بحارالانوار: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۳: خط ۳:
|تصویر =
|تصویر =
|نویسنده= [[علامه مجلسی]]
|نویسنده= [[علامه مجلسی]]
|مترجم = کسی تمام مجلدات آن را ترجمه نکرده‌است.
|مترجم = کسی تمام مجلدات آن را ترجمه نکرده است.
|موضوع = فقهی و غیرفقهی
|موضوع = فقهی و غیرفقهی
|تعداد جلد=۱۱۰
|تعداد جلد=۱۱۰
}}
}}
'''''بحارالانوار''''' با نام کامل '''بحارالأنوار الجامعة لدُرر أخبار الأئمة الأطهار''' نام کتابی در زمینه [[حدیث]] است که مولف آن [[محمدباقر مجلسی]] مشهور به علامه مجلسی، از محدثان و [[فقه|فقیهان]] [[امامیه]] در قرن یازدهم هجری بوده و به زبان عربی تألیف شده است. نام کامل کتاب «''بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار''» است که مجموعه گسترده‌ای از احادیث امامیه را شامل می‌شود و به «دایرة المعارف بزرگ احادیث شیعه» مشهور شده است. تاریخ نگارش آن در خود کتاب، سال ۱۰۷۲ ه.ق ثبت شده و پایان آن به سال ۱۱۰۴ یا ۱۱۰۶ قمری بوده است. گرچه پاکنویس آن، پس از مرگ مولف و توسط شاگردانش نیز ادامه داشته است. مجلسی انگیزه خویش از تألیف این کتاب را حفظ آثار گذشتگان و جلوگیری از نابودی آنها عنوان کرده است.<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>
'''''بحارالانوار''''' با نام کامل '''''بحارالأنوار الجامعة لدُرر أخبار الأئمة الأطهار''''' نام کتابی در زمینه [[حدیث]] است که مؤلف آن [[محمدباقر مجلسی]] مشهور به علامه مجلسی، از محدثان و [[فقه|فقیهان]] [[امامیه]] در قرن یازدهم هجری بوده و به زبان عربی تألیف شده است. نام کامل کتاب «''بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار''» است که مجموعه گسترده‌ای از احادیث امامیه را شامل می‌شود و به «دایرة المعارف بزرگ احادیث شیعه» مشهور شده است. تاریخ نگارش آن در خود کتاب، سال ۱۰۷۲ ه‍.ق ثبت شده و پایان آن به سال ۱۱۰۴ یا ۱۱۰۶ قمری بوده است. گرچه پاکنویس آن، پس از مرگ مؤلف و توسط شاگردانش نیز ادامه داشته است. مجلسی انگیزه خویش از تألیف این کتاب را حفظ آثار گذشتگان و جلوگیری از نابودی آنها عنوان کرده است.<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>


