اساس حدیث دیگری، در دوران پيش از [[اسلام]]، سه نفر هرگز کافر نشدند؛ [[مؤمن آل‌فرعون]]، [[علی بن ابی‌طالب]] و آسيه.<ref>{{پک|1=مولوی|2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=آسیه}}</ref>
== پانویس ==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|}}
{{پانویس|}}


=== منابع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=دشتی|نام=سید محمود|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=آسیه|دانشنامه=دایرة المعارف قرآن کریم|عنوان جلد=دایرة المعارف قرآن کریم|سال=۱۳۹۵|ناشر=بوستان کتاب|مکان=قم|پیوند مدخل=https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/60883}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=دشتی|نام=سید محمود|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=آسیه|دانشنامه=دایرة المعارف قرآن کریم|عنوان جلد=دایرة المعارف قرآن کریم|سال=۱۳۹۵|ناشر=بوستان کتاب|مکان=قم|پیوند مدخل=https://quran.isca.ac.ir/fa/Cyclopedia/240/60883}}
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مکارم شیرازی|نام=ناصر|پیوند نویسنده=ناصر مکارم شیرازی|پیوند نویسنده۲=|پیوند ویراستار=|عنوان=تفسیر نمونه|کوشش=|ویرایش=|سری=|سال=۱۳۷۴|ناشر=دارالکتب اسلامیه|مکان=تهران|زبان=فارسی|گفتاورد=|پی‌نوشت=|مترجم=|شابک=|پیوند=https://lib.eshia.ir/50082/16/23}}
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مکارم شیرازی|نام=ناصر|پیوند نویسنده=ناصر مکارم شیرازی|پیوند نویسنده۲=|پیوند ویراستار=|عنوان=تفسیر نمونه|کوشش=|ویرایش=|سری=|سال=۱۳۷۴|ناشر=دارالکتب اسلامیه|مکان=تهران|زبان=فارسی|گفتاورد=|پی‌نوشت=|مترجم=|شابک=|پیوند=https://lib.eshia.ir/50082/16/23}}
*{{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=مولوی|نام=محمدعلی|پیوند نویسنده=محمدعلی مولوی|ویراستار=|مقاله=آسیه|دانشنامه=[[دانشنامه بزرگ اسلامی]]|عنوان جلد=دانشنامه بزرگ اسلامی|سال=۱۳۸۸|ناشر=[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]]|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/23022/1/217}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=مولوی|نام=محمدعلی|پیوند نویسنده=محمدعلی مولوی|ویراستار=|مقاله=آسیه|دانشنامه=[[دانشنامه بزرگ اسلامی]]|عنوان جلد=دانشنامه بزرگ اسلامی|سال=۱۳۸۸|ناشر=[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]]|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/23022/1/217}}


{{شخصیت‌ها و اعلام قرآنی}}
{{شخصیت‌ها و اعلام قرآنی}}

نسخهٔ ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۳۴

آسیه
آسِیَة
نام بومیآسِیَة
مدفنمصر
ملیتمصری
نژادعرب قبطی
شناخته‌شده برایمادرخواندگی موسی و همسری فرعون
عنوانامرأة فرعون
دینیکتاپرستی
همسر(ها)رامسس دوم
فرزندانموسی (فرزند خوانده)
والدین
  • مزاحم بن عبید (پدر)

آسیه بنت مزاحم همسر فرعون و از زنان برجسته تاریخ بود که نام او در قرآن به صراحت نیامده و تنها از او با عنوان «امرأة فرعون» یاد شده است. در دین اسلام، از زنان برگزیده عالم و اهل بهشت محسوب می‌شود.

نام و نسب

آسیه از زنان بنی‌اسرائیل و همسر رامسس دوم فرعون زمان موسی بود که به نبوت موسی ایمان آورد ولی ایمان خود را از همسرش پنهان می‌داشت.[۱] نام پدرش در برخی منابع، «مزاحم بن عبید بن ریّان بن ولید قبطی» آمده است. در منابع دربارهٔ اینکه او قبطی بوده یا از بنی‌اسرائیل گزارش‌های مختلفی وجود دارد. در مجمع البیان طبرسی، او از زنان بنی‌اسرائیل و نسل پیامبران گزارش شده است؛ در حالیکه گروهی دیگر او را از قبطیان دانسته‌اند.[۲]

زندگی‌نامه

بر اساس نقلی از تاریخ طبری، آسیه ابتدا همسر «قابوس بن مصعب بن معاویه» بوده است و در زمان پیامبری موسی، پس از درگذشت قابوس، با برادر او «ولید» ازدواج می‌کند. طبق این گزارش فرعونِ زمان کودکی موسی با فرعونی که غرق شد، تفاوت داشته است. اگرچه بر اساس گزارش قرآن، فرعون غرق شده، همان فرعون زمان کودکی موسی است.[۳]

یکی از وقایع مهم زندگی آسیه، نقش او در نجات موسی از رود نیل است. بر اساس آیات قرآن، مادر موسی از ترس کشته‌شدن فرزندش، او را به رودخانه نیل سپرد تا اینکه آب صندوق حامل موسی را به قصر فرعون برد. زمانیکه موسی را از آب گرفتند و به نزد فرعون آوردند؛ آسیه حاضر بود و فرعون را از کشتن موسی منصرف کرد. همچنین او به فرعون پیشنهاد داد که موسی را به فرزندی خود قبول کنند.[۴] بدین ترتیب موسی در قصر فرعون باقی ماند و چون مدعی پیامبری شد، یکی از کسانی که به او گروید؛ همسر فرعون بود. آسیه ایمان خود را از همسرش مخفی می‌کرد. سرانجام در اثر پیش‌آمدی که فرعون از ایمان او آگاه شد، از وی خواست تا از پرستش خدا و ایمان به موسی دست بردارد؛ اما آسیه نپذیرفت. فرعون نیز دستور داد که او را شکنجه کنند و آسیه در زیر شکنجه‌ها درگذشت.[۵]

در قرآن و روایات

در دو جای قرآن، از آسیه با عنوان «زن فرعون» ذکر شده و او را از زنان بهشتی و نمونه ایمان برای مؤمنان معرفی کرده است.[۶][۷] قرآن در آیه ۹ سوره قصص، داستان کودکی موسی و نقش همسر فرعون در نجات او را بیان می‌کند. در آیه دیگری از سوره تحریم، از آسیه به نیکی یاد می‌شود و او را مَثَل و الگوی اهل ایمان می‌داند. در این آیات، پس از نام بردن از زنان نوح و لوط و سرزنش آنان به خاطر سرپیچی از همسرانشان، آسیه به عنوان زنی مؤمن مثال زده می‌شود. همسر فرعون در این آیه، به دلیل ایمان و پرهیزکاریش با اینکه در محیطی کفرآلود زندگی می‌کرده است، مورد ستایش قرار می‌گیرد.[۸]

در روایتی از پیامبر اسلام، آسیه در کنار فاطمه، خدیجه و مریم از بهترین زنان بهشت شمرده شده است.[۹] بر اساس حدیث دیگری، در دوران پیش از اسلام، سه نفر هرگز کافر نشدند؛ مؤمن آل‌فرعون، علی بن ابی‌طالب و آسیه.[۱۰]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • دشتی، سید محمود (۱۳۹۵). «آسیه». دایرة المعارف قرآن کریم. قم: بوستان کتاب.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.
  • مولوی، محمدعلی (۱۳۸۸). «آسیه». دانشنامه بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.