==شیوه تألیف==
== شیوه تألیف ==
روش کار او در حالیکه بر شیوه گذشتگان بوده؛ اما ابتکارات شخصی نیز داشته است. مجلسی در ابتدا عناوین مجلدات کتاب خود را انتخاب و برای هر عنوان باب‌هایی را باز کرده است. در ذیل هر باب،‌ مقدم بر کارهای دیگر، [[آیه|آیات]] [[قرآن]] را فهرست نموده و برای هر آیه [[تفسیر قرآن|تفسیری]] متناسب با نظرات مفسران دیگر همراه با توضیحاتی از برداشت‌های خود نگاشته است. سپس روایات مربوط به هر باب را همراه با سندهای آن به‌طور اختصار آورده است. در این بخش، نظرات و توضیحات خود را نوشته؛ از نظرات دیگران هم کمک گرفته و آنها را نقل و در بعضی از موارد به نقد آرای آنان پرداخته است. از ابتکارات دیگر مجلسی در نگارش بحارالانوار، کار گروهی است که او برای تألیف این مجموعه گسترده از همکاران و شاگردانش کمک گرفته است که در برخی منابع تعداد آنها را بیش از ۱۰۰۰ نفر دانسته‌اند. شیوه کار نیز بدین گونه بوده است که شاگردانش فقط به جمع آوری و نگارش آیات و احادیث می‌پرداختند و گزینش متن، سندها و انتخاب عناوین و تنظیم نهایی به جهت تسلط کامل مجلسی، توسط خودش صورت می‌گرفته است. انتخاب موضوعات متنوعی همچون [[اعتقادات]]، [[احکام]]، [[جهان غیب]]، [[اخلاق]] و آداب، علوم طبیعی، تاریخ و فرهنگ شیعه و ادبیات عامه در این کتاب، توسط مولف، از جنبه‌های اهمیت و ارزش بحارالانوار به شمار می‌آید.<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>
روش کار او در حالیکه بر شیوه گذشتگان بوده؛ اما ابتکارات شخصی نیز داشته است. مجلسی در ابتدا عناوین مجلدات کتاب خود را انتخاب و برای هر عنوان باب‌هایی را باز کرده است. در ذیل هر باب، مقدم بر کارهای دیگر، [[آیه|آیات]] [[قرآن]] را فهرست نموده و برای هر آیه [[تفسیر قرآن|تفسیری]] متناسب با نظرات مفسران دیگر همراه با توضیحاتی از برداشت‌های خود نگاشته است. سپس روایات مربوط به هر باب را همراه با سندهای آن به‌طور اختصار آورده است. در این بخش، نظرات و توضیحات خود را نوشته؛ از نظرات دیگران هم کمک گرفته و آنها را نقل و در بعضی از موارد به نقد آرای آنان پرداخته است. از ابتکارات دیگر مجلسی در نگارش بحارالانوار، کار گروهی است که او برای تألیف این مجموعه گسترده از همکاران و شاگردانش کمک گرفته است که در برخی منابع تعداد آنها را بیش از ۱۰۰۰ نفر دانسته‌اند. شیوه کار نیز بدین گونه بوده است که شاگردانش فقط به جمع‌آوری و نگارش آیات و احادیث می‌پرداختند و گزینش متن، سندها و انتخاب عناوین و تنظیم نهایی به جهت تسلط کامل مجلسی، توسط خودش صورت می‌گرفته است. انتخاب موضوعات متنوعی همچون [[اعتقادات]]، [[احکام]]، [[جهان غیب]]، [[اخلاق]] و آداب، علوم طبیعی، تاریخ و فرهنگ شیعه و ادبیات عامه در این کتاب، توسط مؤلف، از جنبه‌های اهمیت و ارزش بحارالانوار به‌شمار می‌آید.<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>


==چاپ‌ها==
== چاپ‌ها ==
از این کتاب ۳ چاپ اصلی سنگی صورت گرفته است: نخستین چاپ در [[هند]] که شامل یک جلد از آن بوده، چاپ دیگری در [[تبریز]] که دوره کامل بحارالانوار بوده و سومین آنها چاپ مشهور به کمپانی در [[تهران]] به کوشش محمدحسین کمپانی است. دو دوره ۱۱۰ جلدی نیز از بحارالانوار چاپ شده است: یکی در [[ایران]] (سال ۱۳۶۷ق) و دیگری به صورت افست در [[بیروت]] (موسسه الوفاء و دارالاحیاء التراث العربی).<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>
از این کتاب ۳ چاپ اصلی سنگی صورت گرفته است: نخستین چاپ در [[هند]] که شامل یک جلد از آن بوده، چاپ دیگری در [[تبریز]] که دوره کامل بحارالانوار بوده و سومین آنها چاپ مشهور به کمپانی در [[تهران]] به کوشش محمدحسین کمپانی است. دو دوره ۱۱۰ جلدی نیز از بحارالانوار چاپ شده است: یکی در [[ایران]] (سال ۱۳۶۷ق) و دیگری به صورت افست در [[بیروت]] (مؤسسه الوفاء و دارالاحیاء التراث العربی).<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>


به جهت اهمیت این کتاب در فرهنگ شیعه، کارهای فراوانی در باره آن به زبان‌های فارسی و [[زبان عربی|عربی]] درگذشته و زمان معاصر انجام شده است. از جمله:<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>  
به جهت اهمیت این کتاب در فرهنگ شیعه، کارهای فراوانی درباره آن به زبان‌های فارسی و [[زبان عربی|عربی]] درگذشته و زمان معاصر انجام شده است. از جمله:<ref>{{پک|1=مطیع |2=۱۳۸۸|ک=دانشنامه بزرگ اسلامی|ف=بحارالانوار}}</ref>


===تعلیقات و تصحیحات:===
=== تعلیقات و تصحیحات ===
[[علامه طباطبایی]]، ربانی شیرازی، [[مصباح یزدی]]، بهبودی، غفاری‌صفت، مسترحمی، خرسان و زنجانی  
[[علامه طباطبایی]]، ربانی شیرازی، [[مصباح یزدی]]، بهبودی، غفاری‌صفت، مسترحمی، خرسان و زنجانی


===ترجمه‌ها:===
=== ترجمه‌ها ===
ترجمه جلد ۱ و ۲، شاهزاده محمد بلند اختر هندی؛ ترجمه جلد ۸، محمد نصیر بن موسی عبدالله (برادرزاده مجلسی)؛ ترجمه جلد ۱۰، میر محمد عباس تستری لکهنوی؛ ترجمه جلد ۱۴، آقانجفی اصفهانی.
ترجمه جلد ۱ و ۲، شاهزاده محمد بلنداختر هندی؛ ترجمه جلد ۸، محمد نصیر بن موسی عبدالله (برادرزاده مجلسی)؛ ترجمه جلد ۱۰، میر محمد عباس تستری لکهنوی؛ ترجمه جلد ۱۴، آقانجفی اصفهانی.


===گزیده‌ها:===
=== گزیده‌ها ===
جنةالمأوی، [[میرزا حسین نوری]] (ج ۱۳ بحارالانوار)؛ جوامع الحقوق (منتخب کتاب العشرة)؛ بحارالانوار فی التفسیر المأثور للقرآن، کاظم مرادخانی.  
جنةالمأوی، [[میرزا حسین نوری]] (ج ۱۳ بحارالانوار)؛ جوامع الحقوق (منتخب کتاب العشرة)؛ بحارالانوار فی التفسیر المأثور للقرآن، کاظم مرادخانی.


==پانویس==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۲}}


===ارجاعات===
=== منابع ===
{{پانویس|۲}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=مطیع|نام=مهدی|پیوند نویسنده=مهدی مطیع|ویراستار=|مقاله=بحارالانوار|دانشنامه=[[دانشنامه بزرگ اسلامی]]|عنوان جلد=دانشنامه بزرگ اسلامی|سال=۱۳۸۸|ناشر=[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]]|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/12293/9/502}}
===منابع===
*{{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=مطیع|نام=مهدی|پیوند نویسنده=مهدی مطیع|ویراستار=|مقاله=بحارالانوار|دانشنامه=[[دانشنامه بزرگ اسلامی]]|عنوان جلد=دانشنامه بزرگ اسلامی|سال=۱۳۸۸|ناشر=[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]]|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/12293/9/502}}


{{علوم حدیث}}
{{علوم حدیث}}

نسخهٔ ‏۱۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۰۷

بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار
نویسنده(ها)علامه مجلسی
برگرداننده(ها)کسی تمام مجلدات آن را ترجمه نکرده است.
تعداد جلد
۱۱۰
موضوع(ها)فقهی و غیرفقهی

بحارالانوار با نام کامل بحارالأنوار الجامعة لدُرر أخبار الأئمة الأطهار نام کتابی در زمینه حدیث است که مؤلف آن محمدباقر مجلسی مشهور به علامه مجلسی، از محدثان و فقیهان امامیه در قرن یازدهم هجری بوده و به زبان عربی تألیف شده است. نام کامل کتاب «بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار» است که مجموعه گسترده‌ای از احادیث امامیه را شامل می‌شود و به «دایرة المعارف بزرگ احادیث شیعه» مشهور شده است. تاریخ نگارش آن در خود کتاب، سال ۱۰۷۲ ه‍.ق ثبت شده و پایان آن به سال ۱۱۰۴ یا ۱۱۰۶ قمری بوده است. گرچه پاکنویس آن، پس از مرگ مؤلف و توسط شاگردانش نیز ادامه داشته است. مجلسی انگیزه خویش از تألیف این کتاب را حفظ آثار گذشتگان و جلوگیری از نابودی آنها عنوان کرده است.[۱]

شیوه تألیف

روش کار او در حالیکه بر شیوه گذشتگان بوده؛ اما ابتکارات شخصی نیز داشته است. مجلسی در ابتدا عناوین مجلدات کتاب خود را انتخاب و برای هر عنوان باب‌هایی را باز کرده است. در ذیل هر باب، مقدم بر کارهای دیگر، آیات قرآن را فهرست نموده و برای هر آیه تفسیری متناسب با نظرات مفسران دیگر همراه با توضیحاتی از برداشت‌های خود نگاشته است. سپس روایات مربوط به هر باب را همراه با سندهای آن به‌طور اختصار آورده است. در این بخش، نظرات و توضیحات خود را نوشته؛ از نظرات دیگران هم کمک گرفته و آنها را نقل و در بعضی از موارد به نقد آرای آنان پرداخته است. از ابتکارات دیگر مجلسی در نگارش بحارالانوار، کار گروهی است که او برای تألیف این مجموعه گسترده از همکاران و شاگردانش کمک گرفته است که در برخی منابع تعداد آنها را بیش از ۱۰۰۰ نفر دانسته‌اند. شیوه کار نیز بدین گونه بوده است که شاگردانش فقط به جمع‌آوری و نگارش آیات و احادیث می‌پرداختند و گزینش متن، سندها و انتخاب عناوین و تنظیم نهایی به جهت تسلط کامل مجلسی، توسط خودش صورت می‌گرفته است. انتخاب موضوعات متنوعی همچون اعتقادات، احکام، جهان غیب، اخلاق و آداب، علوم طبیعی، تاریخ و فرهنگ شیعه و ادبیات عامه در این کتاب، توسط مؤلف، از جنبه‌های اهمیت و ارزش بحارالانوار به‌شمار می‌آید.[۲]

چاپ‌ها

از این کتاب ۳ چاپ اصلی سنگی صورت گرفته است: نخستین چاپ در هند که شامل یک جلد از آن بوده، چاپ دیگری در تبریز که دوره کامل بحارالانوار بوده و سومین آنها چاپ مشهور به کمپانی در تهران به کوشش محمدحسین کمپانی است. دو دوره ۱۱۰ جلدی نیز از بحارالانوار چاپ شده است: یکی در ایران (سال ۱۳۶۷ق) و دیگری به صورت افست در بیروت (مؤسسه الوفاء و دارالاحیاء التراث العربی).[۳]

به جهت اهمیت این کتاب در فرهنگ شیعه، کارهای فراوانی درباره آن به زبان‌های فارسی و عربی درگذشته و زمان معاصر انجام شده است. از جمله:[۴]

تعلیقات و تصحیحات

علامه طباطبایی، ربانی شیرازی، مصباح یزدی، بهبودی، غفاری‌صفت، مسترحمی، خرسان و زنجانی

ترجمه‌ها

ترجمه جلد ۱ و ۲، شاهزاده محمد بلنداختر هندی؛ ترجمه جلد ۸، محمد نصیر بن موسی عبدالله (برادرزاده مجلسی)؛ ترجمه جلد ۱۰، میر محمد عباس تستری لکهنوی؛ ترجمه جلد ۱۴، آقانجفی اصفهانی.

گزیده‌ها

جنةالمأوی، میرزا حسین نوری (ج ۱۳ بحارالانوار)؛ جوامع الحقوق (منتخب کتاب العشرة)؛ بحارالانوار فی التفسیر المأثور للقرآن، کاظم مرادخانی.

پانویس

ارجاعات

منابع

  • مطیع، مهدی (۱۳۸۸). «بحارالانوار». دانشنامه بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.